Dieta 1:1, czyli dieta Cambridge ma nową nazwę!

06.10.2019
Aktualizacja: 07.10.2019 12:04
Dieta Cambridge

Dieta Cambridge istnieje na rynku już od lat. Od niedawna ma nową nazwę – dieta 1:1. Zobacz, na czym polega i czy warto ją stosować.

Nie dieta Cambridge a dieta 1:1

Jakiś czas temu powszechnie znana dieta Cambridge zmieniła nazwę i obecnie jej prawidłowe określenie to dieta 1:1. Od lat, plan znany potocznie jako dieta Cambridge, ma na celu szybką utratę masy ciała poprzez spożywanie sproszkowanych, gotowych do przyrządzenia koktajli, zup i batonów, zastępujących wszystkie posiłki. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o diecie 1:1 i jej działaniu.

Zasady diety Cambridge (diety 1:1)

Dieta 1:1 została stworzona przez biochemika z Cambridge, dr. Alana Howarda i jego współpracownika dr. Iana McLean-Baird'a. Dietę Cambridge wprowadzono w życie po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii w 1984 r. Polega ona na spożywaniu specjalnie opracowanych produktów zastępujących posiłki, takich jak batony, napoje, zupy i koktajle, przy jednoczesnym przestrzeganiu ścisłej diety o bardzo niskiej kaloryczności – waha się ona od 800 do 1500 kcal na dzień. Gotowe produkty możesz zakupić wyłącznie u konsultanta pracującego w firmie zajmującej się dystrybucją produktów Cambridge, nie znajdziesz ich w żadnym sklepie. Kaloryczność diety jest tak niska, że można ją stosować maksymalnie przez 12 tygodni i należy to robić wyłącznie pod nadzorem lekarza.

Dieta Cambridge (1:1) w praktyce

Jeżeli chcesz rozpocząć plan dietetyczny Cambridge, możesz to zrobić wyłącznie za pośrednictwem przedstawiciela, u którego będziesz mógł nabyć gotowe produkty. Po zapisaniu się na dietę zostajesz przydzielony do konsultanta, który pozostaje z tobą przez cały czas trwania planu, zapewniając porady i wsparcie. Polegają one na cotygodniowych spotkaniach z konsultantem (stąd zmiana nazwy na 1:1), na których ważysz się i rozmawiasz o swojej diecie. Każdy program odchudzania Cambridge Weight Plan składa się z pięciu etapów:

  • etap 1

Polega na całkowitym zastąpieniu zwykłej diety dietą składającą się z gotowych produktów. Zakłada on spożywanie jedynie 800 kcal dziennie. Minimalny czas trwania tego etapu to 1 tydzień, natomiast maksymalnie można go stosować przez 3 tygodnie. W trakcie trwania tego etapu możesz zjadać 3 do 4 gotowych posiłków. Do picia, od początku do końca planu, dozwolone są woda, czarna herbata, kawa bez mleka i cukru, herbaty owocowe. Należy wypijać ok. 2,5 litra płynów dziennie. Do wody można dodać produkty Cambridge nadające jej smak.

  • etap 2

W drugim etapie diety jej kaloryczność zostaje zwiększona do 1000 kcal na dzień. W praktyce oznacza to spożywanie 3 produktów Cambridge oraz 400 kcal pochodzących z produktów wysokobiałkowych (chude mięso i mleko). Konsultant ustala indywidualnie czas trwania tego i każdego innego etapu.

  • etap 3

Trzeci etap diety to zwiększenie jej kaloryczności do 1200 kcal. Oznacza to zjadanie już tylko 2 gotowych dań Cambridge oraz zjadanie dodatkowych 800 kcal z produktów takich jak mięso, ryby, nabiał, warzywa czy owoce.

  • etap 4

W etapie 4 możesz zjadać już do 1500 kcal dziennie. Zakłada on także spożywanie wyłącznie jednego posiłku Cambridge dziennie i dodatkowych 1100-1300 kcal z pożywienia.

  • etap 5

Ostatni etap diety to utrzymanie uzyskanej masy ciała.

Ile kosztuje dieta Cambridge (1:1)?

Uzyskanie informacji o cenie gotowych produktów Cambridge wcale nie jest łatwe. Wszelkie oficjalne strony zawierają na ten temat bardzo mało informacji. Aby dowiedzieć się, jaki jest koszt poszczególnych posiłków i usług, należy zadzwonić do konsultanta. Informacje można najczęściej znaleźć na zagranicznych forach lub od osób, które korzystały z tej diety. Kwota jednego posiłku wynosi w przeliczeniu około 12-13 zł. Może się to wydawać niewiele, jednak w początkowych etapach stosując dietę Cambridge, możesz stracić nawet 250-300 zł tygodniowo. 

Jakie produkty można jeść, stosując dietę Cambridge (1:1)?

Produkty, które możesz kupić, stosując dietę Cambridge, to:

  • zupy w proszku (np. porowo-ziemniaczana)
  • dania z makaronu i ryżu w proszku (np. makaron z serem, tajskie zielone curry, spaghetti bolognese)
  • sproszkowane koktajle mleczne (np. o smaku capuccino, czekoladowo-pomarańczowym)
  • batoniki (np. czekoladowy, truskawkowy, jogurtowy)
  • owsianki instant (np. jabłkowo-cynamonowa)
  • inne produkty (np. suplement błonnika, proszek nadający wodzie smak ogórkowo-miętowy, karmelki)

Czy dieta Cambridge (1:1) jest zdrowa?

Dieta Cambridge to nic innego jak wysokobiałkowa dieta z ograniczeniem węglowodanów (przypomina dietę ketogenną). Jednym z powodów, dla których przynosi ona tak widoczne efekty, jest to, że w pierwszym etapie ciało przechodzi w ketozę. Jest to stan, w którym zaczynamy spalać tłuszcz zamiast węglowodanów. Niestety może być to bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Co więcej, szybkie chudnięcie wynika także z ogromnych restrykcji kalorycznych. Niemożliwe, a co więcej niezdrowe, jest utrzymywanie ich przez dłuższy czas. W związku z tym dieta Cambridge często przerywana jest w połowie, a także prowadzi do efektu jojo. 

Efekty uboczne diety Cambridge (1:1)

Stosowanie diety Cambridge, ze względu na jej charakter, może nieść za sobą, zwłaszcza w pierwszym etapie, pewne skutki uboczne takie jak:

  • zaparcia
  • wzdęcia
  • nudności
  • nieświeży oddech
  • ciągłe uczucie zimna
  • zmęczenie
  • zawroty głowy

Wady i zalety diet Cambridge

Zalety:

  • szybka utrata masy ciała
  • duża oszczędność czasu
  • wszystkie dania są produktami typu instant, więc nie musisz spędzać czasu w kuchni

Wady:

  • utrata masy ciała może być związana raczej z masą mięśniową niż tłuszczową
  • dania mogą być nieestetyczne lub niesmaczne i monotonne
  • stosowanie diety Cambridge może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia
  • dieta nie należy do najtańszych
  • często występuje po jej stosowaniu efekt jojo

Źródła:
www.cambridge-news.co.uk
Garrow JS. 1987. Book Reviews. Postgraduate Medical Journal. www.ncbi.nlm.nih.gov/.../postmedj00200-0099b.pdf