Zamknij

Dieta jabłkowa: poznaj jej zasady i efekty

16.12.2020
Aktualizacja: 16.12.2020 21:04
Jabłka
fot. Shutterstock

Dieta jabłkowa to jedna z najlepszych diet odchudzających. Jak sama nazwa wskazuje, polega ona na jedzeniu dużej liczby jabłek, które zawierają wiele błonnika. Dieta jabłkowa może być bardzo rygorystyczna – wówczas je się głównie jabłka albo mniej wymagająca – wtedy jabłka stanowią dodatek do posiłków. Jakie są efekty diety jabłkowej?

Dieta jabłkowa pozwala dostarczyć organizmowi wiele błonnika, witamin i minerałów. Dieta jabłkowa oczyszcza ciało, obniża poziom cholesterolu i pomaga zrzucić wiele kilogramów. Jak wygląda dieta jabłkowa i kto nie powinien jej stosować?

Dieta jabłkowa – ogólne zasady

Dieta jabłkowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni. W wersji rygorystycznej może trwać do 3 dni. W jej trakcie powinniśmy rozpoczynać dzień od wypicia szklanki wody z łyżką octu jabłkowego. Taka mikstura przyspiesza przemianę materii. Podczas jej trwania możesz pić tylko wodę albo herbatki ziołowe. Pamiętaj też, aby dostarczać organizmowi co najmniej 2 litry płynów. Unikaj tłuszczu i soli. Należy pamiętać także, że w każdym dniu diety jabłkowej nie powinniśmy przyjmować więcej niż 1000 kcal.

Jak wygląda dieta jabłkowa

Dieta jabłkowa ma na celu oczyszczenie organizmu. Jak wygląda dieta jabłkowa? Przedstawiamy przykładową rozpiskę dla rygorystycznej, 3-dniowej diety jabłkowej:

1 dzień

Pierwszego dnia diety ograniczamy się do jedzenia jabłek w różnej postaci. Można zjeść do 2 kg jabłek – w postaci świeżej, w postaci soku czy ugotowanych. Można do tego pić wodę i różnego rodzaju napary z ziół.

2-3 dzień

Znów ograniczamy się do jedzenia jabłek, picia wody i ziół. Należy pamiętać, aby po zakończeniu tej diety przejść do posiłków lekkostrawnych.

Dietę jabłkową można także stosować w mniej „surowym” wymiarze. Wówczas jabłka traktujemy jako dodatek do posiłków. Przykładowy jadłospis dla takiej diety jabłkowej:

  • Śniadanie – jabłko, naleśnik, owsianka,
  • Przekąska – jogurt naturalny lub lekki twarożek,
  • Obiad – 100 g piersi kurczaka, 100 g ryżu, brokuły gotowane na parze i jabłko,
  • Kolacja – grillowany łosoś z jabłkami.

Należy pamiętać o tym, że taka dieta może spowodować osłabienie, zawroty i bóle głowy. W przypadku pojawienia się takich dolegliwości należy tę dietę przerwać.

Zalety diety jabłkowej

  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • obniża poziom cholesterolu, zapobiega miażdżycy,
  • wspomaga odporność,
  • wypełnia 1/3 dziennego zapotrzebowania na witaminę C, dostarcza organizmowi wapń, potas, żelazo, cynk i magnez

Wady diety jabłkowej

Jabłka zawierają duże ilości cukrów prostych, które organizm magazynuje w postaci zbędnego tłuszczyku. Ponadto dieta jabłkowa opiera się na dostarczaniu organizmowi głównie jednego składnika, w wyniku czego pozbawiamy go innych wartości.

Dieta jabłkowa – przeciwwskazania

Należy pamiętać, że diety jabłkowej nie mogą stosować osoby z nadwrażliwym żołądkiem, skłonnościami do zgagi, cierpiące na chorobę wrzodową, zespół jelita drażliwego.

Dieta jabłkowa to jedna z najpopularniejszych diet odchudzających i oczyszczających. Trwa od 3 do maksymalnie 5 dni. Opiera się głównie na jedzeniu jabłek albo na tym, że jabłka dodaje się do każdego posiłku. Dlaczego jest tak chętnie stosowana? Jabłka mają mało kalorii – przeciętne, które waży ok. 150 g, ma ok. 85 kcal. Dodatkowo jabłka zawierają dużą ilość błonnika, a ten wspomaga pracę jelit i ułatwia wchłanianie produktów pokarmowych. Krótka, ale restrykcyjna dieta, przynosi zamierzone efekty – oczyszcza organizm i pozwala zrzucić kilka kilogramów. Do tego podkręca metabolizm. W diecie jabłkowej spożywamy do 1000 kcal dziennie. Jednak podczas jej stosowania należy na siebie wyjątkowo uważać – dieta ta dostarcza organizmowi niewiele wartości i może osłabiać. Jeżeli zauważymy u siebie objawy w postaci osłabienia czy zawrotów głowy, powinniśmy z niej zrezygnować.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio ZET na Facebooku!