Zamknij

Jedzenie ogórków jest dobre dla serca. Jak jeść ich więcej?

20.05.2022
Aktualizacja: 21.05.2022 00:11
Ogórki to warzywo dobre dla serca
fot. Schutterstock

Ogórki to jedne z najpopularniejszych warzyw i być może dlatego zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak cenne mogą być dla zdrowia. To jedne z najbardziej niedocenianych produktów, tymczasem jedzenie ogórków powinno być obowiązkowe m.in. dla osób z chorobami serca albo zagrożonych nimi.

Ogórki to w zasadzie nie warzywa, ale owoce – wyrastają z kwiatów i zawierają nasiona, więc z botanicznego punktu widzenia są właśnie owocami, choć w diecie pełnią rolę warzyw. Ceniony jest zwłaszcza ich wpływ na urodę – duża zawartość wody (nawet 95 proc.) sprawia, że mają doskonałe właściwości nawilżające. Ogórki zawierają też sporo witaminy K, a także mają działanie przeciwzapalne. Wszyscy z pewnością znają domowy sposób na zmniejszenie opuchlizny i cieni pod oczami – wystarczy położyć na powiekach plasterki ogórka.

To jednak nie wszystkie zalety ogórków. Rzadko mówi się o tym, że ogórki na różne sposoby wspomagają układ sercowo-naczyniowy – mają więc pozytywny wpływ na serce.

Ogórki zmniejszają poziom cukru we krwi

To, że diety o niskiej zawartości węglowodanów pomagają kontrolować glikemię, wiadomo od dawna. Ostatnie badania wykazały jednak, że zwłaszcza ogórki mogą pomagać obniżać poziom cukru we krwi, co powoduje, że uszkodzenia naczyń krwionośnych oraz nerwów kontrolujących pracę serca są mniejsze. Poza tym jedzenie skórki z ogórka (też jest bogata w składniki odżywcze i błonnik) odwraca wiele markerów związanych z cukrzycą, a także obniżyła poziom cukru we krwi – jak donoszą naukowcy. Lepiej więc jeść ogórki ze skórką.

Ogórki są pomocne w obniżaniu ciśnienia krwi

Jedzenie ogórków sprzyja rozszerzeniu naczyń krwionośnych, co może pomóc w walce z nadciśnieniem i zmniejsza ryzyko chorób serca. Badanie przeprowadzone w 2017 roku wykazało, że picie soku z ogórków przez 12 dni pomogło obniżyć ciśnienie krwi u starszych osób. Lekarze zalecają pacjentom z wysokim ciśnieniem krwi spożywanie pokarmów o niskiej zawartości sodu – ogórki zawierają go naprawdę niewiele (pod warunkiem, że się ich nie soli!). Zawierają też magnez i potas, które pomagają w obniżaniu ciśnienia krwi, biorąc udział w usuwaniu z organizmu sodu razem z moczem.

Ogórki chronią serce

Badania wykazują, że dzięki właściwościom przeciwutleniającym (zawierają flawonoidy, czyli roślinne związki o działaniu antyoksydacyjnym) ogórki są w stanie neutralizować szkodliwe wolne rodniki. Jak to pomaga sercu? Przeciwutleniacze blokują stres oksydacyjny – proces chemiczny, w wyniku którego powstają szkodliwe wolne rodniki – który, jak wykazano, przyczynia się do rozwoju raka i chorób serca.

Ogórki zapobiegają miażdżycy

Badania wykazują, że kukurbitacyny (związki roślinne zawarte w ogórkach, których nadmiar nadaje im gorzki smak) stanowią naturalną terapię w walce z miażdżycą, czyli niebezpiecznym odkładaniem się tkanki tłuszczowej na ścianach tętnic, co prowadzi do zwężenia ich światła (zapychania się).

Jak jeść więcej ogórków? 6 pomysłów

Ogórek jest bardzo wszechstronnym warzywem (a raczej owocem), więc można go jeść na wiele różnych sposobów, nie tylko na surowo.

  1. Jedz ogórki jako przekąskę: wystarczy go umyć, pokroić na kawałki i po prostu chrupać. Najlepiej jeść go ze skórką, która zawiera sporo błonnika i składników odżywczych.
  2. Zrób sos tzatziki: to tradycyjny grecki dip, łatwy do przygotowania. Wystarczy wymieszać jogurt grecki ze startymi lub posiekanymi ogórkami, świeżymi ziołami, sokiem z cytryny i czosnkiem.
  3. Dodaj ogórki do koktajlu: są doskonałym składnikiem niskokalorycznych smoothie. Wystarczy zmiksować ogórka, kilka owoców na słodko z wodą. Można też dodać jakieś pestki lub płatki owsiane.
  4. Przygotuj sok z ogórków: wystarczy wrzucić do blendera ogórki, dodać sok z cytryny lub limonki, ewentualnie odrobinę soli, i zmiksować wszystko z wodą. Na koniec przecedź napój.
  5. Zrób sałatkę grecką: pokrój ogórki, pomidory i czerwoną cebulę na kawałki, dodaj kilka oliwek i kawałki fety. Dopraw do smaku pieprzem i oliwą.
  6. Przygotuj chłodnik ogórkowy: wystarczy jogurt, starte na tarce ogórki, posiekany koperek i przeciśnięty przez praskę czosnek.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Eat This, Not That! / National Library of Medicine