Zamknij

Te 3 codzienne napoje obniżają ciśnienie krwi. Są na to dowody

21.04.2022
Aktualizacja: 21.04.2022 13:20

W zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia tętniczego niezwykle ważna jest odpowiednia dieta. Istotne jest nie tylko to, co się je, ale także to, co się pije. Niektóre popularne napoje mają pozytywny wpływ na ryzyko tego schorzenia, a inne wprost przeciwnie. Czy wiesz, które możesz pić bez obaw?

Napoje, które obniżają wysokie ciśnienie krwi
fot. Shutterstock
  1. Kawa sprzyja obniżaniu ciśnienia krwi, ale nie każda
  2. Herbata ma pozytywny wpływ na ryzyko nadciśnienia
  3. Woda ma działanie przeciwnadciśnieniowe
  4. Jakie napoje zwiększają ryzyko nadciśnienia?

Na nadciśnienie tętnicze cierpi w Polsce nawet 10 mln osób. To jedna z chorób cywilizacyjnych, na którą chorują coraz młodsi. Chorobie tej dość łatwo można zapobiegać dzięki odpowiedniej diecie, a nawet leczyć ją w ten sposób – najlepiej jednak pod kontrolą lekarza. Za najskuteczniejszą dietę dla osób z nadciśnieniem lekarze uznają dietę DASH, która powinna zawierać przede wszystkim dużo owoców, warzyw i niskotłuszczowych produktów mlecznych, a także produkty pełnoziarniste, drób, ryby i orzechy i jak najmniej czerwonego mięsa, cukru oraz soli.

Oprócz jedzenia produktów zalecanych w diecie na nadciśnienie ważne jest także to, co się pije. Istnieją co najmniej trzy napoje, które sprzyjają obniżeniu wysokiego ciśnienia krwi.

Kawa sprzyja obniżaniu ciśnienia krwi, ale nie każda

W przypadku kawy sytuacja jest nieco skomplikowana, bo nie każda kawa ma działanie przeciwnadciśnieniowe i ważna jest spożywana ilość. Najnowsze badanie, obejmujące prawie 470 tys. osób, wykazało, że picie od pół do trzech filiżanek kawy na dobę było związane z niższym ryzykiem śmierci z jakiejkolwiek przyczyny o 12 proc., śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych o 17 proc. i ryzykiem udaru mózgu o 21 proc.

Jak zaznacza prof. Krzysztof Narkiewicz, specjalista w dziedzinie chorób wewnętrznych i hipertensjologii z Katedry i Kliniki Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz współautor wytycznych leczenia nadciśnienia tętniczego Europejskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, wpływ kawy na ciśnienie tętnicze zależy od kilku kwestii, z których najważniejszą jest sposób, w jaki spożywa się ten napój.

– Otóż picie kawy w sposób regularny, w ilości 2-3 filiżanek dziennie, charakteryzuje się pewnym efektem przeciwnadciśnieniowym. Z kolei raczenie się nią w sposób okazjonalny lub w dużych ilościach jest związane ze zwiększeniem ciśnienia tętniczego i ryzyka wystąpienia nadciśnienia – wyjaśnia prof. Narkiewicz w wywiadzie dla „Pulsu Medycyny”. I dodaje, że w jednym z najnowszych badań w tym zakresie, wykazano, że „spożywanie 1-3 filiżanek kawy na dobę wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka nadciśnienia tętniczego o 18 proc.”.

Co ważne, „największe korzyści zdrowotne można osiągnąć poprzez spożywanie czarnej kawy bez cukru, parzonej z użyciem papierowego filtra. Stwierdzono bowiem, że takie dodatki, jak mleko czy cukier niwelują prozdrowotne właściwości naparu”.

Herbata ma pozytywny wpływ na ryzyko nadciśnienia

Miłośnicy herbaty, którzy chcą zapobiec nadciśnieniu lub już na nie chorują, również powinni być zadowoleni z doniesień, jakie mają dla nich naukowcy. Badania dotyczące związku picia herbaty i ciśnienia krwi wykazały, że zmniejszenie zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego ciśnienia tętniczego u osób spożywających herbatę wynosi odpowiednio ok. 2-5 mm Hg oraz 1,5-2 mm Hg.

– Ten efekt hipotensyjny istotnie przekłada się na zmniejszenie ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego – powiedział „Pulsowi Medycyny” Stanisław Surma, członek Klubu Młodych Hipertensjologów Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego i autor kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu kardiologii prewencyjnej, lipidologii, nefrologii i hipertensjologii. Dodał, że w innym badaniu, obejmującym ponad 38 tys. osób, stwierdzono, że picie herbaty „o 14 proc. zmniejszało ryzyko wstąpienia nadciśnienia tętniczego” oraz że „wyniki badań wskazują, że największym przeciwnadciśnieniowym efektem charakteryzuje się zielona herbata”.

Woda ma działanie przeciwnadciśnieniowe

Prof. Narkiewicz nie ma też wątpliwości, że na nadciśnienie dobry wpływ ma także po prostu picie wody. Badanie to obejmowało dzieci, a oceniano w nim właśnie przeciwnadciśnieniowe właściwości wody. - Badacze stwierdzili, że zwiększone spożycie wody jest związane z obniżeniem ciśnienia tętniczego, prawdopodobnie przez zwiększenie wydalania sodu przez nerki. Tak więc woda może odegrać rolę w zapobieganiu i/lub minimalizowaniu epidemii nadciśnienia oraz związanych z nim schorzeń zarówno u dzieci, jak i u dorosłych – zapewnia specjalista z Gdańska.

Jakie napoje zwiększają ryzyko nadciśnienia?

Specjaliści przypominają, że picie słodzonych napojów gazowanych zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego nawet o 1/3. W badaniach wykazano, że dzieci i młodzież spożywające większe ilości napojów słodzonych miały większe o 36 proc. ryzyko rozwoju nadciśnienia. Spożywanie energetyków natomiast prowadzi do zwiększenia skurczowego i rozkurczowego ciśnienia tętniczego, zarówno u młodzieży, jak i osób dorosłych.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Puls Medycyny