Zamknij

Czy picie wody pomaga schudnąć? Wyjaśniamy

29.04.2022
Aktualizacja: 29.04.2022 09:20

Czy picie wody może nam pomóc w skutecznym odchudzaniu? Kiedy pić wodę, by wspomóc organizm w utracie kilogramów? Wyjaśniamy.

Czy woda pomaga w odchudzaniu?
fot. Shutterstock

Woda jest nam niezbędna do życia. Pomaga m.in. w regulacji temperatury ciała, w wydalaniu produktów przemiany materii i procesie trawienia. Czy również pomaga w odchudzaniu? Badania naukowe wskazują, że tak, ale to proces bardziej złożony niż nam się wydaje i uzależniony od wielu czynników. Nie wystarczy po prostu pić wodę i chudnąć. Trzeba pamiętać o kilku ważnych sprawach.

Woda nie ma kalorii

Zaletą wody jest to, że odpowiednio nawadnia organizm, wypełnia żołądek, dając uczucie sytości, tym samym zmniejsza uczucie głodu, a jednocześnie nie dodaje żadnych kalorii, bo ich zwyczajnie nie ma. Z tego powodu z pewnością może pomóc w odchudzaniu i później utrzymaniu prawidłowej wagi.

To ważne, bo podstawą zdrowego odchudzania jest właściwy bilans energetyczny (liczba spożywanych kalorii vs. liczba zużytych kalorii), gdy zostanie on zachwiany, nasza waga się zmienia: albo drastycznie chudniemy, albo tyjemy. Zastępując soki, napoje gazowane, czy nawet słodzoną herbatę wodą, z pewnością obniżymy liczbę spożywanych kalorii. Poza tym pijąc szklankę wody pół godziny przed zjedzeniem posiłku, sprawimy, że będziemy odczuwać mniejszy głód, szybciej osiągniemy uczucie sytości i tym samym mniej zjemy (i dostarczamy organizmowi mniej kalorii). Oczywiście samo obniżenie liczby kalorii spożywanych codziennie nie będzie skuteczne bez wdrożenia aktywności fizycznej. Jest ona ściśle skorelowana z redukcją masy ciała oraz – co równie ważne – ze zmniejszeniem czynników zgonu (np. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy).

Kiedy najlepiej pić wodę, by schudnąć?

Niestety przykładamy niewielką uwagę do odpowiedniego nawadniania organizmu. Szacuje się, że większość z nas ma lekkie lub przewlekłe odwodnienie. Dlatego lekarze apelują, by pamiętać o piciu kilku (5-8) szklanek wody dziennie. Najlepiej 30 minut przed posiłkiem.

Dlaczego picie wody przed posiłkiem ma takie znaczenie? Jak już wspominałam wcześniej, woda wypełnia żołądek i tym samym zmniejsza uczucie głodu i daje uczucie sytości. Niektórzy uważają, że gdy odczuwamy głód, to tak naprawdę jesteśmy spragnieni i dlatego zaleca się najpierw wypicie wody, a następnie spożycie (po 30 minutach) posiłku. Poza tym woda podkręca również metabolizm.

Ważne!

Picie w trakcie posiłków nie jest zalecane, ponieważ rozcieńczamy wtedy kwasy żołądkowe, co utrudnia prawidłowe trawienie. Wodę należy pić powoli, małymi łyczkami.

Podsumowując, picie większej ilości wody może nam pomóc schudnąć, pod warunkiem, że będziemy:

  • stosować zbilansowaną dietę,
  • pamiętać o zrównoważonym bilansie energetycznym,
  • pamiętać o regularnej aktywności fizycznej, która również podkręca metabolizm.

Ważne!

Jeśli masz problem z pamiętaniem o odpowiednim nawodnieniu, przygotuj sobie dzbanek lub butelkę z wodą (może być z dodatkiem cytryny lub mięty) i postaw je na biurku lub w pomieszczeniu, w którym często przebywasz. Będą nam one przypominać o konieczności picia.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: LiveScience.com/ "Happy detoks. Jedz, oddychaj i kochaj (siebie)" Kasia Bem, Wydawnictwo Edipresse, 2015