Coś dla mięsożerców, czyli dieta karniwora - sprawdź na czym polega

20.10.2019
Aktualizacja: 20.10.2019 10:00
Dieta karniwora

Dieta karniwora składa się wyłącznie z mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem wszystkich innych pokarmów. Jej zwolennicy uważają, że pomaga ona między innymi w odchudzaniu, problemach z nastrojem i regulacji glikemii. Jednak dieta jest wyjątkowo restrykcyjna i niezdrowa w perspektywie długoterminowej. Ponadto żadne badania nie potwierdzają jej rzekomych korzyści.

Jak powstała dieta karniwora?

Dieta karniwora powstała na bazie dwóch przekonań. Pierwszym z nich jest wzorowanie się na naszych przodkach, którzy z dietą zjadali głównie mięso i ryby. Drugim jest fakt, że dieta obfitująca w cukry proste jest jednym z głównych czynników wysokiego wskaźnika chorób przewlekłych. Swoją strukturą, dieta karniwora, przypomina dietę paleo, jednak w przeciwieństwie do tego planu żywieniowego, który dopuszcza spożywanie niewielkich ilości węglowodanów - dieta karniwora eliminuje je całkowicie. Twórcą diety jest były amerykański ortopeda Shawn Baker, który twierdził że dietą tą można leczyć depresję, lęk, zapalenie stawów, otyłość, czy cukrzycę i inne choroby. Nie zostało to potwierdzone badaniami, a sam Baker stracił w 2017 roku licencję na wykonywanie zawodu za promowanie diety.

Na czym polega dieta karniwora

Dieta karniwora to restrykcyjny plan żywieniowy, który obejmuje jedzenie wyłącznie mięsa, ryb i innych pokarmów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jajka i niektóre produkty mleczne. Wyklucza natomiast owoce, warzywa, rośliny strączkowe, zboża, orzechy i nasiona. Jej zwolennicy zalecają również całkowite wyeliminowanie lub ograniczenie spożycia produktów mlecznych, a także wybieranie ich wersji bez laktozy.

Produkty dozwolone na diecie karniwora

Dieta karniwora obejmuje wyłącznie produkty pochodzenia zwierzęcego i wyklucza wszelkie inne produkty spożywcze. Dopuszczalne są:

  • mięso: kurczak, indyk, wieprzowina, kaczka, wołowina, podroby, jagnięcina, itp.
  • ryby i owoce morza: łosoś, makrela, sardynki, krab, krewetki, śledź itp.
  • inne produkty zwierzęce: jaja, smalec, szpik kostny, bulion mięsny itp.
  • nabiał o niskiej zawartości laktozy (w małych ilościach): śmietana, sery, masło itp.
  • woda

Dieta karniwora - czego nie jeść?

Wszystkie pokarmy pochodzenia roślinnego, są zabronione jeśli jesteś na z diecie karniwora. Z diety należy wyeliminować:

  • warzywa: pomidory, ogórki, brokuły, ziemniaki, papryka itp.
  • owoce: jabłka, gruszki, pomarańcze, jagody, banany itp.
  • nasiona roślin strączkowych: ciecierzyca, groch, fasola, soczewica itp.
  • orzechy i nasiona: orzechy włoskie, migdały, nasiona dyni, nasiona słonecznika, siemię lniane itp.
  • produkty zbożowe: pieczywo, kasze, ryż, makarony itp.
  • alkohol: piwo, wino itp.
  • słodycze: cukier biały, syrop klonowy, cukier brązowy itp.
  • napoje inne niż woda: napoje gazowane, kawa, herbata, soki itp.

Czy na diecie karniwora można schudnąć?

Niektóre aspekty diety karniwora, mogą prowadzić do utraty masy ciała. W szczególności niektóre badania wykazały, że diety wysokobiałkowe i niskowęglowodanowe mogą sprzyjać odchudzaniu. Wynika to głównie z tego, że białko zwiększa uczucie sytości po posiłku, a dieta składająca się głównie z tego składnika jest dietą ketogenną, na której szybko schudniesz. Jednak pamiętaj, ten rodzaj diety prowadzi do dużego obciążenia organizmu i często do efektu jojo. Dlatego optymalnym sposobem odchudzania nie jest całkowita rezygnacja z węglowodanów. Pomóc może raczej zmniejszenie ogólnego spożycia kalorii, niż wprowadzenie tak silnych ograniczeń. Ponadto bardzo restrykcyjny charakter diety karniwora utrudnia przestrzeganie jej w dłuższej perspektywie.

Zalety diety karniwora

Ponieważ dieta karniwora wyklucza węglowodany, eliminuje ciastka, ciasta, słodycze, napoje gazowane i podobne pokarmy bogate w cukier. Te produkty mają niską zawartość korzystnych składników odżywczych i często zawierają dużo kalorii. Dlatego powinny być ograniczone w zdrowej, zbilansowanej diecie. Żywność o wysokiej zawartości cukru może również stanowić problem dla osób chorych na cukrzycę, ponieważ może ona zwiększać poziom glukozy we krwi. Jednak całkowite wyeliminowanie węglowodanów nie jest zalecane, ani konieczne w leczeniu cukrzycy. Zamiast tego zaleca się spożywanie pełnowartościowych węglowodanów żłożonych, które nie powodują skoków glikemii we krwi.

Wady diety karniwora

Ze względu na bardzo restrykcyjny charakter diety i całkowite wyeliminowanie większości grup produktów, dieta karniwora ma więcej wad niż zalet. Biorąc pod uwagę, że składa się wyłącznie z pokarmów pochodzenia zwierzęcego, może zawierać dużo nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Jej stosowanie może prowadzić do podwyższenia poziomu „złego cholesterolu” LDL, co zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto niektóre przetwory mięsne, zwłaszcza boczek i wędliny, zawierają duże ilości sodu. Wysokie spożycie tego typu produktów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia tętniczego. Co więcej wysokie spożycie czerwonego mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i odbytnicy. Ze względu na swój restrykcyjny charakter, dieta karniwora jest również silnie niedoborowa w witaminy i składniki mineralne. Co więcej nie dostarcza w zasadzie prawie w ogóle błonnika, co będzie skutkować zaparciami.

Podsumowując

Dieta karniwora jest niezwykle restrykcyjna i składa się wyłącznie z mięsa, ryb, jajek i niewielkich ilości produktów mlecznych o niskiej zawartości laktozy. Jej zwolennicy uważają, że pomaga w utracie zbędnych kilogramów i problemach zdrowotnych, ale żadne badania nie potwierdzają tych twierdzeń. Co więcej, zawiera dużą ilość tłuszczu i sodu, nie zawiera błonnika ani korzystnych związków roślinnych i jest trudna do przestrzegania w dłuższej perspektywie. Ogólnie rzecz biorąc, dieta karniwora zawiera niepotrzebne restrykcje. Urozmaicona dieta z różnorodnymi zdrowymi produktami, jest bardziej zrównoważona i zapewni więcej korzyści zdrowotnych.