Czy diety wysokobiałkowe są bezpieczne dla zdrowia?

Aleksandra Supryn
26.02.2016 12:24
Dieta wysokobiałkowa
fot. Shutterstock

Diety wysokobiałkowe znane są przede wszystkim z niezwykłych rezultatów uzyskiwanych w bardzo krótkim czasie. Rzeczywiście skrupulatne stosowanie się do wszystkich zasad diety tego typu właściwie zawsze wiąże się ze znacznym spadkiem wagi. Niestety jest to jedyna zaleta tej diety, znacznie więcej ma ona wad. Sprawdź, jakie mogą być skutki uboczne stosowania diety Dukana

Diety wysokobiałkowe znane są przede wszystkim z niezwykłych rezultatów uzyskiwanych w bardzo krótkim czasie. Rzeczywiście skrupulatne stosowanie się do wszystkich zasad diety tego typu właściwie zawsze wiąże się ze znacznym spadkiem wagi. Nie bez przyczyny na półkach sklepowych coraz częściej możemy odnaleźć batony proteinowe lub odżywki, stające się niemalże obowiązkowym elementem jadłospisu każdej osoby dbającej o sylwetkę.

Mogłoby się więc wydawać, że diety wysokobiałkowe są idealnym sposobem na utrzymanie wymarzonej wagi. Niestety, okazuje się, że długoterminowe przyjmowanie dużych ilości białka często prowokuje wystąpienie różnych uciążliwych problemów zdrowotnych.

Najpopularniejszą spośród diet wysokobiałkowych jest dieta Dukana, której założeniem jest maksymalne ograniczenie podaży węglowodanów na rzecz zwiększenia ilości zjadanego białka.

Ile białka potrzebuje dorosły człowiek?

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na białko wynosi około 0,8 g na kilogram masy ciała. Oznacza to, że organizm kobiety ważącej 60 kg powinien w ciągu doby otrzymać z pożywieniem minimum 48 g białka. Taka ilość zawarta jest w 160 g gotowanej piersi kurczaka. Tymczasem osoby stosujące dietę wysokobiałkową dziennie spożywają nawet do 2,5-3 g protein na kg masy ciała, co znacznie przekracza RWS (referencyjne wartości spożycia).

Metabolizm tak dużej ilości protein stanowi poważne wyzwanie dla naszego organizmu, dlatego przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu diety wysokobiałkowej warto poznać jej ciemne strony.

Dieta wysokobiałkowa a znaczny spadek masy – z czego to wynika?

Cechą wyróżniającą dietę białkową spośród innych diet jest znaczny spadek masy ciała, obserwowany już w początkowej fazie odchudzania. Niestety efekt ten nie wynika ze spalania niechcianej tkanki tłuszczowej, a raczej z utraty znacznych ilości wody.

Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnienie jest proste – w sytuacji zmniejszonej podaży pokarmu węglowodanowego w pierwszej kolejności spalany jest glikogen, czyli skoncentrowane źródło energii magazynowane z mięśniach oraz w wątrobie. Jego rozkład dostarcza glukozę, podstawowy substrat energetyczny komórek naszego organizmu. Proces ten, fachowo określany mianem glikogenolizy, wymaga jednak obecności wody. Do wytworzenia jednej cząsteczki glukozy zużywane są aż trzy cząsteczki wody. W momencie gdy zapasy glikogenu się kończą zmniejsza się również utrata wody. Fakt ten w przejrzysty sposób tłumaczy zjawisko stabilizacji wagi po początkowym okresie jej nagłego spadku.

Warto wiedzieć: Badanie glukozy we krwi. Kto powinien zbadać poziom cukru?

Dieta wysokobiałkowa a poziom cholesterolu

Pokarmy wysokobiałkowe to przede wszystkim nabiał, jaja oraz mięso. Niestety, pokarmy te nieprawidłowo przyrządzone bywają również źródłem tłuszczy. Codzienne jedzenie kilku jajek, mięsa, szczególnie wołowego lub wieprzowego, czy tłustych serów może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Odzwierciedleniem tego najczęściej jest podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Ten tzw. nieprawidłowy profil lipidowy przyczynia się do rozwoju nadciśnienia tętniczego, miażdżycy czy choroby niedokrwiennej serca.

Dlatego rozpoczynając dietę wysokobiałkową bezwzględnie należy pamiętać o zakazie smażenia, o ograniczeniu tłustego nabiału i przerzuceniu się wyłącznie na mięso drobiowe lub chude ryby.

Zobacz także: Badanie cholesterolu (lipidogram) ocenia ryzyko chorób układu krążenia

Dieta wysokobiałkowa jest uboga w błonnik

Dieta białkowa, szczególnie jej początkowe fazy, eliminuje z jadłospisu warzywa, owoce, makaron, kasze, ziemniaki, pieczywo, czyli wszystko to, co może być źródłem cukru.
Niestety, taka ograniczona dieta jest wyjątkowo uboga w błonnik pokarmowy, którego niedobór powoduje występowanie uciążliwych zaparć. Ciężkostrawny pokarm zalegający w żołądku prowokuje ponadto częste bóle brzucha oraz przykry zapach z ust.

Należy również wspomnieć o niedoborze witamin niejednokrotnie towarzyszącym diecie proteinowej pozbawionej owoców i warzyw. Oprócz tego wiele osób stosujących powyższą dietę cierpi także na chroniczne zmęczenie oraz migreny będące bezpośrednim efektem obniżonego poziomu cukru we krwi.

Dieta wysokobiałkowa jest obciążeniem dla nerek

Nerki oraz kości są narządami zdecydowanie najbardziej narażonymi na negatywny wpływ diety wysokobiałkowej i niskowęglowodanowej. Badania kliniczne pokazują, że jej stosowanie wiąże się z nadmierną utratą wapnia wraz z moczem. Krystalizujący się wapń może natomiast przyczynić się do rozwoju kamicy nerkowej oraz moczowodowej. Dodatkowo zmniejszone stężenie tego pierwiastka we krwi w sposób naturalny związane jest z rozwojem osteoporozy.

Czy warto stosować dietę wysokobiałkową?

Dieta proteinowa, pomimo swojej powszechności, wciąż jest dietą kontrowersyjną – zachwycającym rezultatom mogą towarzyszyć mniej lub bardziej poważne efekty uboczne. Tak drastyczna zmiana w dotychczasowym żywieniu bywa szokiem dla organizmu nieprzystosowanego do sytuacji, w której czerpanie energii z węglowodanów staje się niemożliwe. W związku z tym dieta wysokobiałkowa wymaga bacznej obserwacji reakcji swojego ciała.

Nigdy nie bagatelizuj żadnych sygnałów i pamiętaj, że zdrowy oraz trwały spadek wagi zawsze opiera się na zmianach w żywieniu, których będziesz potrafił przestrzegać do końca życia.

Zobacz także: Dieta wysokotłuszczowa pomaga leczyć schizofrenię

___ 

ZdrowoBardzo / Katarzyna Plewka/ mk