Dieta Raw Food - zobacz na czym polega i jakie są jej zasady

06.07.2019
Aktualizacja: 06.07.2019 10:00
Dieta Raw Food

Dieta Raw Food opiera się wyłącznie na surowych produktach spożywczych. Nie zjesz na niej hamburgera, ryby ani nawet gotowanej marchewki. Zobacz na czym polega i jakie są jej zasady.

Zwolennicy diety Raw Food, twierdzą, że surowe pożywienie jest wypełnione naturalnymi enzymami, natomiast w momencie gdy produkty są obrabiane termicznie powyżej 40 - 48°C, ciepło niszczy większość witamin, składników odżywczych i enzymów. Chociaż dieta Raw Food, jest związana z utratą masy ciała - prawdopodobnie spowodowane jest to faktem że jest ona bardzo niskokaloryczna i eliminuje wysokokaloryczną żywność przetworzoną. Jednak gotowane jedzenie ma korzyści żywieniowe i dużo większe bezpieczeństwo niż surowe pożywienie.

Zasady diety Raw Food

Początki diety Raw Food, sięgają XIX wieku, kiedy to jeden z pierwszych jej zwolenników, urodzony w Szwajcarii Maximilian Oskar Bircher-Benner, twierdził, że jedzenie surowych jabłek pomaga wyleczyć jego łagodny przypadek żółtaczki. Następnie przeprowadził on eksperymenty z surową żywnością i otworzył klinikę dietetyki, aby uczyć i wykładać swoje metody. Popularność diety Raw Food rozprzestrzeniła się i ewoluowała przez lata. Podobnie jak dieta wegańska, dieta Raw Food opiera się na produktach roślinnych. Obejmuje ona:

  • świeże owoce,
  • świeże warzywa,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • zioła.

Żadna żywność nie może być:

  • obrabiana termicznie powyżej 40-48°C,
  • poddawana obróbce w kuchence mikrofalowej,
  • przetwarzana,
  • napromieniowywana,
  • modyfikowana genetycznie lub
  • poddawana działaniu herbicydów lub pestycydów.

Dieta Raw Food - co można jeść?

Podczas gdy większość diet Raw Food jest całkowicie oparta na roślinach, niektórzy jej zwolennicy spożywają surowe jaja i surowy, niepasteryzowany nabiał. Rzadziej można również uwzględnić surowe ryby i mięso. Rośliny strączkowe i ziarna są spożywane na surowo, jednak przed jedzeniem można je namoczyć/pozwolić im wykiełkować. Inne dopuszczalne produkty spożywcze to oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, surowy olej kokosowy z pierwszego tłoczenia, surowe masło kokosowe, świeżo wyciskany sok i herbata ziołowa. Produkty dozwolone na diecie Raw Food, to:

  • wszystkie surowe owoce
  • wszystkie surowe warzywa
  • nieprzetworzone orzechy i nasiona
  • surowe ziarna i rośliny strączkowe, kiełkujące lub nasączone
  • suszone owoce i mięso
  • mleko roślinne
  • surowe masła orzechowe
  • tłoczone na zimno oliwki i oleje kokosowe
  • fermentowane pokarmy, takie jak kimchi i kapusta kiszona
  • wodorosty
  • kiełki
  • w razie potrzeby surowe jaja lub nabiał
  • w razie potrzeby surowe mięso lub ryby

Czego nie wolno jeść, będąc na diecie Raw Food?

Pokarmy, które są zabronione na diecie Raw Food, obejmują:

  • obrabiane termicznie owoce, warzywa, mięso i ziarna
  • pieczone pożywienie
  • pieczone orzechy i nasiona
  • rafinowane oleje
  • sól kuchenną
  • rafinowane cukry i mąkę
  • soki pasteryzowane i nabiał
  • kawę i herbatę
  • alkohol
  • makaron
  • ciastka, ciasteczka, słodycze
  • frytki, chipsy, fast-foody
  • pozostałą przetworzoną żywność i przekąski

Czy dieta Raw Food jest zdrowa?

Chociaż zwolennicy diety Raw Food mają tendencję do utraty masy ciała, długoterminowi wyznawcy narażają swoje zdrowie na ryzyko. W badaniu opublikowanym w Annals of Nutrition & Metabolism obserwowano 513 mężczyzn i kobiet przez niespełna cztery lata. Pacjenci zostali podzieleni na pięć grup na podstawie ilości surowej żywności zawartej w ich diecie; całkowita ilość kalorii nie została zmierzona. Mężczyźni stracili 9,9 kg, a kobiety 12 kg. BMI było poniżej prawidłowego zakresu masy ciała odpowiednio u 14,7% i 25% mężczyzn i kobiet. Około 30% kobiet w wieku poniżej 45 lat miało częściowy całkowity brak miesiączki, a osoby z dużą ilością surowego pożywienia w swojej diecie (> 90%) były dotknięte skutkami ubocznymi częściej niż osoby, które spożywały surową żywność umiarkowanie. Dieta Raw Food jest dietą silnie niedoborową i może prowadzić do wystąpienia niedoborów składników mineralnych i odżywczych w organizmie. Negatywnie wpływa ona na zdrowie, jednak jeśli chcesz z niej skorzystać - powinieneś to zrobić pod okiem doświadczonego dietetyka i lekarza.

Czy dieta Raw Food jest bezpieczna?

Bezpieczeństwo żywności to ważna do rozważenia kwestia. Niepasteryzowana żywność, zwłaszcza nabiał, może zawierać bakterie z rodzaju Listeria, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza dla kobiet w ciąży. Listerioza prowadzi bowiem często do martwych urodzeń. Surowe mięso może zawierać bakterie, które są potencjalnie śmiertelne. Co więcej, żywność surowa, jeżeli nie została dokładnie umyta może przenosić pasożyty.

Dieta Raw Food wady i zalety

Dieta Raw Food ma pewne pozytywne strony. Przede wszystkim obfituje w świeże owoce i warzywa. Zawiera również inne produkty spożywcze o wysokiej zawartości składników odżywczych i błonnika. Dodatkowo, trzeba przyznać, że dieta ta ogranicza spożycie pokarmów, o których wiadomo, że przyczyniają się do złego stanu zdrowia, takie jak żywność przetworzona, produkty typu fast food i dodatek cukru. Ponadto, ze względu na jej niską kaloryczność, zapewnia ona utratę masy ciała. Jednak pomimo tego ma ona również wiele wad.

Kiedy przechodzisz z normalnej diety na dietę głównie surową, spożycie kalorii może się radykalnie zmniejszyć. Niektórzy ludzie mogą nie być w stanie jeść wystarczającej ilości surowej żywności, aby zaspokoić swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Dzieje się tak częściowo dlatego, że owoce i warzywa, choć zdrowe, po prostu nie dostarczają wystarczającej ilości kalorii lub białka, aby stanowić jedyne źródło pożywienia w diecie. Dodatkowo obróbka termiczna żywności, zwiększa jej strawność, ułatwiając organizmowi pobieranie z niej kalorii i składników odżywczych. Gotowanie zwiększa również ilość niektórych składników odżywczych i antyoksydantów, które absorbuje twoje ciało. Wreszcie, dieta Raw Food wydaje się być niezrównoważona pod względem odżywczym, ponieważ musi być ona złożona w większości z tłuszczów, warzyw i owoców, aby zaspokoić twoje zapotrzebowanie na kalorie. Oznacza to, że dieta Raw Food może mieć niedobór nie tylko kalorii, ale także niektórych witamin, minerałów i białka.

Źródło: todaysdietitian.com