Darmowe diety od NFZ. Uzupełnij dane i pobierz listę zakupów

11.02.2019 09:43
Diety DASH od NFZ
fot. Shutterstock

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił portal z darmowymi dietami. Po zalogowaniu się do serwisu otrzymujemy dwutygodniową dietę z przepisami kulinarnymi, a nawet z listą zakupów. Prezentujemy, jak to działa.

Otyłość to epidemia XXI wieku. Zgodnie ze standardami przyjętymi przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) nadwaga występuje, gdy indeks masy ciała BMI jest równy lub większy od 25, a o otyłości mówimy, gdy wynosi 30 i więcej. Z problemem zmaga się ponad połowa dorosłych i co ósme dziecko w Polsce. W walce o prawidłową masę ciała Polaków postanowił wesprzeć Narodowy Fundusz Zdrowia.

Diety NFZ

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił portal z darmowymi dietami diety.nfz.gov.pl. Najpierw wpisujemy swój e-mail i wymyślamy hasło. Następnie uzupełniamy dane: płeć, wagę, wzrost, wiek oraz aktywność fizyczną: od opcji „pacjent leżący” po „osobę wyczynowo uprawiającą sport”.

Po przetrawieniu danych system wypluwa wyniki. Uzyskujemy informację o naszym BMI, czyli indeksie masy ciała – czy jest prawidłowy, czy może mamy niedowagę/nadwagę/otyłość. Potem wyświetla się najmniejsza liczba kalorii, którą musimy dostarczyć organizmowi w ciągu dnia, a następnie – liczba kalorii, która jest niezbędna do funkcjonowania przy wybranym trybie życia.

Do wyboru pozostaje już tylko rodzaj diety: 1200 DASH, 1500 DASH oraz 1800 DASH i zaraz dowiemy się, co jeść przez kolejne dwa tygodnie.

Dieta DASH – przepisy

Dieta DASH to obecnie najbardziej rekomendowana przez ekspertów ds. żywienia dieta. Główną i najważniejszą zasadą diety DASH jest zmniejszenie zawartości sodu w pożywieniu. Warzywa powinny być obecne we wszystkich trzech głównych posiłkach (śniadanie, obiad i kolacja), podobnie jak trzy porcje chudego mleka lub produktów nabiałowych w ciągu dnia.

W ten sposób zredukowana zostaje ilość tłuszczu całkowitego, niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu w diecie, przy zachowaniu odpowiedniej podaży wapnia. Przynajmniej raz dziennie powinno się jeść owoce.

NFZ przygotował gotowe zestawy odpowiednio zbilansowanych posiłków. Zaletą jest możliwość pobrania PDF z jadłospisem wraz z listą zakupów. Zaproponowany posiłek możemy wymienić na jedną z kilkunastu innych opcji.

Źródło: diety.nfz.gov.pl