Dieta 1500 kcal – sprawdź, czy jest dla każdego?

27.10.2019
Aktualizacja: 28.10.2019 13:35
Dieta 1500 kcal

Sekretem każdej diety odchudzającej jest fakt, że schudniesz dopiero wtedy, gdy doprowadzisz do powstania deficytu kalorycznego. Możesz to osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszym jest zmniejszenie kaloryczności diety, czyli zjadanie mniej kalorycznych produktów lub zmniejszenie porcji, natomiast drugim jest zwiększenie aktywności fizycznej. Obydwie te metody są skuteczne, a w połączeniu stanowią idealną dietę odchudzającą.

Wiele osób decyduje się na dietę o kaloryczności 1500 kcal, aby przyspieszyć odchudzanie i kontrolować ilość spożywanego pokarmu. Jednak czy dieta 1500 kcal jest dobra dla każdego?

Czy dieta 1500 kcal jest dla każdego?

Podczas gdy 1500 kalorii może być dobrą kalorycznością dla wielu osób, kaloryczność diety odchudzającej powinna być dobrana indywidualnie. Należy obliczyć dokładne potrzeby kaloryczne twojego organizmu w celu zoptymalizowania utraty zbędnych kilogramów.

Zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wielu czynników, w tym aktywności fizycznej, płci, wieku, tego ile chcesz schudnąć i ogólnego stanu zdrowia. Ważne jest, aby oszacować, ile kalorii potrzebuje twoje ciało. Aby obliczyć całkowite zapotrzebowanie na kalorie, należy najpierw obliczyć całkowitą liczbę kalorii, którą zwykle spalasz w ciągu dnia. Określane jest to mianem podstawowej przemiany materii (PPM). Następnie przemnaża się ją przez współczynnik aktywności fizycznej, zależny od tego, ile razy w tygodniu i jak intensywnie ćwiczysz. Dzięki temu otrzymujesz całkowitą przemianę materii i wiesz, ile kalorii dziennie potrzebuje twój organizm.

Jak zaprojektować dietę, aby schudnąć?

Ogólnie rzecz biorąc, należy stworzyć deficyt kalorii, aby stracić tkankę tłuszczową. Zazwyczaj sugeruje się zmniejszenie kaloryczności diety o 500 kalorii dziennie, aby chudnąć 0,5 kg tygodniowo. Ponieważ jednak utrata masy ciała różni się drastycznie w zależności od osoby, ważne jest, aby nie zniechęcać się, jeśli nie schudniesz tak szybko, jak się tego spodziewasz. Zwiększanie aktywności fizycznej, spędzanie mniej czasu na siedzeniu, unikanie słodyczy i koncentrowanie się na zdrowych produktach powinno przyspieszyć odchudzanie i utrzymać cię na dobrej drodze.

Dieta 1500 – co jeść?

Kiedy próbujesz schudnąć i wprowadzić w życie lepsze nawyki żywieniowe, ważne jest, aby wybierać nieprzetworzone produkty. Większość diety powinna składać się z następujących produktów:

  • Warzywa niskoskrobiowe: pomidor, ogórek, rzodkiewka, sałata, rukola, szpinak, brokuły, kalafior, papryka itp.
  • Owoce: jagody, maliny, truskawki, jabłka, gruszki, owoce cytrusowe itp.
  • Ryby i skorupiaki: łosoś, dorsz, makrela, śledź, krewetki itp.
  • Jajka: całe jaja pod różną postacią
  • Drób i mięso: kurczak, indyk, wołowina itp.
  • Roślinne źródła białka: tofu, tempeh, nasiona roślin strączkowych itp.
  • Produkty zbożowe: pełnoziarniste pieczywo, razowy makaron, kasze gruboziarniste, brązowy ryż itp.
  • Rośliny strączkowe: ciecierzyca, fasola, soczewica, groch, soja i więcej.
  • Zdrowe tłuszcze: oliwa z oliwek, olej rzepakowy itp.
  • Produkty mleczne: jogurty naturalne, twarogi półtłuste, kefir, maślanka
  • Nasiona, masło orzechowe: orzechy włoskie, migdały, orzechy makadamia, pestki dyni, nasiona słonecznika, naturalne masło orzechowe, tahini.
  • Przyprawy: kurkuma, majeranek, cebula, czosnek, oregano, rozmaryn, chili, czarny pieprz itp.
  • Napoje: woda, woda gazowana, kawa, zielona herbata bez cukru itp.

Czego unikać na diecie 1500?

Przetworzona żywność i dodatek cukru powinny być ograniczone do minimum w każdym zdrowym planie odchudzania. Ograniczenie następujących pokarmów może pomóc ci schudnąć i poprawić ogólny stan zdrowia.

  • Fast food: nuggetsy z kurczaka, kebab, frytki, pizza, hot dogi itp.
  • Rafinowane węglowodany: biały chleb, słodkie płatki zbożowe, biały makaron, bułeczki, krakersy, chipsy kukurydziane, tortille itp.
  • Słodycze: batony, czekolada, ciastka, ciasta, cukierki, cukier itp.
  • Żywność przetworzona: gotowe dania, zupy typu instant, parówki, boczek, batony zbożowe itp.
  • Smażone i tłuste potrawy: chipsy ziemniaczane, potrawy smażone w głębokim tłuszczu, pączki itp.
  • Słodzone napoje: napoje gazowane, soki owocowe, napoje energetyczne, smakowe mleko, słodzone napoje kawowe itp.

Aktywność fizyczna

Nie zapominaj, że aktywność fizyczna jest drugim kluczowym elementem każdej zdrowej diety odchudzającej. Możesz wybrać się na spacer i szybko maszerować, a także na siłownię czy zajęcia typu fitness. Nieważne co, ważne, że będziesz się ruszać. Pamiętaj o aktywności fizycznej, co najmniej 3 razy tygodniowo po 60 minut. Dobrym pomysłem będzie także zwiększenie ilości ruchu ogółem – zamiast windy wejdź po schodach, zamiast autobusem przyjedź rowerem do pracy. Sposobów jest wiele, a ty, jeśli masz chęci, na pewno dasz radę!

Podsumowując

Bez względu na to, ile kilogramów chcesz zrzucić, kluczem do sukcesu jest zmniejszenie nadmiaru kalorii i zwiększenie aktywności fizycznej. Dieta 1500 kalorii zaspokaja potrzeby wielu osób, które chcą stracić tkankę tłuszczową i poprawić stan swojego zdrowia. Jak każda zdrowa dieta, również i ta powinna opierać się o głównie nieprzetworzone produkty spożywcze.