Zamknij

Ta dieta chroni przed rakiem piersi. Zwłaszcza kobiety po menopauzie

20.06.2022 13:47
Dieta roślinna pomaga uniknąć raka piersi: nowe badanie
fot. Shutterstock

Rak piersi w Polsce co roku zbiera śmiertelne żniwo – zabija około 5 tysięcy pacjentek. Umierają kobiety w każdym wieku. Niestety, zarówno zachorowalność, jak i śmiertelność rosną. Czy możemy ograniczyć ryzyko zachorowania na tego raka? Obszerne badanie wykazało, jaka dieta jest najlepsza – zwłaszcza dla kobiet po menopauzie. 

Rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem wśród kobiet. Mimo coraz większej świadomości na temat tej choroby, diagnozy nadal stawiane są zbyt późno, co w wielu przypadkach ma tragiczny finał. Czy raka piersi można uniknąć? O ile nie istnieją magiczne tabletki, które sprawią, że na pewno nie zachorujemy, możemy zmienić swoje codzienne przyzwyczajenia, na przykład te dotyczące diety. To, co jemy, ma ogromny wpływ na naszą kondycję i ryzyko rozwoju groźnych chorób. Nowe badanie to kolejny dowód na to, że odpowiednio zbilansowana dieta jest ważnym czynnikiem w zapobieganiu nowotworom kobiecym.

Dieta roślinna chroni przed rakiem. Ale jest jeden warunek

O tym, że jedzenie wpływa na ryzyko raka, mówi się już od dawna, jednak nie zawsze do końca wiadomo, co najlepiej jeść, a czego unikać. Dane na temat 65 tys. kobiet obserwowanych przez ponad 20 lat wskazało na korzystne działanie diety roślinnej w prewencji różnych typów raka piersi. Ważne jest jednak, aby była to dieta zdrowa, bogata we wszystkie niezbędne substancje odżywcze.

Stosowanie zdrowej diety roślinnej pomaga zredukować ryzyko raka o 14 procent. Jednocześnie oparty na roślinach styl żywienia niesprzyjający zdrowiu podnosi zagrożenie średnio o 20 proc. Wyniki były spójne w przypadku wszystkich typów nowotworów piersi.

– Rezultaty te pokazują, że zwiększenie spożycia korzystnych składników roślinnych i ograniczenie konsumpcji mniej zdrowych pokarmów roślinnych oraz zwierzęcych może pomóc w zabieganiu wszystkich typów raka piersi –  podkreśla Sanam Shah z Uniwersytetu Paris-Saclay.

Badanie zostanie zaprezentowane w trakcie NUTRITION 2022 LIVE ONLINE. Jego autorzy przypominają, że niektóre wcześniejsze badania wskazywały na korzystne działanie diety roślinnej, lecz wyniki były dosyć niespójne. Co więcej, nie sprawdzano zwykle działania różnych składników.

Zdrowa dieta roślinna, czyli jaka?

Badacze z Francji rozdzielili dietę roślinną na dwie grupy – zdrową (opartą m.in. na pełnym ziarnie, owocach, warzywach, orzechach, roślinach strączkowych, oleju roślinnym, kawie czy herbacie) oraz niezdrową (zawierającą m.in. dużo soków owocowych, przetworzonego ziarna, ziemniaków, czy słodzonych napojów i deserów).

– Nasze badanie wyróżnia się tym, że uwzględniliśmy jakość roślinnych składników, na czym nie skupiali się autorzy wcześniejszych analiz różnych stylów żywienia –  podkreśla Shah.

Badanie pozwoliło ocenić, jak na stan zdrowia uczestników wpływają trzy style odżywiania: zdrowa i niezdrowa dieta roślinna, a także dieta oparta na produktach odzwierzęcych. Autorzy analizy zwracają uwagę, że w ich badaniach żywienie oparte na roślinach nie oznaczała ścisłej diety wegańskiej czy wegetariańskiej, a raczej styl odżywiania z naciskiem na roślinne składniki. Podkreślają jednocześnie, że potrzebne są dalsze badania sprawdzające wpływ diety  w różnych populacjach, m.in. po to, aby określić zależności przyczynowo-skutkowe.

Źródło: PAP/Marek Matacz