Zamknij

7 najczęstszych mitów dietetycznych. Czy ty też w nie wierzysz?

01.08.2022
Aktualizacja: 01.08.2022 17:05

Serwis LiveScience.com utworzył listę 7 najczęstszych mitów dotyczących odchudzania. Sprawdź, co się znalazło na ich liście.

Mity dietetyczne
fot. Shutterstock

"Jeść mniej, ale częściej", "produkty niskotłuszczowe są zdrowsze", "trzeba całkowicie wykluczyć z diety węglowodany" – to jedne z najczęściej powtarzanych mitów dietetycznych. Serwis LiveScience.com przygotował listę 7 najczęściej powtarzanych mitów. Poniżej cała lista.

MIT 1. Produkty niskotłuszczowe pomagają w odchudzaniu

Ser niskotłuszczowy, jogurt niskotłuszczowy, majonez niskotłuszczowy... takich produktów jest w sklepach bardzo wiele. Czy pomagają one w odchudzaniu? Niestety nie. Badanie, którego wyniki zostały opublikowane w Clinical Nutrition, wykazało, że diety i produkty niskotłuszczowe przyczyniają się do problemów zdrowotnych. Zwiększają ryzyko zespołu metabolicznego, otyłości, nadciśnienia czy cukrzycy. Tłuszcz jest potrzebny naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania (m.in. do prawidłowego wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, bez niego może dojść do poważnych niedoborów) i powinien stanowić ważny element zbilansowanej diety. Najlepiej gdyby był w postaci płynnych, roślinnych olejów (np. oleju rzepakowego czy oliwy z oliwek), należy natomiast unikać niezdrowych tłuszczów zwierzęcych (nasyconych) oraz tłuszczy trans.

MIT 2. Spożywanie kilku małych posiłków jest lepsze niż jedzenie trzech większych

Od lat pokutuje przekonanie, że spożywanie regularnie 5-6 małych posiłków dziennie jest lepsze niż jedzenie 2-3 większych. Niestety najnowsze badania pokazują zupełnie co innego. Osoby jedzące częściej, ale mniejsze posiłki, w sumie spożywają więcej kalorii (o około 250-260 kcal) niż osoby spożywające mniej posiłków, ale większe porcje. Poza tym mają większą ochotę na słodycze, rośnie u nich również ryzyko zaburzeń odżywiania i utraty kontroli nad jedzeniem. Oznacza to, że ta metoda jest nieskuteczna w odchudzaniu. Podsumowując, jedzenie małych, ale częstych posiłków nie poprawi naszego metabolizmu, o wiele większe znaczenie ma to, czy nasza dieta jest zbilansowana i czy dostarcza nam niezbędne składniki odżywcze.

MIT 3. Możesz jeść, ile chcesz, o ile spalisz to potem na treningu

Aby schudnąć, należy spalić więcej kalorii, niż ich spożywamy. Jednak objadanie się, a potem wyciskanie "siódmych potów" na siłowni czy na bieżni nie jest dobrym rozwiązaniem. Dieta powinna być zbilansowana, a aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości. Ani przejadanie się, ani jedzenie niezdrowych rzeczy, w tym słodyczy, nie służy zdrowiu, ani odchudzaniu. Może zwiększać ryzyko chorób serca czy cukrzycy typu 2.

MIT 4. Węglowodany tuczą

Węglowodany odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie i dlatego muszą być mu dostarczane każdego dnia. Tak więc spożywane w odpowiednich ilościach i jako część zbilansowanej diety nie powodują przyrostu masy ciała. Oczywiście znaczenie ma to, jakie węglowodany spożywamy i w jakich ilościach. Rafinowane, przetworzone węglowodany, takie jak biały chleb, makaron i ryż, mogą spowodować szybki wzrost poziomu glukozy, powodując nieunikniony spadek poziomu energii i pragnienie większej ilości węglowodanów. Natomiast węglowodany w postaci produktów pełnoziarnistych, bogatych w błonnik, lub węglowodany na bazie roślin strączkowych, które są bogate w białko, uwalniają energię wolniej i sprawiają, że czujesz się pełniejszy na dłużej.

MIT 5. Nie możesz podjadać, gdy jesteś na diecie odchudzającej

Podjadanie nie jest złe, o ile zdarza się sporadycznie i wybierzemy zdrowe przekąski. Jakie przekąski są zdrowe? Zdaniem dietetyków lepiej wybrać przekąskę wysokobiałkową (np. mieszankę orzechów) niż węglowodanową (np. słodki batonik). Te pierwsze sprawią, że dłużej będziemy mieć uczucie pełności i mniejszą ochotę na kolejny posiłek.

MIT 6. Niektóre produkty i suplementy pomagają spalić tłuszcz

Skuteczne w odchudzaniu są tylko dwa czynniki: zbilansowana zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna. Żadne suplementy ani produkty nie pomogą nam schudnąć, jeśli nie wdrożymy tych dwóch czynników. Gdyby istniała magiczna "pigułka", która by nas odchudzała, to wszyscy bylibyśmy szczupli, a niestety tak nie jest.

MIT 7. Odstawienie glutenu pomoże w utracie wagi

Wiele osób rezygnuje ze spożywania glutenu, by schudnąć. To niezbyt dobry pomysł. Oczywiście produktów z glutenem nie powinny spożywać osoby, które mają nietolerancję, w przypadku innych osób jest to nierozsądne. Gluten nie odpowiada za przybieranie na wadze, chyba że spożywamy go w zbyt dużych ilościach. Poza tym wiele przetworzonych bezglutenowych przekąsek i posiłków może zawierać inne niezdrowe składniki (np. cukier). Jeśli jednak wolisz stosować dietę bezglutenową, ponieważ wydaje się zdrowszą alternatywą, pamiętaj o dodaniu zbóż bezglutenowych, takich jak kasza gryczana, komosa ryżowa czy ryż, aby mieć pewność, że dostarczysz organizmowi potrzebne węglowodany.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: livescience.com