Dieta w zespole policystycznych jajników (PCOS)

07.12.2019
Aktualizacja: 07.12.2019 16:00
PCOS, dieta

Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest chorobą o podłożu endokrynologicznym i zwykle charakteryzuje się wystąpieniem zaburzeń miesiączkowania. Sprawdź czy istnieje dieta, która może pomóc w walce z chorobą.

Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest zaburzeniem hormonalnym występującym często u kobiet w wieku rozrodczym. Charakteryzuje on się występowaniem nieregularnych lub przedłużonych miesiączek, zaburzeniami hormonalnymi, takimi jak nadmierny poziom męskiego hormonu (androgenu) oraz niepłodnością. Jajniki mogą wytwarzać liczne małe torbiele i często nie mogą regularnie uwalniać komórki jajowej. Dokładna przyczyna PCOS jest nieznana. Wiadomo jednak, że wczesna diagnoza i leczenie wraz z utratą masy ciała, jeżeli jest wymagana, mogą zmniejszyć ryzyko długotrwałych powikłań, takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca.

Objawy zespołu policystycznych jajników

Objawy PCOS często rozwijają się w czasie pierwszego okresu menstruacyjnego w okresie dojrzewania. Czasami PCOS rozwija się później, na przykład w odpowiedzi na znaczny przyrost masy ciała. Objawy choroby są różne. Diagnozę przeprowadza się, gdy wystąpią co najmniej dwa z poniżej wymienionych:

  • nieregularne miesiączkowanie - rzadkie, nieregularne lub długotrwałe cykle miesiączkowe są najczęstszym objawem PCOS
  • nadmiar androgenów - podwyższony poziom męskiego hormonu może powodować objawy fizyczne, takie jak nadmierne owłosienie twarzy i ciała (hirsutyzm), a czasami ciężki trądzik i łysienie typu męskiego
  • jajniki policystyczne - twoje jajniki mogą być powiększone i zawierać liczne torbiele widoczne na USG

Objawy PCOS są zwykle poważniejsze, jeśli jesteś otyła.

Przyczyny - skąd bierze się PCOS?

Dokładna przyczyna PCOS nie jest znana. Czynniki, które mogą odgrywać rolę, to:

  • nadmiar insuliny - insulina jest hormonem wytwarzanym w trzustce, który umożliwia komórkom wykorzystanie cukru, podstawowego źródła energii dla naszego organizmu; jeśli komórki stają się odporne na działanie insuliny, poziom cukru we krwi może wzrosnąć, a organizm może wytwarzać więcej hormonu - nadmiar insuliny może zwiększać produkcję androgenów, powodując trudności z owulacją
  • dziedziczność - badania sugerują, że niektóre geny mogą być powiązane z PCOS
  • nadmiar androgenów - jajniki wytwarzają nienormalnie wysoki poziom androgenów, co powoduje nadmierne owłosienie i trądzik

Co dieta ma wspólnego z zespołem policystycznych jajników

U kobiet z PCOS, często stwierdza się wyższy niż normalnie poziom insuliny. Jeśli nie wyprodukujesz wystarczającej ilości insuliny, poziom cukru we krwi może wzrosnąć. Może się to również zdarzyć się, jeśli cierpisz na insulinooporność, co oznacza, że nie jesteś w stanie efektywnie wykorzystywać wytwarzanej insuliny. Co więcej, twoje ciało może próbować produkować wysoki poziom insuliny, aby utrzymać normalny poziom cukru we krwi. To z kolei może powodować, że jajniki wytwarzają więcej androgenów, takich jak testosteron. Oporność na insulinę może być również spowodowana tym, że wskaźnik masy ciała przekracza normalny zakres. Odporność na insulinę może utrudniać utratę masy ciała, dlatego kobiety z PCOS często doświadczają tego problemu.

Sprawdź czy nie masz nadwagi w kalkulatorze BMI.

Co jeść w zespole policystycznych jajników?

Jeżeli cierpisz an zespół policystycznych jajników, powinnaś zadbać o to aby zdrowo się odżywiać. Jeżeli masz nadwagę lub otyłość lekarz może zalecić ci także utratę masy ciała poprzez wprowadzenie diety niskokalorycznej w połączeniu z umiarkowanymi ćwiczeniami. Nawet nieznaczne zmniejszenie masy ciała może poprawić twoją kondycję. Utrata masy ciała może również zwiększyć skuteczność leków zalecanych przez lekarza i pomóc w prewencji niepłodności. Dieta powinna opierać się na:

  • 5 posiłkach dziennie, o stałych porach co 3 godziny
  • warto wprowadzić do niej źródła błonnika pokarmowego
  • dodaj do diety źródła białka takie jak ryby, chude mięso czy nasiona roślin strączkowych
  • unikaj soli
  • wyeliminuj z jadłospisu słodycze, słone przekąski i fast foody
  • pij wyłącznie wodę i niesłodzoną herbatę

Zespół policystycznych jajników - czego unikać?

Z diety powinnaś natomiast wyeliminować:

  • produkty bogate w łatwo przyswajalne węglowodany, takie jak ciasta, ciastka, słodycze, słodkie napoje, produkty przetworzone
  • słone przekąski typu chipsy i krakersy
  • produkty mocno przetworzone, produkty typu instant i fast foody

Zmiany w stylu życia

PCOS, podobnie jak wiele zaburzeń, pozytywnie reaguje na proaktywne wybory stylu życia. Obejmuje to ćwiczenia i codzienną aktywność fizyczną. Pomoże ona w zmniejszeniu oporności na insulinę, szczególnie w połączeniu z ograniczonym spożyciem niezdrowych węglowodanów. Zdrowa dieta i codzienna aktywność fizyczna mogą również prowadzić do utraty masy ciała. Wraz z jej utratą, może wystąpić poprawa owulacji, dlatego kobiety otyłe lub z nadwagą, które chcą zajść w ciążę, powinny szczególnie zadbać o zdrowy styl życia.

Podsumowując

Jeśli cierpisz na PCOS lub którykolwiek z jego objawów, czasami możesz czuć się sfrustrowana. Podejmowanie kroków dotyczących zdrowia może poprawić nastrój, a także zmniejszyć objawy. Dlatego zadbaj o codzienny ruch oraz zdrowe nawyki żywieniowe.