Zamknij

Dieta przeciw demencji. To proste: antyoksydanty z produktów roślinnych

24.11.2022
Aktualizacja: 24.11.2022 15:13

Naukowcy nie mają wątpliwości: osoby, które wraz z jedzeniem i napojami dostarczają do organizmu więcej więcej przeciwutleniających i przeciwzapalnych flawonoli, dłużej zachowują dobrą pamięć. To działa nawet u seniorów – wystarczy jeść roślinne produkty zawierające antyoksydanty.

Antyoksydanty w diecie chronią pamięć
fot. Shutterstock

Antyoksydanty, do których należą flawanole, to cenne roślinne substancje o działaniu przeciwzapalnym i przeciwutleniającym. Można je znaleźć w w owocach, warzywach, herbatach czy winie. Autorzy nowej pracy opublikowanej na łamach pisma „Neurology” przyjrzeli się diecie i innym elementom stylu życia oraz pamięci prawie tysiąca osób, którzy średnio mieli 81 lat i nie chorowali na demencję. Wnioski z badania są niezwykle pokrzepiające.

Antyoksydanty w walce z demencją

W badaniu naukowcy z Rush University w Chicago wykazali, że z pomocą diety, a konkretnie obecnych w niej związków zwanych flawonolami, można istotnie wpłynąć na dłuższe zachowanie dobrej pamięci. Flawonole to substancje z grupy flawonoidów, które nadają różne kolory owocom i warzywom, ale znane również z korzystnego wpływu na zdrowie, dzięki temu że zmniejszają stres oksydacyjny.

– To ekscytujące, bo nasze badanie wykazało, że konkretne wybory żywieniowe mogą spowalniać pogarszanie się pamięci – mówi główny autor pracy dr Thomas M. Holland z Rush University. – Tak prosta metoda jak jedzenie większej ilości owoców i warzyw oraz picie większej ilości herbaty może pomóc w utrzymaniu zdrowia mózgu – dodaje.

Uczestnicy badania spożywali ich średnio 10 mg flawonoli dziennie – od 5 mg do 15 – co odpowiada np. jednej filiżance ciemnych, liściastych warzyw. Po uwzględnieniu czynników, które mogły wpłynąć na rezultaty, okazało się, że osoby spożywające najwięcej flawonoli doświadczały wyraźnie wolniejszego pogarszania się pamięci.

Jakie produkty warto spożywać najczęściej?

Eksperci przeanalizowali również wpływ na pamięć różnych rodzajów flawonoli. Uwzględnili:

  • kemferol – obecny np. w jarmużu, fasoli, herbacie, szpinaku i brokułach
  • kwercetynę – występującą w pomidorach, jarmużu, jabłkach i herbacie
  • mirycetynę – zawartą np. w herbacie, winie, jarmużu, pomarańczach i pomidorach
  • izoramnetynę – znajdującą się m.in. w gruszkach, oliwie z oliwek, winie czy przecierze pomidorowym.

Najsilniej działał kemferol, na drugim miejscu znalazła się mirycetyna, a na trzecim – kwercetyna. Izoramnetyna nie wykazała wyraźnego działania.

Badanie, nie pokazało co prawda z całą pewnością, że to wymienione związki poprawiają pamięć, ale naukowcy wiążą uzyskane wyniki z przeciwutleniającym i przeciwzapalnym działaniem flawonoli.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: T. M. Holland, P. Agarwal, Y. Wang, K. Dhana, S. E. Leurgans, K. Shea, S. L. Booth, K. Rajan, J. A. Schneider, L. L. Barnes. Association of Dietary Intake of Flavonols With Changes in Global Cognition and Several Cognitive Abilities. Neurology, 2022 / PAP/Marek Matacz