Zamknij

Nie tylko banany. Również tych owoców nie powinni jeść cukrzycy

25.08.2022
Aktualizacja: 25.08.2022 15:58

Choć owoce nie są zakazane w diecie osób z cukrzycą, niektóre z nich nie powinny się w niej pojawiać, ponieważ zwiększają ryzyko skoków cukru we krwi. Których owoców nie powinny jeść chorzy na cukrzycę?

Tych owoców nie powinni jeść cukrzycy
fot. Schutterstock

Owoce są uważane za jedną z najzdrowszych przekąsek. Zawierają nie tylko mnóstwo witamin i błonnika, ale większość z nich jest też niskokaloryczna. Jednak niektóre mogą niebezpiecznie zwiększać ryzyko gwałtownych skoków cukru we krwi, których zdecydowanie powinny unikać osoby z cukrzycą – z zarówno tą typu 1, jak i typu 2.

Cukrzycy mogą jeść owoce, ale nie wszystkie

Wysokiego poziomu cukru we krwi powinny unikać zarówno osoby z cukrzycą typu 1, jak i cukrzycą typu 2. W przypadku tych z cukrzycą typu 1 dzieje się tak, gdy organizm nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości insuliny, która kontroluje poziom glukozy we krwi. Cukrzyca typu 2 występuje znacznie częściej, a podwyższony poziom cukru we krwi jest zwykle konsekwencją nadwagi lub braku wystarczającej aktywności fizycznej.

Chociaż zaleca się, aby chorzy na cukrzycę uwzględniali w swojej diecie różne owoce, to niektórych powinni unikać, zwłaszcza tych, które mają wysoki indeks glikemiczny (IG). Produkty o wysokim o wysokim IG rozkładają się bardzo szybko, powodując gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi. Żywność o wysokim indeksie glikemicznym powoduje też, że w ciągu 2-3 godzin pojawia się silne uczucie głodu, bo po skoku poziomu glukozy, równie szybko następuje jej spadek.

Jakich owoców nie powinny jeść osoby z cukrzycą?

Gwałtowne wahania poziomu cukru we krwi są bardzo niebezpieczne dla chorych na cukrzycę, dlatego nie powinni oni jeść produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Do owoców o wysokim IG zalicza się:

Zamiast owoców o wysokim IG dla cukrzyków polecane są te o niższym indeksie glikemicznym: jagody, śliwki, kiwi i grejpfruty.

Warto jednak pamiętać, że niski indeks glikemiczny nie powinien być jedynym kryterium wyboru produktów w diecie cukrzyka – nie wszystkie produkty z wysokim IG są niezdrowe i nie wszystkie pokarmy o niskim IG są zdrowe. Można skomponować posiłek tak, żeby nie miał on wysokiego IG, nawet jeśli wystąpią w nim składniki o wyższym indeksie. Kluczem jest właściwe połączenie składników całego dania. Dlatego nawet owoce o wyższym IG mogą się czasem znaleźć w diecie cukrzyka, o ile nie będą jedzone samodzielnie, ale staną się częścią właściwie skomponowanego posiłku.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader