Zamknij

15 ważnych zasad odchudzania. Dietetyk nie zawsze Ci o tym powie

13.08.2021
Aktualizacja: 13.08.2021 12:02
Jak skutecznie schudnąć?
fot. Shutterstock

Jak szybko schudnąć? To pytanie jest jednym z najczęściej wpisywanych do wyszukiwarki. Poniżej znajdziesz porady nie jak szybko schudnąć, ale przede wszystkim jak podkręcić metabolizm i ZDROWO schudnąć.

Wiele osób chciałoby zrzucić zbędne kilogramy, ale niewielu się to udaje. Przyczyn może być wiele. Część osób nie potrafi zmienić nawyków żywieniowych (lub nie wie, jak to prawidłowo zrobić), inne mają problemy zdrowotne, które mogą wpływać na masę ciała (np. cierpią na choroby metaboliczne, mają zaburzenia hormonalne).

Aby schudnąć, trzeba zmodyfikować swoje nawyki żywieniowe. To podkreśla każdy dietetyk. Przede wszystkim należy ustalić, jakie mamy zapotrzebowanie energetyczne, aby móc normalnie funkcjonować w ciągu dnia. Należy wziąć pod uwagę, nie tylko wiek, płeć, wagę, ale również styl życia. Warto podkreślić, że diety odchudzające, które radykalnie zmniejszają liczbę kalorii w ciągu dnia, są niezdrowe i mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, np. niedoboru ważnych dla zdrowia składników odżywczych.

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie zbilansowanej diety, w tym wielkości i liczby spożywanych posiłków. W odchudzaniu istotne jest to, by dobrze odżywić i nawodnić organizm. Dzięki temu nie będzie on wysyłał sygnałów "jestem głodny" i nie będziemy mieli ochoty na podjadanie w ciągu dnia. Jedzmy więc często, ale mniejsze porcje.

Równie ważną kwestią jest zadbanie o aktywność fizyczną. Nie muszą być to obciążające organizm ćwiczenia. Wystarczy regularność. Zacznijmy od codziennych spacerów, które z dnia na dzień będziemy wydłużać o 100, 200, 500 metrów, nawet kilometr. Dzięki nim poprawi się wydajność naszego organizmu, dostaniemy zastrzyk energii, tak potrzebny, by normalnie funkcjonować w ciągu dnia.

Co jeszcze może nam pomóc schudnąć? Poniżej znajdziesz 15 ważnych rad. Ich wdrożenie jest łatwe, może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, a na pewno sprawi, że poczujemy się lepiej.

  1. Wypijaj 2 szklanki wody na czczo (pół godziny przed jedzeniem), to pomoże pobudzić procesy metaboliczne w organizmie i sprawi, że nie zjesz zbyt kalorycznego śniadania. Do wody możesz dodać świeżo wyciśnięty sok z cytryny lub grejpfruta. Te cytrusy mają odczyn zasadowy i pomagają odkwasić organizm.
  2. Weź naprzemienny ciepły i zimny prysznic. Orzeźwi, poprawi krążenie, przyspieszy przemianę materii.  
  3. Śniadanie zjedz nie wcześniej niż 30 minut po przebudzeniu i po wypiciu 2 szklanek wody.
  4. Posiłki jedz spokojnie, bez pośpiechu. Dokładnie przeżuwaj każdy kęs. To ważne! Im dokładniej przeżujesz jedzenie przed posiłkiem, tym szybciej twój organizm go wchłonie. Poza tym dłużej spożywając posiłek, dajesz czas organizmowi na wysłanie informacji do mózgu o zaspokojeniu głodu.
  5. Nie popijaj jedzenia, dzięki temu organizm będzie szybciej trawił spożyte produkty.
  6. Ostatni posiłek zjedz 3-4 godziny przed snem.
  7. Pij dużo wody. Nie tylko pobudza ona metabolizm, ale również nasyca krew tlenem. Wodę, najlepiej ciepłą, należy pić pół godziny przed każdym posiłkiem, dzięki temu nawodnisz organizm i przyspieszysz metabolizm. Dodatkowo warto sięgać również po inne napoje, takie jak zielona lub ziołowa herbatka (np. z pokrzywy, mięty, kopru włoskiego, rumianku). Pobudzają one metabolizm i pomagają zgubić zbędne kilogramy.
  8. Zrezygnuj z cukru. Zacznij od niesłodzenia ciepłych napojów (herbaty i kawy). To nie takie trudne, z czasem tego typu napoje bez cukru wydadzą ci się o wiele smaczniejsze. W ten sposób nie dostarczysz organizmowi dodatkowych kalorii. Później zrezygnuj z produktów zawierających cukier. Może on być ukryty w pieczywie, mrożonkach, jogurtach, przecierach pomidorowych etc.
  9. Zadbaj o aktywność fizyczną. Codziennie rób przynajmniej 30-minutowe spacery, najlepiej rano. To przyspieszy, poprawi i wyreguluje pracę układu trawiennego. Poza tym taki spacer daje zastrzyk energii niezbędnej do działania w ciągu dnia, poprawia krążenie, zwiększa odporność na stres.
  10. Ogranicz spożywanie soków owocowych, zwłaszcza tych ze sklepu. Zamiast szklanki soku jabłkowego, lepiej zjeść jedno jabłko.
  11. Jedz dużo produktów sfermentowanych, które zawierają żywe kultury bakterii (to naturalne probiotyki). Znajdziesz je nie tylko w jogurtach i kefirze, ale również w kapuście kiszonej, ogórkach kiszonych, kwasie chlebowym, zakwasie buraczanym, kimchi, fermentowanych produktach sojowych (miso, tempeh, sos sojowy). Najlepiej, gdyby tego typu produkty były przygotowywane w domu lub pochodziły ze sprawdzonych źródeł. Te przygotowywane na masową, przemysłową skalę zawierają konserwanty, które zabijają żywe bakterie.
  12. Zadbaj o sen. Osoby cierpiące na zaburzenia snu spożywają znacznie więcej kalorii niż osoby niemające tego typu problemów. Konsekwencją braku snu jest nie tylko większe zmęczenie, ale również zmiana apetytu i poziomu hormonów odpowiadających za trawienie.
  13. Spróbuj przygotowywać wszystkie posiłki w domu, używaj produktów nieprzetworzonych lub przetworzonych w niewielkich ilościach, najlepiej z ekologicznych upraw lub hodowli. Unikaj produktów gotowych ze sklepu, zawierają one konserwanty, wzmacniacze smaku, cukier i sól, niezdrowy tłuszcz.
  14. Zapisuj, co jesz w ciągu dnia. Dzięki temu zobaczysz, ile rzeczywiście kalorii spożywasz i łatwiej ci będzie kontrolować wagę.
  15. Chudnij zdrowo, czyli 1-1,5 kg tygodniowo.

Ważne!

Jeśli chcesz schudnąć i być zdrowym, zrezygnuj ze spożywania produktów, które zakwaszają organizm, m.in. kawy, czarnej herbaty, napojów typu coca-cola, drinków energetyzujących, alkoholu, cukru, białej mąki, mięsa, mleka.

Źródło: "Jelita wiedzą lepiej. Jak zrewolucjonizować sposób odżywiania i zmienić od wewnątrz swoje ciało", dr Michael Mosley, Wydawnictwo Otwarte/ "Happy detoks. Jedz, oddychaj i kochaj (siebie)" Kasia Bem, Wydawnictwo Edipresse