Zamknij

Cheat meal nowy trend dietetyczny – czy zdrowy? Dietetyk wyjaśnia

30.04.2021 18:56
Cheat day, cheat meal - nowy trend dietetyczny
fot. Shutterstock

"Zrób sobie dziś cheat day/ cheat meal" – pewnie nie raz to słyszeliście. To nowy trend dietetyczny. Na czym on polega, czy jest zdrowy? Na te pytania odpowiada dietetyk Zuzanna Wieła z Be Diet Catering.

"Cheat meal" (oszukany posiłek) lub "cheat day" (oszukany dzień) to popularna forma przerwy w diecie. Oznacza jeden posiłek lub jeden dzień, w którym zamiast zdrowych posiłków pozwalamy sobie na drobne grzeszki żywieniowe, takie jak słodycze, niezdrowe przekąski czy fast foody. Głównym założeniem cheat meala jest jedzenie posiłków, które zazwyczaj są bardzo kaloryczne i ubogie w składniki odżywcze. Mają być one nagrodą za czas trzymania się zdrowej diety i dać chwilowe poczucie swobody. W rzeczywistości są formą oszustwa, którego ofiarą jesteśmy my sami. Celowa przerwa w diecie, objadanie i nagradzanie się jedzeniem nie działa ani dobrze na nasz organizm, ani na naszą relację z jedzeniem.

Dlaczego nie warto stosować cheat meal/ cheat day? 5 powodów

  1. Cheat meal niekorzystnie wpływa na budowanie nawyków żywieniowych. Gdy jesteśmy na początku naszej drogi z odchudzaniem, powinnyśmy skupić się na kształtowaniu zdrowych nawyków. "Oszukany" posiłek nie wpływa na to pozytywnie, a wręcz przeciwnie, może prowadzić do niezdrowej relacji z jedzeniem poprzez wyczekiwanie na zaplanowane przez nas posiłki, które nie powinny znaleźć się w diecie.
  2. Zjawisko cheat day jest związane z innym, szkodliwym mitem, który mówi, że dieta to strategia żywieniowa oparta na restrykcji żywieniowej. Takie podejście sprawia, że dbając o zbilansowaną dietę mamy poczucie, że coś tracimy i czegoś sobie odmawiamy. Kluczowe jest zrozumienie, że dieta to zdrowy styl życia oparty na budowaniu pozytywnych nawyków żywieniowych i dostarczaniu sobie odpowiednio dla nas zbilansowanych posiłków. Ta jedna z pozoru mała zmiana diametralnie wpływa na nasze nastawienie do zdrowego odżywiania i ma ogromny wpływ na osiągane efekty.  
  3. Stosowanie cheat day może nasilać uzależnienie od wysokosmakowitych i przetworzonych produktów, które są charakterystyczne dla tej formy przerwy w diecie, np. fast-foodów czy wysokoprzetworzonych słodyczy. To dodatkowo rozbudza nasz apetyt na niewskazane i niezdrowe produkty. W dłuższej perspektywie nie przynosi żadnych pozytywnych skutków dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Działa tutaj prosta zasada „zakazanego owocu”. Dodatkowo zdrowe produkty mogą być przez nas traktowane jako „zło konieczne”, które wybieramy z przymusu. Polecam, aby w ramach przygotowywanych, zdrowych posiłków łączyć lubiane przez nas smaki, a także zadbać o wizualny aspekt produktów. Kolorowe, pachnące posiłki zjemy z większą przyjemnością
  4. Cheat day może zrujnować nasze dotychczasowe efekty odchudzania. Przez jeden dzień jedzenia bez limitu i rozwagi możemy zaprzepaścić nawet cały tydzień odchudzania. Tego dnia dostarczamy sobie ogromnej nadwyżki kalorycznej. Poza nadprogramowymi kaloriami, które nie mają żadnych wartości odżywczych, cheat meal jest szkodliwy też przez to, że nagła zmiana naszego sposobu żywienia może spowodować rozstrojenie organizmu i zaburzyć pracę układu trawiennego.
  5. Niekonsekwentne stosowanie zdrowej diety i cheat meal oddalają nas od osiągnięcia celu. Widocznie przedłużają czas redukcji z powodu ogromnej nadwyżki kalorycznej, którą nabywamy podczas jednego posiłku czy dnia przerwy w diecie.

Co zamiast "oszukanego" posiłku?

Należy pamiętać o tym, że dieta nie musi oznaczać ograniczeń i przykrych restrykcji, nawet jeśli stosujemy dietę redukcyjną. Zdrowe żywienie warto traktować jako styl życia, który przynosi korzyści i nie jest męczący. Dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie mogą lub nie chcą na stałe rezygnować z ulubionych produktów, jest zasada 80/20. Ta reguła polega na spożywaniu w ciągu dnia lub całego tygodnia 80% kalorii pochodzących ze zdrowych i pełnowartościowych produktów i 20% kalorii z produktów mniej zdrowych, ale przez nas bardzo lubianych, np. słodyczy, jedzenia z restauracji lub alkoholu.

Zasada 80/20 pomaga zachować dobre relacje z jedzeniem i dietę. Jest to doskonały sposób na wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych w swoje życie i uniknięcie produktów, które w diecie powinny pojawiać się raczej sporadycznie, np. tylko podczas kolacji dla znajomymi.