Dieta wodna, nowa modna głodówka. Czy warto ją stosować?

26.10.2019
Aktualizacja: 28.10.2019 13:32
Dieta wodna

Dieta wodna to tak naprawdę post, w którym nie jesz, i pijesz tylko wodę. Oczywiście zrzucisz na niej kilka kilogramów, jednak czy to bezpieczne i czy skutki utrzymują się długo?

Dieta wodna to jeden z trendów żywieniowych, z wieloma odmianami, które mają jedną wspólną cechę: są ekstremalnym sposobem żywienia. Nie jesz i pijesz tylko wodę. Niektóre diety wodne zalecają picie wody przez kilka dni, ale pozwalają dodawać owoce i warzywa, gdy zaczniesz chudnąć. Inne diety wodne umożliwiają spożywanie jabłek wraz z wodą. Tak naprawdę dieta wodna to nic innego niż inna nazwa głodówki.

Dieta wodna – na czym polega

Dieta wodna polega na spożywaniu wyłącznie wody i wyeliminowaniu wszystkich innych produktów z jadłospisu. Nie ma ona ustalonych zasad co do trwania postu, jednak sugeruje się, że powinien on trwać od 24 godzin do maksymalnie 3 dni. Post wodny jest obecnie popularny w naturalnych ruchach zdrowotnych i odnowy biologicznej, często obok medytacji.

Czy dieta wodna jest bezpieczna?

Jeśli jesteś zdrową osobą, kilka dni postu prawdopodobnie nie zaszkodzi. Jednak nie jest to dobry sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Istnieje duże ryzyko, że jeżeli post będzie przeprowadzany zbyt długo lub przez osobę, której zdrowie lub wiek na to nie pozwala, może stać się bardzo niebezpieczny. Dieta wodna jest szczególnie niebezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę, dla ludzi starszych oraz osób poniżej 18. roku życia. Jeśli planujesz post wodny, który będzie trwał dłużej niż 24 godziny, zasięgnij porady lekarza i rozważ podjęcie postu pod nadzorem.

Dla kogo dieta wodna jest bezwzględnie przeciwwskazana?

Osoby, które nie powinny pościć lub powinny zasięgnąć porady lekarza przed postem, to osoby starsze, dzieci oraz osoby, które:

  • mają zaburzenie odżywiania,
  • mają niedowagę,
  • są w ciąży lub karmią piersią,
  • mają problem kardiologiczny,
  • chorują na cukrzycę,
  • mają niekontrolowane migreny,
  • biorą określone leki (należy zasięgnąć porady lekarza).

Jak przejść na dietę wodną?

Post oparty na wypijaniu wyłącznie wody jest prosty, ale to nie znaczy, że jest łatwy. Podczas postu nie można spożywać niczego oprócz wody (niektóre formy dopuszczają warzywa lub owoce). Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj głodówki, zaleca się picie co najmniej dwóch do trzech litrów wody dziennie. Jeśli nigdy wcześniej nie stosowałeś żadnego postu, możesz przygotować swoje ciało, stopniowo zmniejszając spożycie kalorii przez kilka dni, zanim go rozpoczniesz.

Jak zakończyć dietę wodną?

Jeśli zdecydujesz się na zakończenie postu, ważne jest, aby zrobić to stopniowo. Spróbuj oprzeć się pokusie zjedzenia dużego posiłku. Po ograniczeniu spożywania kalorii przez dłuższy czas spożywanie dużych ilości jedzenia może powodować dyskomfort lub nudności. Zamiast tego zacznij od dodania napojów, takich jak mleko lub sok, i stopniowo zwiększaj przyjmowane kalorie, wprowadzając przekąski i małe posiłki. Trzeciego dnia po poście powinieneś znów być w stanie normalnie jeść.

Dieta wodna – czego się spodziewać?

Post pozbawia organizm potrzebnego mu paliwa. Dlatego możesz poczuć się zmęczony i pozbawiony energii. Brak jedzenia może również powodować zawroty głowy, osłabienie lub mdłości. Jeśli objawy te są szczególnie dokuczliwe, przerwij post!

Jak działa dieta wodna?

Kiedy organizm nie ma dostępu do węglowodanów, które są jego preferowanym źródłem energii, zaczyna zużywać tłuszcze. Tak więc post może spowodować utratę masy ciała, ponieważ twój organizm zużywa tłuszcz na swoje potrzeby energetyczne. Jednak w momencie, kiedy głównym (lub jedynym) pożywieniem jest woda, twoje ciało traci niezbędne składniki odżywcze, których potrzebuje. Krótkoterminowa utrata masy ciała polega w dużej mierze na tym, że z organizmu ubywa dużo wody, a nie tłuszczu. Tracisz więcej mięśni w porównaniu do osób odchudzających się, które stosują dietę o zmniejszonej kaloryczności. Co więcej, spadnie również twoja przemiana materii. Oznacza to, że po zakończeniu diety będziesz musiał jeść znacznie mniej, aby utrzymać utratę masy ciała, ponieważ tempo twojego metabolizmu spadnie.

Według Instytutu Żywności i Żywienia oraz amerykańskiej Academy of Nutrition and Dietetics najlepszym sposobem na odchudzanie jest powolny spadek masy ciała, dzięki połączeniu zdrowej diety z ćwiczeniami. Ważne jest również, aby spróbować zmienić niektóre nawyki żywieniowe, takie jak zmniejszenie liczby spożywanych słodyczy i przekąsek.

Podsumowując

Podczas gdy dieta wodna może pomóc ci zrzucić kilka zbędnych kilogramów, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że pochodzą one głównie z wody i glikogenu. Ciało zaczyna spalać tłuszcz dopiero w ciągu kilku dni. Istnieje wiele sposobów na to, aby bezpiecznie schudnąć. Najlepiej i najzdrowiej wprowadzić aktywność fizyczną i odpowiednią dietę z ograniczeniem słodyczy i tłustych produktów. Jeżeli jednak zdecydujesz się wypróbować dietę wodną, powinieneś jasno ocenić, czy warto ryzykować. Jeśli w jakimkolwiek momencie postu poczujesz się osłabiony, nadmiernie zmęczony, odczujesz zawroty głowy lub stres emocjonalny związany z postem, natychmiast go przerwij.