Zamknij

10 błędów uniemożliwiających schudnięcie. Nie popełniaj ich

27.05.2022
Aktualizacja: 27.05.2022 10:55

Próbujesz schudnąć, ale nie udaje Ci się to? Dowiedz się, jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas odchudzania. To one często są przyczyną niepowodzenia.

Błędy w odchudzaniu. Nie popełniaj ich
fot. Shutterstock
  1. Wyznaczanie sobie nierealnych celów
  2. Stosowanie monodiet
  3. Wbijanie się w poczucie winy
  4. Pomijanie posiłków lub jedzenie za mało
  5. Obsesja na punkcie wagi
  6. Zbyt dużo intensywnych ćwiczeń
  7. Zwiększona potliwość
  8. Picie za dużo wody
  9. Stosowanie środków przeczyszczających
  10. Koncentrowanie się liczeniu kalorii

Zbliżają się wakacje i wiele osób próbuje wrócić do formy po zimie, zredukować wagę, wysmuklić ciało. Nie u wszystkich próby te kończą się sukcesem. Poznaj 10 najczęstszych błędów, które oddalają nas od wyznaczonych sobie celów.

Wyznaczanie sobie nierealnych celów

To najpopularniejszy błąd popełniany przez osoby chcące zgubić zbędne kilogramy. Albo chcemy schudnąć zbyt dużo w zbyt krótkim czasie, np. 10 kg w dwa miesiące, albo wyznaczamy sobie cele długoterminowe, np. 25 kg w rok. Przy czym nie oznacza to, że ten ostatni przykład jest nierealny. Chodzi raczej o to, że lepiej podzielić ten cel na etapy. Celem jest 25 kg mniej za rok, ale aby to osiągnąć musimy schudnąć 2 kg w ciągu miesiąca. Pozwoli nam to cieszyć się małymi sukcesami, lepiej kontrolować odchudzanie i – co ważne – chudnąć w zdrowym dla organizmu rytmie.

Stosowanie monodiet

Monodiety to drugi najczęstszy błąd popełniany przez osoby, które chcą się odchudzać. Jedzenie przez dwa miesiące tylko kapusty lub ryżu, albo picie przez cały dzień warzywno-owocowych koktajli być może chwilowo pozwoli nam zgubić kilka kilogramów, ale po przejściu na normalne żywienie te kilogramy wrócą (efekt jo-jo). Nie mówiąc już o tym, że takie monodiety mogą prowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów żywieniowych. Aby zdrowo schudnąć i – co najważniejsze – skutecznie, trzeba stosować dietę, która dostarczy organizmowi wszystkie niezbędne mu składniki odżywcze. Aby schudnąć, należy odżywiać się zdrowo (jeść dużo warzyw, zwłaszcza zielonych, produktów pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczy), wykluczyć cukier oraz alkohol. Nie podjadać pomiędzy posiłkami i pamiętać o aktywności fizycznej (co najmniej 30 minut dziennie).

Jeśli nie wiesz, jak się prawidłowo odżywiać, skorzystaj z pomocy dietetyka.

Wbijanie się w poczucie winy

Wiele osób wbija się w poczucie winy, mówiąc: "jestem gruba/gruby, bo za dużo jem", "gdybym tyle nie jadła, nie wyglądałabym tak jak teraz" etc. To do niczego dobrego nie prowadzi. Z poczucia winy się nie chudnie, wręcz przeciwnie – tyje. Ciągłe poczucie winy, karanie się za drobne ustępstwa w diecie sprawiają, że stajemy się nieszczęśliwi, zestresowani, tracimy kontrolę nad naszymi emocjami, a w efekcie tracimy wiarę w swoje możliwości i poddajemy się. Jeśli chcesz naprawdę schudnąć, zacznij pozytywnie myśleć, ciesz się małymi sukcesami i nie miej poczucie winy z powodu drobnych dietetycznych "upadków".

Pomijanie posiłków lub jedzenie za mało

To kolejny błąd popełniany przez osoby odchudzające się. Pomijanie posiłków lub jedzenie zbyt małych porcji sprawia, że jesteśmy ciągle głodni i chętniej sięgamy po jakieś zapychacze. W efekcie nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować, tylko myślimy ciągle o jedzeniu.

Nasz organizm potrzebuje zbilansowanego posiłku 3-5 razy dziennie (w zależności od naszych potrzeb), który dostarczy mu wszystkich ważnych składników odżywczych. Dzięki temu będzie mógł normalnie funkcjonować. Poza tym, jedząc jeden lub dwa posiłki dziennie, wcale nie jemy mniej, tylko więcej (uczucie sytości pojawia się znacznie później niż w normalnych warunkach).

Nie należy też stosować diet niskokalorycznych typu 800-1200 kalorii dziennie. Mogą one być stosowane tylko w uzasadnionych medycznie przypadkach i pod całkowitą kontrolą lekarza. Jedzenie tak małej ilości jedzenia wymaga dodatkowego wsparcia w postaci witamin, minerałów, a także regularnego badania krwi, aby upewnić się, że nie wystąpią żadne niedobory.

Obsesja na punkcie wagi

Są osoby, które stają na wadze kilka razy dziennie i wpadają w panikę, gdy pokazuje ona delikatnie wyższy pomiar. Tymczasem w ciągu dnia nasza waga zmienia się i jest to zupełnie normalne zjawisko. Takie obsesyjne ważenie się wiąże się często z poczuciem winy. W efekcie zaczynamy stosować jeszcze większe wyrzeczenia, frustrujemy się, gdy nie uda nam się ich dotrzymać, pogarsza się nasze samopoczucie i tyjemy, a nie chudniemy.

Podsumowując, nie traktujmy wagi jako broni stosowanej przeciwko sobie, tylko jako narzędzie, które pomoże nam osiągnąć upragniony cel. Naprawdę dobre samopoczucie i dopasowane ubrania są najlepszymi miarami utraty wagi. Wahania wagi są rzeczą naturalną, nie przywiązujmy się więc do liczb, co najwyżej do pewnego akceptowanego przez nas zakresu wagi.

Zbyt dużo intensywnych ćwiczeń

We wszystkim należy zachować umiar i równowagę, także w aktywności fizycznej. Treningi o wysokiej intensywności (np. trening interwałowy) powinien być wykonywany nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. To ważne, bo nasz organizm potrzebuje czasu na regenerację. Brak tego czasu może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, zwłaszcza gdy dodatkowo jesteśmy na diecie niskokalorycznej. Dlaczego? Jeśli nasze ciało nie otrzyma wystarczającej ilości paliwa, czyli zbilansowanego posiłku, to zacznie magazynować tłuszcz i spalać białko. Inne skutki nadmiernego efektu to większa podatność na kontuzje

Zwiększona potliwość

Ćwiczenia w ciepłych ubraniach, częste wizyty w saunie po treningu mające na celu zwiększenie potliwości, a w efekcie zmniejszenie wagi to duży błąd. Po pierwsze, rzeczywiście tracimy na wadze, ale to chwilowe, bo w rzeczywistości tracimy wodę, a nie tłuszcz. Po drugie, w trakcie nadmiernej potliwości tracimy ważne dla organizmu elektrolity, witaminy i minerały.

Picie za dużo wody

Wodę należy pić, ale nie należy też przesadzać. Zazwyczaj wystarczy około 2 litrów wody dziennie, chyba że mamy intensywny trening lub nasz organizm jest spragniony i potrzebuje więcej wody. W innym wypadku nadmiar wody może szkodzić, np. prowadzić do stanu, w którym poziom sodu w organizmie jest zbyt niski, co może prowadzić do zaburzeń napadowych, a nawet śpiączki czy śmierci.

Podsumowując, o ile lekarz nie zaleci inaczej, pijmy 2 litry wody dziennie. Trochę więcej, gdy jest upał lub intensywnie ćwiczymy, czyli wtedy, gdy intensywniej się pocimy.

Stosowanie środków przeczyszczających

Stosowanie środków przeczyszczających w nieuzasadnionych przypadkach jest szkodliwe dla zdrowia. W ten sposób nie tylko nie schudniemy, ale wpędzimy się w chorobę. Środki przeczyszczające, prowokowanie wymiotów jest szkodliwe dla serca, układu pokarmowego, zębów, dziąseł etc.

Koncentrowanie się liczeniu kalorii

Ciągłe, obsesyjne liczenie kalorii i myślenie o jedzeniu na pewno nie pomoże nam schudnąć. Takie zachowanie sprawia, że skupiamy się nie na tym, by dostarczyć organizmowi zbilansowany posiłek, tylko odpowiednio kaloryczny. To prosta droga do niedoborów i zaburzeń odżywiania, a w efekcie do tycia.

Co zrobić, by schudnąć? Nie myśl o utracie kilogramów, tylko o poprawie zdrowia i dobrego samopoczucia. Niech celem nie będzie zgubienie konkretnej liczby kilogramów, ale poprawa sprawności fizycznej. Daj sobie czas i nie oczekuj szybkich efektów (najczęściej są one tylko chwilowe). Zadbaj o higienę snu, odpowiednią aktywność fizyczną i zdrowe, zbilansowane posiłki. Te czynniki mają ogromny wpływ na hormony kontrolujące apetyt. Nie stosuj żadnych diet odchudzających, one mają fatalny wpływ na metabolizm i tworzą nieprawidłowy stosunek do jedzenia. Skup się na pokarmach, które sprawiają, że twoje ciało czuje się dobrze. Jest nakarmione, odżywione, nawodnione. Postaraj się też zredukować stres.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.