Niedoczynność tarczycy a zaparcia – jak sobie z nimi radzić?

04.08.2019
Aktualizacja: 05.08.2019 12:42
Niedoczynność tarczycy zaparcia

Zaparcia są problemem, który może być szczególnie kłopotliwy. Sprawiają, że towarzyszy ci ciągłe uczucie pełności, czujesz się ciężko i masz wydęty brzuch. Są one bardzo częstym problemem u osób cierpiących na niedoczynność tarczycy. Stan ten spowalnia metabolizm całego organizmu, a co za tym idzie, także pracę jelit. Zobacz, jak sobie z nimi radzić.

Zaparcia — jakie są ich objawy?

Zaparcie może być sygnałem świadczącym o tym, że coś dzieje się z twoim organizmem. Definiuje się je jako oddawanie dwóch lub mniej wypróżnień w ciągu tygodnia. Ich objawy to:

  • oddawanie stolca z wysiłkiem
  • twarde, bobkowate stolce
  • ból podczas defekacji
  • uczucie niekompletnej defekacji
  • niektóre osoby z zaparciami zgłaszają czasem również konieczność mechanicznego usuwania stolca

Pamiętaj, że zaparć nie należy ignorować i zawsze powinny być one zgłoszone podczas wizyty u lekarza pierwszego kontaktu. Jeśli zaparciom towarzyszą objawy, takie jak krwawienie z odbytnicy, ból brzucha, skurcze, nudności, wymioty lub zauważalna utrata masy ciała, skontaktuj się z lekarzem natychmiast.

Jakie są przyczyny zaparć, czy wpływa na nie niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy spowalnia pracę całego organizmu, również jelit. Jednak odpowiednio wyrównana farmakologicznie nie powinna przyczyniać się do powstawania zaparć. Często są one po prostu skutkiem złej diety. Oprócz ogólnego spowolnienia jelit i gromadzenia się płynów, które są charakterystyczne dla niedoczynności tarczycy, istnieją inne przyczyny zaparć, w tym:

  • jedzenie zbyt dużej ilości mięsa, sera i żywności o niskiej zawartości/niewystarczającej ilości błonnika
  • zbyt mała ilość wypijanych dziennie płynów
  • brak aktywności fizycznej
  • niektóre leki
  • przyjmowanie suplementów diety, zwłaszcza tych zawierających żelazo
  • nadużywanie środków przeczyszczających
  • ignorowanie chęci wypróżnienia i wstrzymywanie defekacji
  • anatomiczne problemy jelitowe i choroby

Co robić, jeśli cierpisz na niedoczynność tarczycy i masz zaparcia?

Po pierwsze idź do lekarza! Aby pozbyć się nieprzyjemnych objawów, które są specyficzne dla niedoczynności tarczycy, musisz podjąć leczenie choroby. Dopiero odpowiednio dobrana przez lekarza dawka leku na tarczycę przyczyni się do ustąpienia objawów. Jeżeli wyrównasz tarczycę farmakologicznie, a zaparcia nadal się utrzymują — czas na zmianę diety.

Zadbaj o odpowiednią ilość błonnika w diecie

Błonnik pokarmowy, inaczej włókno pokarmowe, to część żywności, która nie może być rozłożona przez nasze jelita. Błonnik pokarmowy składa się z polisacharydów nieskrobiowych i innych składników roślinnych, takich jak celuloza, skrobia oporna, dekstryny, inulina, ligniny, pektyny, beta-glukany czy oligosacharydy. Działa on w naszym jelicie na dwa sposoby, ze względu na to, o jakiej frakcji mówimy. Frakcja rozpuszczalna, czyli na przykład gumy i śluzy roślinne, tworzy w naszych jelitach gęsty żel, który zwiększa poślizg i ułatwia defekację. Frakcja nierozpuszczalna błonnika pokarmowego, taka jak na przykład celuloza, działa na zasadzie szczotki, która drażniąc mechanicznie, oczyszcza jelito ze strawionych resztek. Dlatego, jeśli cierpisz na zaparcia, konieczne jest włączenie źródeł błonnika do diety. Produkty bogate w ten składnik to:

  • ciemne pieczywo
  • ryż brązowy
  • gruboziarniste kasze
  • płatki zbożowe z całego ziarna (np. płatki owsiane górskie)
  • otręby
  • surowe warzywa
  • surowe owoce
  • nasiona
  • orzechy
  • nasiona roślin strączkowych*

*uwaga, są źródłem substancji goitrogennych

Pij odpowiednie ilości wody

Zwiększając ilość błonnika, nie zapominaj nigdy o równoczesnym zwiększeniu ilości wypijanych płynów. Jeżeli tego nie zrobisz, może to wręcz nasilić zaparcia. Pamiętaj, aby codziennie wypijać około 2-2,5 litra wody. Oto kilka wskazówek, jak zwiększyć ilość wypijanych dziennie płynów:

  • nie czekaj, aż poczujesz pragnienie, żeby się napić
  • podczas posiłków popijaj je wodą
  • wypijaj płyny przez cały dzień
  • zawsze zabieraj do pracy/szkoły butelkę wody
  • na drugie śniadanie zamiast kanapki zjedz zupę
  • pij szklankę wody przed ćwiczeniami
  • jeśli pijesz napoje alkoholowe, rób to rozsądnie i z umiarem, oznacza to do jednego drinka dziennie dla kobiet i do dwóch dla mężczyzn

Unikaj cukru i słodyczy

Produktem o silnym działaniu zapierającym jest cukier. Dlatego unikaj jego źródeł w diecie. Oznacza to eliminowanie z jadłospisu słodyczy, ciastek, ciasteczek i batoników, a także dosładzania potraw. Co więcej, unikaj słodkich napojów oraz dosładzania kawy i herbaty. Świadomie wybieraj produkty z obniżoną zawartością cukru i czytaj skład żywności, którą znajdujesz na sklepowych pułkach.

Dobre bakterie, które mogą pomóc — wzbogać dietę w probiotyki

Dobre bakterie zamieszkujące twoje jelito regulują pracę jelit, pomagają w trawieniu i tym samym przyczyniają się do prawidłowej defekacji. Wraz z pożywieniem możesz dostarczyć do organizmu bakterie, które będą wspomagać rozwój mikroflory jelitowej, a tym samym pomagać w walce z zaparciami. Wzbogać swoją dietę w:

  • jogurt naturalny
  • kefir
  • maślankę
  • zsiadłe mleko
  • kiszoną kapustę
  • kimchi
  • natto
  • kiszone ogórki

Aktywność fizyczna wspomaga walkę z zaparciami

Dzienna porcja ćwiczeń pomaga pobudzić jelita. Pomocny może być nawet krótki spacer, więc spróbuj włączyć jakąkolwiek aktywność fizyczną do swojej codziennej rutyny. Zamiast jechać autobusem — wsiądź na rower, zamiast korzystać z windy — użyj schodów. Pamiętaj, codzienna aktywność fizyczna wspomaga pracę jelit i pomaga walczyć z zaparciami.

Medytuj — czyli jak twoja psychika wpływa na zaparcia

Zaparcia bardzo często mają podłoże psychiczne. Dlatego nie ignoruj ani nie opóźniaj potrzeby wypróżnienia. Idź do toalety wtedy, kiedy poczujesz potrzebę. Zwracaj szczególną uwagę na wszelkie sygnały, których doświadczasz, zwłaszcza 15 do 45 minut po jedzeniu. To wtedy twoja okrężnica jest najbardziej aktywna, więc najłatwiej jest się wypróżnić. Im bardziej ignorujesz sygnały swojego ciała, tym słabszej się stają. Medytacja, joga i wyciszenie organizmu może pomóc ci się zrelaksować, a ty dasz odpocząć swoim jelitom.

Źródło: nia.nih.gov