Dieta Dubrowa. Jedzenie interwałowe zmieni nasz sposób żywienia?

05.03.2019
Aktualizacja: 05.03.2019 13:10
Dieta Dubrowa to propozycja z nurtu intermittent fasting
fot. Shutterstock

Znany chirurg plastyczny Terry Dubrow wraz z żoną opracował dietę, która zachwyca Amerykanów. Jej atutem jest fakt, że wytyczne pokrywają się z zaleceniami ekspertów ds. starzenia.

Naukowcy od lat przekonują, że kluczem do długowieczności człowieka może być restrykcja kaloryczna, zmniejszenie dziennej liczby przyjmowanych kalorii o 30-60 proc, która u zwierząt laboratoryjnych przyczynia się do wydłużenia życia o nawet 60 procent. Na fali zainteresowania tym tematem postanowił wypłynąć amerykański chirurg plastyczny Terry Dubrow.

Intermittent fasting – zasady

Termin „interwałowy” dotychczas kojarzył się niemal wyłącznie ze sportem, przywodził na myśl popularny wśród sportowców trening interwałowy (z ang. High Intensity Interval Training, HIIT). Polega on na przeplataniu wysiłku umiarkowanego wysiłkiem intensywnym, co, zdaniem naukowców, przyczynia się do trwałego pobudzenia metabolizmu i redukcji tkanki tłuszczowej.

Dieta interwałowa (z ang. intermittent fasting, IF) również polega na pobudzaniu metabolizmu, tym razem poprzez przeplatanie okresów sytości krótkotrwałymi głodówkami. W ujęciu dobowym jest to dieta TRF (z ang. time-restricted feeding), polegająca na powstrzymywaniu się od jedzenia przez określoną liczbą godzin: 16, 18 lub 20.

Dowiedz się więcej: Intermittent fasting – na czym polega dieta przemienna?

Ten najłatwiejszy do zastosowania wariant, czyli 16 godzin postu z ośmiogodzinnym okienkiem metabolicznym, zaadaptowali w swojej książce Terry i Heather Dubrowowie.

Bez efektu jo-jo z efektem anty-aging?

Heather Dubrow twierdzi, że próbowała wielu różnych diet, ale za każdym razem zmagała się z efektem jo-jo. Dopiero po zastosowaniu diety interwałowej udało jej się utrzymać upragnioną wagę. Rozentuzjazmowani sukcesem Heather i Terry przekonują, że dieta Dubrowa pomaga nie tylko osiągnąć upragnioną wagę, ale także:

  • zmniejszyć poziom insuliny i normalizować poziom cukru we krwi;
  • przyspieszyć leczenie przewlekłych stanów zapalnych;
  • aktywować proces samoczyszczenia komórek, zwany autofagią;
  • zwiększyć energię;
  • odmłodzić skórę i ogólny wygląd.

I choć sceptycy podkreślają, że każda dobrze zbilansowana dieta powinna działać w ten sposób, a rynek propozycji dietetycznych pęka w szwach, tym razem naprawdę może się udać. Podstawowym atutem jedzenia interwałowego jest bowiem brak ograniczeń w okienku metabolicznym.

Najlepsza dieta na odchudzanie

Z raportu dziennikarzy U.S. News&World Report, którzy przeanalizowali ponad 40 diet pod kątem prozdrowotności i skuteczności w walce z nadprogramowymi kilogramami, wynika, że najlepsze efekty w odchudzaniu dają diety nieograniczające liczby spożywanych produktów (w przeciwieństwie do diet eliminacyjnych).

Określonym produktom mogą być przypisywane punkty, których pilnujemy, pamiętając o tym, że im bardziej kaloryczny produkt, tym więcej punktów (dieta Weight Watchers). Albo jemy do syta, ale skupiamy się na produktach o dużej objętości, z dużą zawartością powietrza i wody (dieta wolumetryczna).

Zobacz także: Ranking najlepszych diet 

Oczywiście warto pamiętać, że mimo braku konkretnych wytycznych dotyczących produktów, posiłki w spożywane w okienku metabolicznym powinny być zbilansowane zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia. Warto też podkreślić, że diety interwałowe nie nadają się dla kobiet w ciąży, dla diabetyków ani osób z innymi problemami zdrowotnymi.

Źródło: mat.prasowe, mp.pl