Dieta dr Dąbrowskiej, sprawdź, na czym polega

13.10.2019
Aktualizacja: 14.10.2019 15:59
Dieta dr Dąbrowskiej

Dieta dr Dąbrowskiej to dieta warzywno-owocowa, którą sama autorka nazywa zdrowotną głodówką, rodzajem leczniczego postu. Polega na spożywaniu wyłącznie warzyw i owoców przez okres kilku dni, do kilku tygodni.

Jak powstała dieta dr Dąbrowskiej?

Ewa Dąbrowska jest doktorem nauk medycznych. Początki jej kariery wiążą się z badaniami w dziedzinie immunologii, jednak obszar jej zainteresowań to przede wszystkim leczenie żywieniowe. Jej przygoda z dietą rozpoczęła się zastosowaniem monodiety, która pozwalała pacjentom na spożywanie wyłącznie tartej marchewki oraz wody. Dr Dąbrowska zauważyła wtedy, że miało to korzystny wpływ na nadwagę oraz na choroby cywilizacyjne i zmniejszenie ich ryzyka. Stąd powstał pomysł leczniczej głodówki, która dziś znana jest w całej Polsce.

Dieta dr Dąbrowskiej – dla kogo?

Autorka diety twierdzi, że dietę mogą stosować osoby zdrowe oraz pacjenci cierpiący na zespół metaboliczny i inne choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca typu 2, nadwaga i otyłość. Zalecana jest przez autorkę również u osób z osłabioną odpornością, schorzeniami neurologicznymi (takimi jak na przykład padaczka, udar, stwardnienie rozsiane) oraz chorobami endokrynologicznymi (między innymi zaburzenia miesiączkowania, niedoczynność tarczycy, przerost prostaty). Dieta promowana jest jako sposób na wzmocnienie organizmu, oczyszczenie go z toksyn czy nawet poprawę snu. Na stronie autorki diety pojawiają się także informacje, że dieta ma wpływ na odmłodzenie i wyciszenie organizmu, a także odczuwanie radości oraz pogłębienie duchowości. Krótko mówiąc, autorka przypisuje diecie wiele właściwości.

Kto nie może stosować diety dr Dąbrowskiej?

Przeciwwskazaniem do stosowania głodówki leczniczej jest według autorki na pierwszym miejscu lęk przed dietą. Następnie wymieniane są: stosowanie leków, na przykład hormonalnych oraz choroby wyniszczające, takie jak krańcowa niewydolność nerek, zaawansowana choroba nowotworowa, nadczynność tarczycy. Diety nie powinny stosować także kobiety w ciąży i karmiące oraz małe dzieci i dziewczynki w okresie dojrzewania.

Zasady diety dr Dąbrowskiej – etap głodówki

Dieta dr Dąbrowskiej jest, jak sama autorka ją opisuje, rodzajem leczniczej głodówki. Dostarcza ona dziennie około 800 kcal. Stosuje się ją od kilku dni, do nawet kilku tygodni. Dieta opiera się na warzywach niskoskrobiowych oraz owocach o niskiej zawartości cukru. Produkty dozwolone to:

  • warzywa korzeniowe (marchew, seler, buraki, rzodkiew, pietruszka)
  • kapustne (różnego rodzaju kapusty, brokuł, kalafior)
  • cebulowe (czosnek, por, cebula)
  • dyniowate (ogórki, kabaczek, dynia)
  • psiankowe (pomidor, papryka)
  • liściaste (sałata, szpinak, botwina, koperek, natka pietruszki, świeże zioła)
  • owoce o niskiej zawartości cukru (jabłka, jagody, cytryny, grejpfruty)

Dr Dąbrowska zaleca jedzenie warzyw i owoców w postaci surowej, pieczonej, duszonej, a także w postaci soków. Do picia zaleca się także picie dużych ilości wody, herbat ziołowych i owocowych, kompotów bez cukru, a także wywarów warzywnych (takich jak bulion bezmięsny). W trakcie stosowania diety nie należy spożywać żadnych innych pokarmów. Autorka zaleca także rezygnację z picia kawy, mocnej herbaty, a także wyeliminowanie alkoholu. Zaleca się także zaprzestanie palenia papierosów.

Co dalej – czyli etap wychodzenia z diety

Po zastosowaniu głodówki warzywno-owocowej autorka zaleca stopniowe wychodzenie z diety. Oznacza to powolne wprowadzanie do jadłospisu wcześniej eliminowanych grup produktów. Zaleca się rozpoczęcie tego etapu od wprowadzenia do diety zdrowych tłuszczów, a nie węglowodanów. Następnie do diety można wprowadzić ziarna i rośliny strączkowe, a dalej ryby, mięsa i nabiał. Autorka zaleca również stosowanie postów warzywno-owocowych 1-2 dni w tygodniu lub przez 1 tydzień każdego miesiąca. Dodatkowo zaleca wprowadzenie aktywności fizycznej do codziennej rutyny. Autorka zapewnia, że dzięki takiemu stylowi życia wzmocnisz wyniki leczenia i uda ci się zapobiec nawrotom chorób.

Skutki uboczne stosowania diety

W początkowych etapach głodówki dieta może dawać negatywne skutki zdrowotne, które autorka nazywa „krótkotrwałymi kryzysami ozdrowieńczymi, wynikającymi z oczyszczania organizmu z toksyn”. Może dojść do:

  • bólu głowy
  • nudności
  • wymiotów
  • biegunek
  • stanów podgorączkowych

Czy dieta dr Dąbrowskiej jest zdrowa?

Dieta dr Dąbrowskiej jest dietą o bardzo niskiej kaloryczności, która eliminuje prawie wszystkie grupy produktów. Stosowana długoterminowo może prowadzić do licznych niedoborów. Jej zasady kłócą się również z regułami racjonalnego, zdrowego odżywiania. Jej głównym zadaniem jest odtrucie organizmu z toksyn. Jednak diety detoksykujące organizm to często jedynie mit. Jeżeli masz prawidłowo funkcjonującą wątrobę i nerki, twój organizm nie jest najpewniej „zatruty”, a ty nie potrzebujesz oczyszczać go z toksyn. Kolejnym problemem diety jest fakt, że jest ona bardzo niskokaloryczna. Taki typ żywienia, zwłaszcza jeżeli jest długotrwały, bardzo często prowadzi do obniżenia metabolizmu, czyli tak naprawdę podstawowej przemiany materii i co za tym idzie efektu jojo. Dieta nie powinna być stosowana nie tylko u osób ze schyłkowymi niewydolnościami narządów czy zaawansowanym nowotworem. Może być ona niebezpieczna również w innych, dużo mniej poważnych schorzeniach. Jej stosowanie prowadzi do ketozy, a długotrwała głodówka może prowadzić do spadków glikemii. Dlatego, zanim przejdziesz na dietę, poradź się lekarza i dietetyka, czy na pewno warto to zrobić.

Źródło: ewadabrowska.pl