Zamknij

Czy cukrzycy mogą jeść pomarańcze i mandarynki? Ile to porcja?

06.12.2021
Aktualizacja: 06.12.2021 16:03

To właśnie zimą jest najlepszy sezon na pomarańcze i mandarynki – zaczyna się już w grudniu. Ich zapach nieodmiennie kojarzy się ze świętami, a kolor ożywia szare i krótkie dni. Cytrusy mają też mnóstwo składników korzystnych dla zdrowia. Pytanie tylko: czy mogą je jeść osoby z cukrzycą?

Pomarańcze i mandarynki a cukrzyca
fot. Shutterstock

Pomarańcze i mandarynki najlepiej smakują w sezonie. Nie da się ukryć, że te aromatyczne słodko-kwaśne owoce są źródłem wielu składników odżywczych i są niezwykle korzystne dla zdrowia. Czy dla wszystkich z wyłączeniem cukrzyków? Wbrew pozorom odpowiedź jest całkiem prosta. Oto co trzeba wiedzieć!

Dlaczego warto jeść pomarańcze i mandarynki?

Cytrusy, do których zaliczają się zarówno pomarańcze, jak i mandarynki, są bogate w witaminy, składniki mineralne, przeciwutleniacze, a także błonnik pokarmowy. Obecność witaminy C w pomarańczach wzmocnia odporność, błonnik pokarmowy poprawia trawienie i wpływa korzystnie na jelita, a przeciwutleniacze zawarte w pomarańczach działają przeciwmiażdżycowo i przeciwnowotworowo. Dla cukrzyka kłopotem może być to, że świeże owoce zawierają duże ilości naturalnego cukru prostego: fruktozy. Tymczasem godnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD) diabetycy typu 2 powinni ograniczać spożycie fruktozy, ponieważ powoduje on szybki wzrost glikemii we krwi i ma negatywny wpływ na późniejszy stan zdrowia. Mimo to diabetycy nie muszą całkowicie wykluczać z diety owoców.

Czy diabetycy mogą bezpiecznie jeść pomarańcze?

Dla cukrzyka najlepsze są te owoce, które mają niski indeks glikemiczny (IG), czyli że po ich spożyciu tempo wzrostu glikemii we krwi nie jest szybkie (im bardziej wzrasta poziom glukozy po zjedzeniu produktu, tym wyższy jest indeks glikemiczny). Za owoce o niskim indeksie glikemicznym, czyli dobre dla cukrzyka, uznaje się te, których indeks glikemiczny nie przekracza 55. Czy więc diabetycy mogą jeść mandarynki i pomarańcze? Tak, ponieważ indeks glikemiczny tych owoców wynosi w przypadku:

  • pomarańczy – 42
  • mandarynek – 30

Ważna jest jednak ilość owoców, jaką dziennie może spożyć osoba z cukrzycą. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne rekomenduje, aby diabetycy spożywali maksymalnie dwie porcje owoców dziennie. Jedną porcją owoców są na przykład dwie mandarynki lub jedna pomarańcza.

Pomarańcze i mandarynki dla cukrzyka – jak jeść?

Pomarańcze i mandarynki najlepiej spożywać na surowo – to najlepszy sposób. Można też z nich przygotować świeżo wyciskany sok, oczywiście bez dodatku jakichkolwiek substancji słodzących. Świeżo wyciśnięty soku z cytrusów można dodatkowo wzbogacić, np. dodając do niego łyżeczkę nasion chia (zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: Diabetyk24.pl / Rekomendacje postępowania dietetycznego w cukrzycy. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Dietetyki 2017. Dietetyka 2017; 10, Wyd. Spec.