Zamknij

Dieta okienkowa (8-godzinna): zasady, efekty postu przerywanego

17.03.2021
Aktualizacja: 17.03.2021 15:50
Dieta okienkowa 8-godzinna
fot. Shutterstock

Dieta okienkowa, czyli tzw. dieta 8-godzinna to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą schudnąć, ale nie chcą rezygnować z jedzenia ulubionych potraw. Post przerywany, bo tak nazywa się dietę okienkową, umożliwia jedzenie tego, na co ma się ochotę, ale tylko w określonych godzinach. Sprawdź, na czym polega dieta okienkowa. Jakie są efekty diety 8-godzinnej?

Dieta okienkowa to dieta odchudzająca będąca modyfikacją powszechnie stosowanych diet IF – intermittent fasting. Dieta 8-godzinna, bo tak inaczej nazywana jest dieta okienkowa, została opracowana przez Davida Zinczenko i Petera Moore'a, którzy głoszą poglądy, iż tyjemy dlatego, że jemy wtedy kiedy mamy ochotę bez względu na porę.

Autorzy diety twierdzą, że jedzenie w określonych porach dnia pozwala schudnąć, nawet gdy jemy to, na co mamy ochotę. Jak to wygląda w rzeczywistości?

Dieta okienkowa - zasady

Dieta okienkowa opiera się na łatwym schemacie: przejściowych okresach głodówki naprzemiennych z okresami spożywania posiłków w tzw. oknie żywieniowym (stąd nazwa diety).

Dieta okienkowa zakłada jedzenie posiłków wyłącznie przez 8 godzin dziennie, by następnie 16 godzin stosować głodówkę. Według autorów podczas postu, który trwa aż 16 godzin, organizm ma czas na strawienie pożywienia, odpoczynek i regenerację.

Główne zasady diety okienkowej (diety 8-godzinnej):

  • Jedz późne śniadanie. Nie sięgaj po jedzenie zaraz po przebudzeniu. Zacznij od wypicia kawy, herbaty, wody, dzięki temu wydłużysz 8-godzinne okno żywieniowe.
  • Jedz wszystko, na co masz ochotę. Podczas 8-godzinnego okna żywieniowego możesz jeść ulubione potrawy.
  • Dużo pij. Wypijanie dużej ilości płynów, zwłaszcza wody jest niezbędne podczas 16-godzinnego postu.
  • Jedz tak często, jak chcesz. W czasie 8-godzinnego okna żywieniowego możesz jeść wielokrotnie, nie musisz robić długich przerw pomiędzy posiłkami.
  • Przestrzegaj wyznaczonych godzin. Podczas stosowania diety okienkowej należy ściśle przestrzegać wyznaczonych norm czasowych. Nie wolno tego czasu wydłużać, ani skracać.
  • Zrezygnuj z jedzenia posiłków późnym wieczorem.
  • Nie przejadaj się. Jedz wtedy, kiedy masz ochotę, ale najlepiej mniejsze porcje.

Dieta okienkowa - wady i zalety

Zaletą wady okienkowej jest jej różnorodność. Nie jest to dieta ograniczająca spożycie kalorii ani ograniczająca spożycie konkretnych produktów. Jedynym wymogiem tej diety jest przestrzeganie czasu wyznaczonego na jedzenie, czyli 8-godzinnego okna żywieniowego. Dietę można, ale nie trzeba stosować codziennie. Niektóre źródła wskazują, że dietę okienkową wystarczy stosować przez trzy dni w tygodniu, by zacząć chudnąć.

Wadą jest ograniczenie czasowe. Odkładanie śniadania na później to pomysł kontrowersyjny, gdyż to właśnie śniadanie pokrywać powinno często aż 40 proc. zapotrzebowania energetycznego. Odkładając ten pierwszy posiłek na później, jesteśmy głodni, później jemy więcej, a organizm ma mniej czasu na spalenie dostarczonych kalorii, co niesie za sobą ryzyko przyrostu tkanki tłuszczowej. Z tego powodu treściwe śniadanie najlepiej zjeść w ciągu pierwszej godziny od przebudzenia.

Postu nie powinny na własną rękę stosować osoby przewlekle chore, a także dzieci. O diecie okienkowej najlepiej porozmawiać z lekarzem lub dietetykiem.

Dieta okienkowa - efekty

Autorzy diety okienkowej twierdzą, że stosując się do wyżej wymienionych zasad można ''zrzucić'' aż 5 kilogramów po pierwszym tygodniu i 10 kilogramów po miesiącu. 

Według badaczy z Regulatory Biology Laboratory w Salk Institute for Biological Studies ''to kiedy jemy, może być równie istotne, jak to, co jemy''. Po raz pierwszy doszli oni do tego wniosku, badając zachowanie myszy. Kiedy pozwolili myszom jeść, co chciały, ale jedynie w ograniczonym czasie, zwierzęta traciły na wadze. Natomiast, druga grupa myszy trafiła na restrykcyjną dietę, ale karmiono je w ciągu całego dnia. Te zwierzęta zaczęły przybierać na wadze. 

Dieta okienkowa - jadłospis

Stosując dietę okienkową, możesz jeść, co chcesz, ale najlepszy efekt osiągniesz, stosując zdrową, zbilansowaną dietę bogatą w warzywa i owoce oraz unikając przetworzonej żywności. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna dostarczać białek, tłuszczy, węglowodanów oraz błonnika.

Zasada jest prosta: podczas 8-godzinnego okna żywieniowego można jeść wszystko, na co ma się ochotę. Natomiast podczas 16-godzinnego postu niewskazane jest podjadanie. 

Źródło: dietetyknowacka.pl; ''Dieta okienkowa'' książka autorstwa Justyny Mizery