Dieta mrożonkowa – sposób na odchudzanie?

05.10.2019
Aktualizacja: 07.10.2019 12:12
Dieta mrożonkowa

Dieta mrożonkowa polega na włączeniu do jadłospisu mrożonych warzyw i owoców, a także gotowych mrożonych dań. Według jej zwolenników możesz na niej schudnąć, a także zaoszczędzić wiele czasu.

Skąd wzięła się dieta mrożonkowa ?

Dieta mrożona została po raz pierwszy wprowadzona w życie w amerykańskim czasopiśmie Good Housekeeping we wrześniu 1998 r. Już w październiku 2005 r. redaktorzy Good Housekeeping zadebiutowali z gotową dla klienta dietą mrożonkową, która składała się wyłącznie z posiłków, które można było przygotować w kuchenkach mikrofalowych. Nowy plan żywieniowy, oparty na badaniach przeprowadzonych na Wydziale Nauk o Żywności i Żywienia Człowieka, amerykańskiego uniwersytetu w Illinois, obiecywał nieznaczną utratę masy ciała i krótki czas przygotowania dań. Pomimo słabych dowodów naukowych dieta mrożonkowa znów zyskuje na popularności.

Na czym polega dieta mrożonkowa?

Oryginalna dieta mrożonkowa opublikowana w Good Housekeeping składała się z siedmiodniowego menu. Posiłki można było stosować zamiennie w obrębie grup, to znaczy, że np. wtorkowe śniadanie można było zjeść znów w niedzielę itd. W oryginale dieta mrożonkowa dostarczała 1400 kilokalorii dziennie. Plan żywieniowy przewidywał także 45 minut ćwiczeń, cztery do pięciu dni w tygodniu. Gotowe mrożone dania można było zastąpić podobnymi produktami spożywczymi o tej samej wartości odżywczej. Przyprawy, czosnek, cytryna, sos sojowy i ocet były dozwolone.

Jakie produkty są zalecane na diecie mrożonkowej?

Zasadniczo dieta mrożonkowa polega na spożywaniu małego śniadania i zdrowego mrożonego posiłku na każdy lunch i kolację. Dodaj do tego jeszcze cztery porcje warzyw i trzy porcje owoców w ciągu dnia. Co więcej, powinieneś wypijać lub zjadać także 2 szklanki odtłuszczonego mleka lub beztłuszczowego nabiału dziennie. Każdego dnia możesz również wybrać smakołyk, który ma 100 kalorii lub mniej.

Czy mrożonki są zdrowe?

Dieta mrożonkowa zakłada, że przynajmniej dwa główne dania będą produktami głęboko mrożonymi. Co więcej, autorzy zachęcają do korzystania z mrożonych warzyw i owoców. Jednak jaka jest różnica między mrożonkami a świeżymi produktami? Tak naprawdę, jeśli mówimy o mrożonych warzywach i owocach, to nie odbiegają one drastycznie wartością odżywczą od produktów świeżych. Co więcej, porównując je z innymi przetworami warzywnymi i owocowymi, takimi jak konserwy czy dżemy, mrożonki są najzdrowsze. Mrożenie to nadal jeden z najlepszych sposobów na utrwalenie żywności. Najlepiej jednak mrozić owoce i warzywa samemu. Masz wtedy pewność, że są to produkty najwyższej jakości. Zupełnie inną historią są mrożone gotowe dania, które zalecane są w oryginalnej diecie mrożonkowej. Są to na ogół produkty mocno przetworzone, z mnóstwem dodatków w składzie. Dużo zdrowiej będzie zjeść kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa niż gotowe danie obiadowe odgrzane w mikrofalówce.

Czy na diecie mrożonkowej można schudnąć?

Zwolennicy diety mrożonkowej promują ją jako idealny sposób na utratę wagi. Niestety samo wprowadzenie mrożonek do twojej diety w żaden sposób nie przyczyni się do zrzucenia zbędnych kilogramów. Jedynie restrykcje kaloryczne i aktywność fizyczna mogą dać oczekiwany efekt. Faktycznie większość mrożonek ma bardzo niską kaloryczność. Wynika to głównie z faktu, że są to głównie owoce i warzywa, w tym gotowe mieszanki warzywne do przyrządzenia zup. Jednak schody zaczynają się w momencie, gdy mówimy o gotowych daniach. Nawet warzywa na patelnię potrafią zaskoczyć! Mowa o częstym dodatku podsmażonych wcześniej, a tym samym wysoko kalorycznych, ziemniaków do gotowych mieszanek warzyw. Jeżeli mówimy natomiast o gotowych daniach, tutaj gra nie jest warta świeczki. Nie są one ani smaczne, ani zdrowe. Na ogół zawierają także bardzo dużo kalorii. Dlatego, jeżeli planujesz dietę, w której na lunch i kolacje będziesz jadł mrożoną pizzę, efekt będzie odwrotny, a ty możesz przestać mieścić się w ulubione spodnie.

Dieta mrożonkowa w oczach dietetyka

Tak naprawdę, dietę mrożonkową trudno jest nazwać dietą z prawdziwego zdarzenia. Nie ma powodu, dla którego wprowadzenie mrożonych produktów zamiast spożywania ich w świeżych wersjach miałoby być korzystne. Oczywiście, jeżeli masz ochotę na koktajl truskawkowy w połowie grudnia, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś sięgnął po owoce do zamrażarki. Jednak zamienianie całych dań na ich mrożone wersje jest po prostu bez sensu. Co więcej, może wiązać się z odwrotnym niż oczekiwany efektem. Zamiast schudnąć, możesz przytyć. Wynika to z faktu, że prawie wszystkie mrożone gotowe dania są bardzo kaloryczne. Obfitują one w tłuszcze nasycone lub utwardzone oleje zawierające izomery trans kwasów tłuszczowych. Jak dobrze wiesz, mają one negatywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i mogą prowadzić do rozwoju wielu chorób. Gotowe mrożone dania często zawierają masę dodatków takich jak wzmacniacze smaku i barwniki. Dodatkowo dieta mrożonkowa jest po prostu nieekologiczna. Kupowanie i wyprodukowanie żywności niesezonowej ma dużo większy ślad węglowy niż produkcja warzyw i owoców w sezonie. Będąc na diecie mrożonkowej, faktycznie zaoszczędzisz czas, jednak ucierpi na tym zdrowie twoje i naszej planety.