Zamknij

5 błędów dietetycznych, które są w stanie zepsuć każdą dietę [WIDEO]

17.06.2021
Aktualizacja: 18.06.2021 10:01

Chcesz schudnąć, by dobrze się prezentować w bikini, ale waga ani drgnie? Sprawdź, czy nie popełniasz dietetycznych błędów. Opowiada o nich Monika Nowicka, dietetyk kliniczny Be Diet Catering. Co znalazło się na jej liście?

Kawowa bomba

Nie wyobrażasz sobie dnia bez dobrej kawy? Łatwo jest to zrozumieć, gdyż napój ten pobudza nas do działania, dodaje energii i jednocześnie dobrze smakuje. Jednak może on stać się prawdziwą bombą kaloryczną. Na przykład dwa latte z syropem w ciągu dnia to około 800 kcal. Jeśli więc stosujesz dietę 1800 kcal, wypijając dwie kawy z dodatkami, sprawiasz, że kaloryczność diety zdecydowanie wzrośnie do 2600 kcal, co nie pozwala na stworzenie niedoboru kalorycznego i redukcję lub utrzymanie wagi. Czy oznacza to, że musimy zrezygnować z kawy podczas diety? Oczywiście, że nie, ale warto uważać na dodatki takie jak śmietanka, cukier i syropy. To one sprawiają, że ten napój może mieć kaloryczność podobną do pełnowartościowego posiłku. Najlepszym rozwiązaniem będzie niesłodzona kawa na chudym mleku lub czarna kawa bez cukru.

Cheat Meal

Cheat Meal to tzw. oszukane posiłki często pojawiają się w naszej diecie podczas weekendu lub spotkań z przyjaciółmi. Nagradzając siebie za kilka dni ostrych restrykcji żywieniowych, spożywamy nasze ulubione i bardzo kaloryczne dania. Na przykład pizzę na grubym cieście, burgery albo wysokoprzetworzoną żywność z fast foodów. Cheat meale są jednak bardzo dużą przeszkodą w procesie odchudzania. Jeden dzień jedzenia niezdrowych, wysokokalorycznych posiłków rujnuje efekty nawet 2-3 dni na restrykcyjnej diecie, a jeden cheat meal na tydzień jest w stanie spowolnić tempo odchudzania o połowę! Zamiast robienia sobie przerw w diecie możemy po prostu wliczać ulubione posiłki do naszej codziennej kaloryczności lub wprowadzić do diety zdrowe alternatywy dań, np. pizza na kalafiorowym spodzie czy fit deser z chia.

Kaloryczne dodatki

Często mamy poczucie, że świetnie radzimy sobie z wyrzeczeniami na diecie i odżywiamy się dużo zdrowiej, przygotowując sobie kolorowe pełne smaków sałatki. Duże ilości warzyw faktycznie są bardzo zdrowe i pełne witamin oraz minerałów. Jednak przyrządzając zdrowe sałatki, możemy nie zwracać uwagi na kaloryczne dodatki do nich. Oliwa z oliwek, miód, nasiona i pestki – to bardzo zdrowe i wychwalane produkty, które muszą znaleźć się w naszej diecie. Jednak często zapominamy o ich kaloryczności, której często nie wliczamy do posiłku, a to z kolei około 80 kcal na łyżkę każdego z tych zdrowych dodatków. Doprawienie sałatki sosem z tych składników podwaja jej kaloryczność, co powoduje, że z lekkiej kolacji robi nam się zdrowe, ale kaloryczne danie. Przygotowując sałatkę z sosem, uwzględnij koniecznie także kaloryczność sosu.

Weekendy bez diety

Od poniedziałku do piątku trzymamy się ustalonego planu dietetycznego, dostosowujemy się do restrykcji żywieniowych, natomiast weekendy często zmieniają cały nasz dotychczasowy tryb życia. Zamówione jedzenie, spotkanie z przyjaciółmi, alkohol. Tym sposobem podwajamy, a nawet potrajamy założoną dzienną dawkę kalorii i niweczymy tygodniowe wysiłki.  Jak temu zaradzić? Jeśli wiesz, że mogą zdarzyć ci się takie sytuacje, postaw na zasadę 80/20 – 80% kalorii z diety powinno pochodzić ze zdrowych produktów, pozostałe 20% z posiłków, które nie są w 100% fit, ale z których nie chcemy lub nie możemy zrezygnować.

Fit czy kit?

W Internecie możemy znaleźć mnóstwo przepisów na zdrowe przekąski, słodycze, a nawet fast foody. Jesteśmy przekonani, że jeśli zdrowa przekąska nie zawiera cukru, to nic się nie stanie, jeśli zjemy podwójną porcję. Nic bardziej mylnego. Do przykładu porcja tradycyjnego brownie to 400 kcal, gdy przyrządzimy je w wersji fit jego kaloryczność jest połowę mniejsza i wynosi 200 kcal. Możemy wkomponować taki posiłek w naszą dietę, ale pozwalając sobie na większą, nadprogramową porcję, stworzymy nadwyżkę kaloryczną i zrobimy krok w tył w walce o piękną sylwetkę. Tutaj również liczy się ilość. Fit słodycze są świetną alternatywą dla tych wysokoprzetworzonych, jednak pod warunkiem, że skosztujemy kawałek ciasta, a nie całą jego tacę.

Co więc musimy zrobić, aby wspomóc proces odchudzania?

Warto zwracać uwagę na wszystkie spożywane przez nas produkty i dodatki, nawet jeśli wydają się one zdrowe i niewywierające wpływu na naszą dietę. Wliczajmy wszystkie dania i napoje wraz z dodatkami do naszego zapotrzebowania kalorycznego i dbajmy o konsekwentne trzymanie się założonych planów żywieniowych. W taki sposób pomożemy naszemu organizmowi szybciej i bardziej efektywnie wrócić do formy.