Zamknij

Ta dieta może łagodzić objawy depresji u mężczyzn. Co jeść?

16.05.2022 11:27
Dieta śródziemnomorska
fot. Shutterstock

Zmiana sposobu odżywiania może przyczynić się do złagodzenia objawów depresji u młodych mężczyzn – wynika z badań opublikowanych przez "The American Journal of Clinical Nutrition". Zdaniem naukowców sposobem na złagodzenie depresji może być stosowanie diety śródziemnomorskiej, uznawanej za najzdrowszą dietę na świecie, którą może stosować każdy człowiek.

Australijscy naukowcy z University of Technology w Sydney ustalili podczas trwających 12 tygodni randomizowanych badań z udziałem 72 mężczyzn w wieku od 18 do 25 lat cierpiących na depresję, że zmiana sposobu odżywiania może powodować złagodzenie objawów tej choroby.

Połowa z badanych mężczyzn stosowała dietę śródziemnomorską (pod opieką dietetyka), a połowa korzystała z terapeutycznych rozmów z osobami zapewniającymi wsparcie. Dieta okazała się znacznie skuteczniejszym sposobem za złagodzenie objawów depresji.

Zmiana sposobu odżywiania obejmowała: rezygnację z fast foodów, przetworzonego czerwonego mięsa i słodyczy na rzecz warzyw, produktów pełnoziarnistych, tłustych ryb i orzechów.

- Te wyniki sugerują, że opieka dietetyka może wspierać leczenie depresji. Psychiatria żywieniowa to dopiero rozwijający się obszar badań nad wpływem konkretnych nawyków, pokarmów i składników odżywczych na nasze zdrowie psychiczne – mówi autorka analizy dr Jessica Bayes.

To, co jemy, wpływa na nasz nastrój m.in. dlatego, że blisko 90 proc. serotoniny wytwarzają bakterie zasiedlające nasze jelita. Bakterie te komunikują się z mózgiem przez nerw błędny, dlatego ważne jest stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju korzystnych dla nas mikrobów. Bakterie te potrzebują błonnika, który zawarty jest m.in. w warzywach i owocach – tłumaczą badacze.

Zasady diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska to jedna z najpopularniejszych diet na świecie. To dieta codzienna, dobra dla wszystkich — dorosłych, dzieci, osób zdrowych i chorujących na większość schorzeń.

Śródziemnomorski model odżywiania opiera się na prawidłowych nawykach żywieniowych, do których na pierwszym miejscu należy spożywanie zdrowych, roślinnych źródeł tłuszczu: oliwy z oliwek oraz orzechów. Kolejną ważną zasadą diety śródziemnomorskiej jest spożywanie dużych ilości warzyw, owoców i nasion roślin strączkowych. Ważne jest też spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, ryb, owoców i fermentowanych produktów mlecznych.

Chcesz odżywiać się zgodnie z zasadami diety sródziemnomorskiej?

unikaj produktów przetworzonych — wybieraj świeże owoce i warzywa, postaw na samodzielnie przygotowywane posiłki
unikaj czerwonego mięsa, jaj i soli — częściej spożywaj ryby
unikaj słodyczy i wyrobów cukierniczych
unikaj tłustych potraw
unikaj napojów słodzonych i gazowanych — pij dużo wody i naparów ziołowych

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP