Zamknij

Jakie warzywa są dobre dla diabetyków? Lista dozwolonych produktów

19.08.2022
Aktualizacja: 19.08.2022 10:33
Warzywa dobre dla diabetyków
fot. Shutterstock

Jakie warzywa podnoszą poziom cukru we krwi, a jakie go obniżają? Jakie warzywa powinien jeść diabetyk, a jakie ograniczyć w diecie? Podpowiadamy.

  1. Jakie warzywa poleca się diabetykom?
  2. Jakie warzywa nie są polecane w diecie osoby chorującej na cukrzycę?
  3. Dieta niskowęglowodanowa – najlepsza dla cukrzyków?

Warzywa to podstawa zdrowych posiłków. Dietetycy zalecają, by stanowiły one co najmniej połowę talerza każdego posiłku. To ważne, bo właśnie dieta, odgrywa kluczową rolę zarówno w obniżaniu ryzyka zachorowania na cukrzycę, jak i jej leczeniu.

Zdrowe osoby mogą jeść wszystkie warzywa, inaczej jest jednak w przypadku diabetyków. Muszą oni uważać na warzywa, które podnoszą poziom cukru we krwi.

Jakie warzywa poleca się diabetykom?

Z badań opublikowanych w piśmie "Nutrition" wynika, że diabetykom zaleca się warzywa niskowęglowodanowe. Są to głównie warzywa rosnące na powierzchni ziemi (te rosnące pod ziemią są z zasady wysokowęglowodanowe). Istnieją jednak pewne wyjątki od tej reguły. Należy do nich dynia piżmowa, która rośnie nad ziemią, ale jest dość bogata w węglowodany.

Najlepsze warzywa dla diabetyków to:

  • kabaczki,
  • kapusta,
  • brokuły,
  • brukselka,
  • szpinak,
  • jarmuż,
  • szparagi,
  • zielona fasolka
  • bakłażan,
  • papryka,
  • seler,
  • grzyby,
  • rośliny strączkowe, takie jak ciecierzyca, soczewica i fasola,
  • pomidory
  • cebula
  • ogórek.

Dietetycy podkreślają, że najwyższą wartość odżywczą mają warzywa świeże, spożywane na surowo lub ugotowane na parze, ale warzywa mrożone również są bardzo pożywne.

Jakie warzywa nie są polecane w diecie osoby chorującej na cukrzycę?

Warzywa niezalecane w cukrzycy, to te, które są wysokowęglowodanowe, bogate w skrobię, a więc:

  • kukurydza,
  • ziemniaki (zwłaszcza te gotowane mają wysoki indeks glikemiczny),
  • pochrzyn,
  • bataty,
  • dynia piżmowa,
  • soki warzywne oraz koncentraty pomidorowe, ponieważ są wysokowęglowodanowe.

Nie oznacza to, że wymienione warzywa trzeba całkowicie wykluczyć z diety, ale raczej ograniczyć ich ilość, czyli spożywać z umiarem.

Dieta niskowęglowodanowa – najlepsza dla cukrzyków?

Dieta niskowęglowodanowa daje pozytywne wyniki w leczeniu cukrzycy, stanu przedcukrzycowego, zespołu metabolicznego i otyłości. Badania wskazuja, że dieta niskowęglowodanowa może prowadzić do utraty wagi, obniżenia dawek leków, a w niektórych przypadkach nawet do remisji cukrzycy typu 2. Oczywiście leczenie i stosowana dieta powinny być skonsultowane przez lekarza.

Generalnie warzywa są podstawą każdej zdrowej diety, czy to diety niskowęglowodanowej, czy to diety śródziemnomorskiej, czy też DASH (te dwie ostatnie uznawana są za najzdrowsze).

A jeśli ktoś nie lubi warzyw, smaku czy ich konsystencji? Dietetycy radzą, by szukać innych form przygotowania potraw. Warzywa można zblendować, przygotowując z nich zupę-krem lub sos. Na przykład zmiksowany kalafior może być podstawą sosu serowego, a pomidory, cebulę, bakłażany i grzyby można połączyć w czerwony sos, który świetnie nadaje się do makaronu (można go zrobić ze startej marchewki czy cukinii), pizzy czy jako baza do curry.

Warzywa można też spożywać w formie przekąsek, np. paski marchewki, kalarepy, ogórka, selera czy papryki idealnie łączą się z hummusem czy dipem na bazie jogurtu i ziół.

Podsumowując, warzywa o niskim IG są świetne dla diabetyków i osób zagrożonych cukrzycą. Włączenie do diety owoców, zielonych warzyw liściastych, roślin strączkowych, orzechów i produktów pełnoziarnistych może pomóc zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2

Źródło: Nutrition/ Livescience.com/

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.