Dieta Cambridge (Dieta 1:1) – czy można na niej schudnąć zdrowo?

06.10.2019
Aktualizacja: 07.05.2020 20:43
Dieta Cambridge (dieta 1:1)
fot. Shutterstock

Dieta Cambridge istnieje na rynku już od wielu lat. Od niedawna w Wielkiej Brytanii obowiązuje nowa nazwa – dieta 1:1. Zobacz, na czym polega i czy warto ją stosować.

Dieta Cambridge (dieta 1:1) – zasady

Dieta Cambridge (w Wielkiej Brytanii zwana dietą 1:1) ma na celu utratę masy ciała poprzez spożywanie sproszkowanych, gotowych do przyrządzenia koktajli, zup i batonów, zastępujących wszystkie lub niektóre posiłki (zależnie od etapu diety). Oto wszystko, co musisz wiedzieć o diecie Cambridge (diecie 1;1) i jej działaniu.

Dieta Cambridge (dieta 1:1) została stworzona przez biochemika z Cambridge, dr. Alana Howarda i jego współpracownika dr. Iana McLean-Baird'a. Dietę Cambridge wprowadzono w życie po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii w 1984 r. Polega ona na spożywaniu specjalnie opracowanych produktów zastępujących posiłki, takich jak batony, napoje, zupy i koktajle, przy jednoczesnym przestrzeganiu ścisłej diety o bardzo niskiej kaloryczności – waha się ona od 800 do 1500 kcal na dzień. Gotowe produkty możesz zakupić u konsultanta pracującego w firmie zajmującej się dystrybucją produktów Cambridge, nie znajdziesz ich w żadnym sklepie. Kaloryczność diety jest tak niska, że etap I można stosować maksymalnie przez 3 tygodnie i należy to robić wyłącznie pod nadzorem lekarza. .

Dieta Cambridge (dieta 1:1) w praktyce

Jeżeli chcesz rozpocząć plan dietetyczny Cambridge, możesz to zrobić wyłącznie za pośrednictwem przedstawiciela, u którego będziesz mógł nabyć gotowe produkty. Warunkiem przystąpienia do diety jest wypełnienie Karty Zdrowia oraz przeprowadzenie przez konsultanta wywiadu dietetycznego, na którego podstawie konsultant proponuje odpowiedni plan odchudzania, którego kaloryczność dobierana jest pod indywidualne potrzeby. Po zapisaniu się na dietę wybierasz konsultanta, który pozostaje z tobą przez cały czas trwania planu, zapewniając porady i wsparcie. Polegają one na cotygodniowych spotkaniach z konsultantem (stąd zmiana nazwy w Wielkiej Brytanii na dietę 1:1). Większość wersji programu odchudzania Cambridge Weight Plan składa się z pięciu etapów. Poniżej przykładowy plan.

  • etap 1

Polega na całkowitym zastąpieniu zwykłej diety dietą składającą się z gotowych produktów. Zakłada on spożywanie jedynie 800 kcal dziennie. Minimalny czas trwania tego etapu to 1 tydzień, natomiast maksymalnie można go stosować przez 3 tygodnie. W trakcie trwania tego etapu możesz zjadać 3 do 4 gotowych posiłków. Do picia, od początku do końca planu, dozwolone są woda, czarna herbata, kawa z mlekiem, herbaty owocowe. Należy wypijać ok. 2,5 litra płynów dziennie. Do wody można dodać produkty Cambridge nadające jej smak. Istnieje także wersja, w której do 4 produktów gotowych, możesz dodać posiłek składający się z 200 kcal oraz opcjonalnie sałatkę.

  • etap 2

W drugim etapie diety jej kaloryczność zostaje zwiększona do 1000 kcal na dzień. W praktyce oznacza to spożywanie 2 produktów Cambridge oraz 600 kcal pochodzących z produktów wysokobiałkowych (chude mięso i mleko). Konsultant ustala indywidualnie czas trwania tego i każdego innego etapu.

  • etap 3

Trzeci etap diety to zwiększenie jej kaloryczności do 1200 kcal. Oznacza to zjadanie 2 gotowych dań Cambridge oraz zjadanie dodatkowych 750 kcal z produktów, takich jak mięso, mleko, ryby, nabiał, kasze, warzywa czy owoce.

  • etap 4

W etapie 4 możesz zjadać już do 1500 kcal dziennie. Zakłada on także spożywanie wyłącznie jednego posiłku Cambridge dziennie i dodatkowych 1300 kcal z pożywienia.

  • etap 5

Ostatni etap diety to utrzymanie uzyskanej masy ciała. Producent zachęca także do dalszego stosowania jednego produktu Cambridge dziennie zamiast dowolnie wybranego posiłku.

Ile kosztuje dieta Cambridge (dieta 1:1)?

Uzyskanie informacji o cenie gotowych produktów Cambridge wcale nie jest łatwe. Wszelkie oficjalne strony zawierają na ten temat bardzo mało informacji. Aby dowiedzieć się, jaki jest koszt poszczególnych posiłków i usług, należy zadzwonić do konsultanta. Informacje można najczęściej znaleźć na zagranicznych forach lub od osób, które korzystały z tej diety. Kwota jednego posiłku wynosi w przeliczeniu około 12-13 zł. Może się to wydawać niewiele, jednak w początkowych etapach stosując dietę Cambridge, możesz stracić nawet 250-300 zł tygodniowo. 

Jakie produkty można jeść, stosując dietę Cambridge (1:1)?

Kwota jednego posiłku wynosi od około 10 do 12 zł. Może się to wydawać niewiele, jednak w początkowych etapach, stosując dietę Cambridge, możesz stracić nawet około 300 zł tygodniowo. Jakie produkty można jeść, stosując dietę Cambridge (dieta 1:1)?

  • zupy w proszku (np. porowa),
  • dania z makaronu i ryżu w proszku (np. spaghetti o smaku bolognese),
  • sproszkowane koktajle mleczne (np. o smaku capuccino, czekoladowo-pomarańczowym),
  • batoniki (np. np. czekoladowy, jogurtowo-cytrynowy),
  • owsianki instant (np. jabłkowo-cynamonowa),
  • inne produkty (np. suplement błonnika, proszek nadający wodzie smak cytrynowy, ciasteczka czekoladowe o smaku słonego karmelu).

Czy dieta Cambridge (1:1) jest zdrowa?

Dieta Cambridge to nic innego jak wysokobiałkowa dieta z ograniczeniem węglowodanów oraz tłuszczu (przypomina dietę ketogenną). Jednym z powodów, dla których przynosi ona tak widoczne efekty, jest to, że w pierwszym etapie ciało przechodzi w ketozę. Jest to stan, w którym zaczynamy spalać tłuszcz zamiast węglowodanów. Niestety może być to bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Co więcej, szybkie chudnięcie wynika także z ogromnych restrykcji kalorycznych. Niemożliwe, a co więcej niezdrowe, jest utrzymywanie ich przez dłuższy czas. W związku z tym taki rodzaj diety często może być przerwany w połowie i prowadzić do efektu jo-jo.

Efekty uboczne diety Cambridge (1:1)

Stosowanie diety Cambridge, ze względu na jej charakter, może nieść za sobą, zwłaszcza w pierwszym etapie, pewne skutki uboczne takie jak:

  • zaparcia,
  • wzdęcia,
  • nudności,
  • nieświeży oddech,
  • ciągłe uczucie zimna,
  • zmęczenie,
  • zawroty głowy.

Wady i zalety diet Cambridge

Zalety:

  • szybka utrata masy ciała,
  • duża oszczędność czasu,
  • większość dań to produkty typu instant, więc nie musisz spędzać czasu w kuchni.

Wady:

  • utrata masy ciała może być związana raczej z masą mięśniową niż tłuszczową,
  • stosowanie diety o niskiej kaloryczności prowadzi do wielu efektów ubocznych (diety tego typu powinny stanowić jedynie ostateczność i być przestrzegane pod nadzorem dietetyka),
  • dieta nie należy do najtańszych,
  • po stosowaniu takiego rodzaju diety może wystąpić efekt jojo.

Źródła:
www.cambridge-news.co.uk
Garrow JS. 1987. Book Reviews. Postgraduate Medical Journal. www.ncbi.nlm.nih.gov/.../postmedj00200-0099b.pdf

po stosowaniu takiego rodzaju diety może wystąpić efekt jojo [1] 

 

Jak już pisałam powyżej prosimy o wskazanie materiału źródłowego, z którego wynika, że po zastosowaniu diety Cambridge często występuje efekt jojo. Co to znaczy często? Ile przypadków na ile?