Zamknij

Duże śniadanie wcale nie pomaga schudnąć. Zaskakujące odkrycie

12.09.2022
Aktualizacja: 12.09.2022 15:25

Jedną z ważniejszych zasad odchudzania do tej pory było to, żeby jeść duży posiłek na początku dnia, a kolejne posiłki powinny być coraz mniejsze. Wydawało się to rozsądne – aż do niedawna. Naukowcy wykazali bowiem, że pora jedzenia dużego posiłku nie wpływa na szybkość utraty wagi. Można więc jeść duże śniadanie albo... dużą kolację.

Duże śniadanie a odchudzanie. Czy to pomaga?
fot. Schutterstock
  1. Teoria chronoodżywiania się nie sprawdza?
  2. Duże śniadanie czy duża kolacja – to bez znaczenia
  3. Wielkość posiłków a poczucie głodu w ciągu dnia

Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację zostaw wrogowi” – do niedawna była to jedna z ważniejszych zasad dla osób chcących zrzucić nadmiar kilogramów. Opierała się ona na idei, że czas spożywania posiłków ma znaczenie dla szybkości, z jaką gubi się kilogramy podczas odchudzania. Teraz może się to zmienić, bo naukowcy odkryli coś zaskakującego: czas jedzenia dużego posiłku nie ma wpływu na odchudzanie. Zaskoczeni? My też!

Teoria chronoodżywiania się nie sprawdza?

Logika stojąca za teorią o dużych śniadaniach i ich wpływie na szybsze odchudzanie jest zrozumiała, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że prawie każda komórka w organizmie podąża tym samym 24-godzinnym cyklem, co człowiek. Zegary okołodobowe znajdują się w całym organizmie i regulują dzienne rytmy większości funkcji biologicznych, w tym metabolizmu. Z tego powodu naukowcy przypuszczali, że sposób, w jaki przyswajamy jedzenie, różni się w zależności od pory dnia. Ta dziedzina badań nazywa się „chronoodżywianiem” – uważa się, że ma ona ogromny potencjał w szukaniu sposobów na poprawę zdrowia ludzi.

Dwa eksperymenty naukowe z 2013 roku sugerowały, że spożywanie większej ilości kalorii na początku dnia i mniejszej ilości wieczorem pomaga schudnąć. Jednak nowe duże badanie wykazało, że podczas gdy względna wielkość śniadania i kolacji wpływa na deklarowany apetyt, to nie ma wpływu na metabolizm i utratę wagi.

Duże śniadanie czy duża kolacja – to bez znaczenia

Aby zbadać związek między wielkością śniadania i kolacji a ich wpływem na głód, zespół badaczy z uniwersytetów w Aberdeen i Surrey przeprowadził badanie wśród zdrowych osób z nadwagą. Uczestnikom podawano dwie diety, każdą przez cztery tygodnie: duże śniadania z małymi kolacjami oraz małe śniadania z dużymi kolacjami. Obiady w obu grupach były takie same. Naukowcy dokładnie wiedzieli, ile kalorii spożywają uczestnicy badania. Mierzono też ich zużycie energii, czyli podstawową przemianę materii (ile kalorii organizm zużywa w spoczynku), aktywność fizyczną i wykorzystanie chemicznej formy wody, która umożliwia ocenę całkowitego dziennego zużycia energii.

Badacze przewidywali, że duże śniadanie i mała kolacja zwiększą spalane kalorie i utratę wagi. Wyniki eksperymentu nie wykazały jednak żadnych różnic w masie ciała lub jakichkolwiek biologicznych miarach zużycia energii pomiędzy dwoma wzorcami posiłków: dużym śniadaniem z małą kolacją a małym śniadaniem z dużą kolacją.

Nie było również różnic w dziennych poziomach glukozy, insuliny czy lipidów we krwi. To ważne parametry, ponieważ ich zmiany są związane ze zdrowym metabolizmem.

Wielkość posiłków a poczucie głodu w ciągu dnia

Najnowsze badanie sugeruje więc, że sposób, w jaki ciało człowieka przetwarza kalorie rano i wieczorem nie wpływa na utratę wagi w sposób, w jaki dotąd sądzono na podstawie wcześniejszych badań.

Pojawiła się jednak jedna różnica między dwoma zaproponowanymi schematami posiłków: dotyczyła ona deklarowanego uczucia głodu i ilości jedzenia, na jaką uczestnicy mieli ochotę. Schemat posiłków z dużym śniadaniem i małą kolacją spowodował, że uczestnicy zgłaszali mniejszy głód w ciągu dnia. Efekt ten może być przydatny dla osób chcących schudnąć, pomaga bowiem lepiej kontrolować głód i jeść mniej.

Naukowcy podsumowują, że choć chronoodżywianie jest ekscytującym obszarem badawczym i istnieje coraz więcej dowodów na to, że czas posiłków może mieć duży wpływ na zdrowia człowieka, to najnowsze badanie wskazuje, że pora dnia, w której spożywa się największy posiłek, nie jest tak ważna dla utraty wagi, jak wcześniej sądzono.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: ScienceAlert / The Conversation