5 błędów żywieniowych, które osłabiają układ odpornościowy

13.05.2020
Aktualizacja: 14.05.2020 12:03
Błędy w diecie, które sprawiają, że mamy słabszą odporność.
fot. Shutterstock

Z przyzwyczajenia jesz te same rzeczy, pijesz zbyt mało wody, a twój jadłospis nie zawiera zdrowych przekąsek? W ten sposób nieświadomie osłabiasz swój system odpornościowy. Żywieniowe błędy, które popełniany na co dzień, mogą narazić nas na zwiększone ryzyko infekcji.

  • Mało zróżnicowane posiłki  i brak odpowiedniego nawodnienia to najczęstsze błędy popełniane przez nas w diecie.
  • Specjaliści uważają, że z pozoru niegroźne dietetyczne nawyki mogą w osłabić naszą odporność, a tym samym sprawiają, że jesteśmy podatni na wszelkiego rodzaju wirusy.

„Zbilansowana dieta bogata w witaminy i minerały ma ogromne znaczenie dla silnego układu odpornościowego. Poza tym bardzo ważne jest, aby wybierać sezonowe owoce i warzywa oraz gotować posiłki w domu” – podkreśla specjalistka ds. żywienia i dietetyczka Ayşe Seny Binöza. Są to kwestie, na które ludzie zwykle nie zwracają wystarczającej uwagi. Poznaj 5 błędów żywieniowych, które osłabiają układ odpornościowy.  

Błąd numer 1: pomijanie śniadania

Aby zaspokoić codzienne potrzeby energetyczne i białkowe, nie powinieneś pomijać głównych posiłków. Pomijanie śniadania – „najważniejszego posiłku dnia” – może zwiększyć ilość spożywanych posiłków o innych porach, co prowadzi do zaburzeń równowagi cukru we krwi.

"Gdy jest się głodnym, odporność spada. Ważne, aby codziennie jeść śniadanie bogate w białko. Obecność żelaza i witaminy A wzmocni naszą odporność" – radzi dietetyczka Ayse Seny Binoza. Ekspertka sugeruje, by sięgać rano po jajka oraz produkty zawierające witaminę C, która pomaga we wchłanianiu żelaza. Należą do nich m.in. zielone warzywa, papryka i pomarańcze.

Błąd numer  2: zaniedbywanie przekąsek

Pamiętaj, aby między głównymi posiłkami znajdowały się lżejsze posiłki i przekąski, aby utrzymać równowagę cukru we krwi. Przekąski, takie jak owoce i jogurt, mleko, kefir lub owoce i orzechy, mogą pomóc zwiększyć odporność organizmu, zapewniając równowagę białkową, witaminową, mineralną i błonnikową.

Błąd numer 3: jedzenie tych samych rzeczy

Powiedz „nie” diecie, która zawiera te same produkty  – jest monotonna. Jedząc odpowiednie ilości i łącząc różne rodzaje żywności, zwiększamy ich dostępność w naszym ciele. Zauważając, że zawartość białka, witamin i minerałów w każdym jedzeniu jest inna.

„Komponując posiłki musimy upewnić się, że zawierają one najważniejsze składniki. Bogatym źródłem białka, żelaza i cynku są ryby i jajka. Potężną dawkę błonnika i witaminy B dostarczą nam pełnoziarniste pieczywo, kasze i rośliny strączkowe. Owoce i warzywa posiadają potrzebne przeciwutleniacze, natomiast orzechy są doskonałym źródłem kwasów omega-3 i omega-6" – wylicza ekspertka.

Błąd numer 4: brak odpowiedniego nawodnienia

Picie odpowiedniej ilości wody jest niezbędne do trawienia, wchłaniania składników odżywczych, usuwania szkodliwych odpadów z organizmu i innych zdarzeń metabolicznych.

„Zaparcia, do których często dochodzi w wyniku niewystarczającego spożycia wody, mogą negatywnie oddziaływać na kondycję jelit, co bezpośrednio wpływa na układ odpornościowy" – wskazuje Binoza.

Woda zbawiennie wpływa na organizm. Usprawnia trawienie, pomaga przyswajać składniki odżywcze oraz usuwać nagromadzone toksyny. Ponadto woda utrzymuje równowagę pH ustroju, zapobiega chorobom nerek i wspaniale wpływa na wygląd skóry, która dzięki niej jest jędrna i nawilżona.

Dietetyczka ostrzegła również, że temperatura wody, którą pijemy, jest kolejnym czynnikiem, który może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, szczególnie jeśli chodzi o gorącą wodę. Ludzie mają tendencję do myślenia, że wirusy giną, jeśli wypiją wystarczająco ciepłą wodę, ale to tylko uszkodzi gardło i błonę śluzową jamy ustnej. Należy pić wodę, która ma letnią temperaturę.

Błąd numer 5: niewystarczające spożycie białka

Białko jest niezbędne do budowy i naprawy tkanek oraz zwalczania infekcji wirusowych i bakteryjnych. Niskie spożycie białka może osłabić nasz układ odpornościowy, a spożywanie zbyt dużej ilości może powodować problemy z nerkami, takie jak kamienie nerkowe.

Źródło: PAP Life; www.dailysabah.com