Zamknij

Owoce jagodowe dla cukrzyka. Czy może je jeść?

09.03.2022
Aktualizacja: 09.03.2022 14:40
Owoce jagodowe - czy cukrzyk może je jeść?
fot. Shutterstock

Czy osoby chore na cukrzycę mogą jeść owoce jagodowe? Dowiedz się, czym się kierować w wyborze owoców i z czym je jeść, by sobie nie zaszkodzić.

Wiele osób chorujących na cukrzycę uważa, że nie może jeść owoców, ze względu na zawarty w nich cukier. To błędne myślenie. Owoce w cukrzycy są dozwolone, ale... w ich wyborze trzeba brać pod uwagę trzy parametry:

Biorąc powyższe pod uwagę, warto podkreślić, że najzdrowszym wyborem dla diabetyka są owoce surowe, a najgorszym owoce przetworzone (np. suszone).

Na liście owoców polecanych chorym na cukrzycę znalazły się m.in. owoce jagodowe, które zdaniem dietetyków, stanowią niemal idealną przekąskę.

Dlaczego warto jeść owoce jagodowe?

Owoce jagodowe, to m.in. borówki, jagody, maliny, jeżyny, czarne i czerwone porzeczki, agrest, truskawki, aronia czy minikiwi. Zawierają one cenne bioaktywne składniki, takie jak antocyjany czy katechiny, które mają udowodnione działanie przeciwcukrzycowe, jako że obniżają poziom cukru we krwi i jednocześnie zwiększają wrażliwość komórek na działanie insuliny. To z tego powodu są zalecane przez ekspertów z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej w żywieniu osób z cukrzycą.

Ile diabetyk może zjeść owoców jagodowych dziennie?

W zaleceniach żywieniowych NCEŻ dla osób z cukrzycą typu 2 napisano m.in.: „Owoce jedz rzadziej niż warzywa, ze względu na naturalną zawartość w nich cukrów prostych (m.in. fruktozy). Wybieraj te, które mają niższy indeks glikemiczny, np. owoce jagodowe. Jedna porcja owoców to np. 1 średnie jabłko lub 1 niepełna szklanka borówek”.

Osoby chore na cukrzycę powinny jeść mniej owoców niż osoby zdrowie (nie więcej niż 200-300 g dziennie) i nie na raz, ale dzieląc je na kilka mniejszych porcji.

Owoce jagodowe warto spożywać w połączeniu z innymi produktami spożywczymi, np. płatkami owsianymi. Zawarty w nich błonnik pokarmowy spowalnia przyswajanie zawartej w nich fruktozy, co ma zasadniczy wpływ na indeks glikemiczny produktu. Inne produkty, z którymi warto łączyć owoce jagodowe to jogurt lub orzechy. Białko oraz tłuszcze, które – podobnie jak błonnik – spowalniają wchłanianie węglowodanów prostych, przez co w praktyce obniża się indeks glikemiczny owocowego posiłku (mniejszy i wolniejszy jest wywołany nim wzrost poziomu glukozy we krwi).

Żelazne zasady diety przeciwcukrzycowej

Musimy pamiętać, że niewłaściwy sposób odżywiania może przyczynić się do rozwoju cukrzycy, a w przypadku istnienia już tej choroby, pogorszyć jej przebieg. Warto więc pamiętać o kilku żelaznych zasadach prawidłowego odżywiania w przebiegu cukrzycy typu 2.

  1. Głównym źródłem węglowodanów w diecie cukrzyka powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza te o niskim indeksie glikemicznym (np. pieczywo pełnoziarniste, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy, płatki owsiane, gruboziarniste kasze).
  2. Należy zwiększyć spożycie warzyw, które są najlepszym źródłem błonnika pokarmowego i składników o działaniu antyoksydacyjnym (polecane są zwłaszcza warzywa w postaci surowej lub poddane niewielkiej obróbce termicznej).
  3. Należy spożywać codziennie 2 porcje naturalnych produktów mlecznych, najlepiej fermentowanych, które są dobrym źródłem białka i wapnia (1 porcja to na przykład 1 kubek jogurtu).
  4. Należy zadbać o odpowiednie nawodnienie. Zaleca się picie przynajmniej 1,5 l wody dziennie.

W zaleceniach wymienione są również produkty, które należy wyeliminować z diety lub ograniczyć ich spożycie. Na liście znalazły się, m.in.:

  • mięso, zwłaszcza czerwone, a także inne tłuszcze zwierzęce (zamiast mięsa polecane są rośliny strączkowe lub ryby),
  • sól,
  • słodycze,
  • alkohol,
  • białe pieczywo i ciastka,
  • produkty smażone,
  • dżemy,
  • słodycze,
  • napoje słodzone cukrem.

Należy również pamiętać o:

  • odpowiedniej kaloryczności posiłków (w ramach przeciwdziałania nadwadze i otyłości),
  • ich urozmaiceniu,
  • regularności ich spożywania,
  • a także sposobie obróbki pokarmów (zalecane gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bez wcześniejszego obsmażania, pieczenie w folii lub rękawie termicznym).

Źródła: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej / NIZP PZH-PIB/ PTD: Rekomendacje postępowania dietetycznego w cukrzycy/ zdrowie.pap.pl