Zamknij

Głodówka po świętach – czy to bezpieczne?

28.12.2021 10:55
Głodówka po świętach: możliwe skutki uboczne i przeciwwskazania
fot. Shutterstock

Świąteczne przejedzenie sprawia, że czujemy się ociężali i zmęczeni. Chcąc szybko złagodzić te objawy, często decydujemy się na radykalne środki, takie jak głodówka. Jakie są skutki całkowitej rezygnacji z jedzenia na kilka dni?

  1. Dlaczego stosowanie głodówki po świętach to zły pomysł?
  2. Jak poprawić samopoczucie po świętach? 6 zasad

Święta to wymagający czas dla naszego ciała. Na wigilijnym stole znajdziemy przede wszystkim ciężkostrawne potrawy. Spożywanie ich w nadmiarze może wywołać wiele efektów ubocznych, a także nagły przyrost wagi. Czujemy się zmęczeni i ospali, ponieważ cała energia organizmu jest skupiona na procesie trawienia. Czy da się to zahamować? Niektórzy, chcąc przyśpieszyć efekty diety, wybierają kilkudniową głodówkę. Metoda ta polega na całkowitej rezygnacji z jedzenia, jednak ma niewiele sensu. Stosowanie głodówki ma na celu głównie oczyszczenie organizmu, co nie oznacza, że zredukujemy nadmiar tłuszczu. Usuwaniem szkodliwych substancji z organizmu zajmuje się wątroba, natomiast głodówka oczyszczająca nie spełnia zasad zbilansowanej diety i może doprowadzić do upośledzenia wielu narządów.

Dlaczego stosowanie głodówki po świętach to zły pomysł?

Głodówka może stanowić zagrożenie dla zdrowych, w pełni sprawnych osób. Jest bardzo niebezpieczna dla pacjentów chorujących przewlekle, kobiet w ciąży i dorastających nastolatków. Nawet krótki detoks może powodować poważne niedobory witamin i minerałów. Kilka dni bez jedzenia to szok dla organizmu, co wiąże się z rozdrażnieniem, rozkojarzeniem i ogólnym złym samopoczuciem. Nieodpowiednie zakończenie głodówki może prowadzić do efektu jojo i nasilenia nieprzyjemnych dolegliwości. Inne niebezpieczne skutki głodówki, to m.in. zaburzenia hormonalne, obniżenie nastroju, problemy z układem pokarmowym, a nawet bulimia i anoreksja. Jeżeli mimo to chcemy zastosować kilkudniową głodówkę, zawsze powinniśmy skonsultować się w tej sprawie z lekarzem. Przed rozpoczęciem detoksu należy wykonać niezbędne badania.

Jak poprawić samopoczucie po świętach? 6 zasad

Aby zadbać o prawidłową wagę i oczyścić organizm należy stosować zasady zdrowego żywienia na co dzień. Krótkotrwała głodówka, oprócz tego, że jest niebezpieczna, może doprowadzić do upośledzonego odkładania tkanki tłuszczowej. Jeśli chcemy przywrócić równowagę organizmowi, po świętach warto wprowadzić w życie kilka nawyków, takich jak:

  • wypijanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia (około 1,5 litra dziennie)
  • stosowanie naparów na przejedzenie
  • częste jedzenie małych porcji posiłków
  • włączenie do diety warzyw i owoców
  • sięganie po produkty, które są źródłem białka i zawierają niewielką ilość tłuszczu (chude mięso, rośliny strączkowe, nabiał)
  • ograniczenie ilości spożywanej soli
  • rezygnacja z alkoholu i papierosów (używki dodatkowo podrażniają błonę śluzową układu pokarmowego)
  • unikanie kawy i ostrych przypraw
  • zmniejszenie ilości spożywanych kalorii (o 200-300 kcal dziennie)
  • dodawanie do potraw ziół wspomagających trawienie (kurkuma, tymianek, bazylia, mięta, cynamon)
  • aktywność fizyczna (spacerowanie przez co najmniej 30 minut)

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.