Zamknij

Dieta 5:2 – będąc na niej, nie musisz rezygnować z ulubionych potraw

14.12.2020
Aktualizacja: 14.12.2020 21:11
Dieta 5:2 (zasady, co jeść, zalety)
fot. Shutterstock

Dieta 5:2, inaczej nazywana dietą dr Mosleya, dietą postną, powstała z myślą o osobach, które nie potrafią całkowicie zrezygnować z ulubionych potraw. Dowiedz się, jakie są zasady tej diety.

Dieta 5:2 (inaczej dieta dr Mosleya, dieta postna) ma proste zasady. Przez 5 dni możesz spożywać dowolne, ulubione posiłki, a podczas dwóch pozostałych dni musisz ograniczyć ilość przyjmowanych kalorii. Oznacza to, że przez pięć pierwszych dni możesz jeść normalnie, a w trakcie dwóch dni „głodówki” twoje posiłki powinny składać się głównie z sycących produktów białkowych oraz produktów o niskim indeksie glikemicznym. Dieta ta powstała z myślą o osobach, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, bez całkowitej rezygnacji z ulubionych potraw i produktów.

Dieta 5:2 – zasady

Dieta dr Mosleya nazywana bywa także dietą postną. Jej założeniem jest nie tylko redukcja zbędnych kilogramów, lecz także obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Założeniem tej diety jest także podniesienie wrażliwości organizmu na działanie insuliny. Skutkuje to zmniejszeniem ryzyka wystąpienia chorób, takich jak cukrzyca czy zawał. Twórca tej diety, dr Mosley, zapewnia, iż przetestował ją na sobie i po trzech miesiącach kuracji poziom cholesterolu wrócił do normy, a schudł też o 8 kg.

Najważniejszą zasadą diety 5:2 jest stosowanie głodówki przez 2 dni w tygodniu. Nie polega ona na całkowitej rezygnacji z jedzenia ale na przestrzeganiu odpowiedniej liczby kalorii. W przypadku kobiet wynosi ona 500, a w przypadku mężczyzn 600 kalorii. Wartości te stanowią średnio ¼ dziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Dieta 5:2 – co jeść?

Będąc na diecie 5:2 przez pięć pierwszych dni, możesz jeść normalnie. W trakcie dwóch dni „głodówki” twoje posiłki powinny składać się głównie z sycących produktów białkowych oraz produktów o niskim indeksie glikemicznym. Przykładowy jadłospis powinien składać się z ryb morskich o białym mięsie, drobiu i warzyw. Powinno się spożywać dwa posiłki (śniadanie i kolację), a pomiędzy nimi powinna wystąpić 12-godzinna przerwa. Stanowi ona swojego rodzaju post. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio nawadniać organizm. Istotne jest także, aby dni, w których obowiązuje post, nie następowały bezpośrednio po sobie.

Dieta 5:2 – zalety

Główną zaletą diety 5:2 jest to, że stosunkowo łatwo na nią przejść, bo nie wymaga wielkich wyrzeczeń. Jedynie w dni postne istnieje ograniczenie co do kaloryczności posiłków. Taki model odżywiania pozwala także uniknąć efektu jojo. Dzieje się tak, ponieważ stosowanie jedynie dwóch dni postnych nie powoduje nadmiernego objadania się w kolejnych dniach. Dodatkową zaletą jest to, że w trakcie 5 dni, kiedy głodówka nie obowiązuje, nie ma konieczności rezygnacji z kawy, słodyczy czy alkoholu. Spożywanie zdrowych posiłków będzie jednak miało pozytywny wpływ na efekty odchudzające.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio ZET na Facebooku!