Zamknij

Napoje dla cukrzyków [LISTA]. Co pić? Czego unikać?

02.12.2021
Aktualizacja: 02.12.2021 15:40
Napój dla cukrzyka
fot. Shutterstock

Nie tylko słodycze, owoce i żywność przetworzona, również napoje mogą wpływać na podwyższenie poziomu glukozy w organizmie, a to niebezpieczne dla cukrzyków. Diabetycy powinny zatem wiedzieć, których napojów unikać lub ograniczać ich spożycie. Wyjaśniamy, które napoje są na CZARNEJ LIŚCIE diabetyków. Sprawdź, co pić, gdy masz cukrzycę.

  1. Napoje dla cukrzyków. Czego unikać?
  2. Napoje dla cukrzyków. Co pić?

Niektóre napoje nie są wskazane dla diabetyków, bo w szybkim tempie podnoszą poziom glukozy we krwi. Nie wystarczy jednak unikać syropów i słodkich soków owocowych. Dla cukrzyków groźny jest także alkohol, a nawet kawa z mlekiem. 

Warto wiedzieć, że w przypadku napojów (jak i posiłków) nie do końca chodzi o cukier, jaki mamy w cukiernicy. Groźne są napoje zawierające dużo węglowodanów, bo ten czynnik wpływa na zwiększenie poziomu glukozy we krwi. 

Węglowodany (potocznie nazywane cukrami) dzielą się na proste i złożone. Cukry proste, czyli monosacharydy to tzw. "złe węglowodany''. Ich jednocząsteczkowa budowa sprawia, że są łatwo przyswajalne przez organizm, dlatego produkty, które je zawierają, są wysokokaloryczne. Do węglowodanów prostych zalicza się m.in. glukozę, sacharozę i fruktozę. Do produktów zawierających węglowodany proste należą słodzone napoje, żywność wysokoprzetworzona oraz alkohol.

Zarówno węglowodany proste jak i złożone w procesie trawienia są rozkładane na cukier prosty, który ostatecznie jest przekształcany w glukozę — podstawowe paliwo dla organizmu. Jednak glukoza, przenikając do krwiobiegu, powoduje wzrost glikemii. U zdrowego człowieka taki wzrost jest regulowany odpowiednią podażą insuliny z trzustki, ale u chorych na cukrzycę regulacja poziomu glikemii odbywa się przez podanie odpowiedniej dawki insuliny bądź leku powodującego jego spadek.

Produkty o niższej zawartości węglowodanów pomagają utrzymać glikemie pod kontrolą. Mniejsza ilość węglowodanów to zmniejszenie ilości zażywanych leków na cukrzycę i insuliny.

Zobacz listę napojów, które diabetycy mogą pić spokojnie i tych, których powinni unikać.

Napoje dla cukrzyków. Czego unikać?

  • ALKOHOLE: napoje alkoholowe mogą być groźne dla cukrzyków. Zazwyczaj zawierają dużo węglowodanów i są kaloryczne, co wpływa na poziom cukru we krwi i wagę ciała. Na alkohol powinny uważać zwłaszcza osoby stosujące insulinę lub tabletki, które mogą powodować niedocukrzenie.
  • SOKI OWOCOWE: w diecie diabetyka soki owocowe powinny pojawiać się sporadycznie — bardziej jako deser, niż napój zaspokajający pragnienie. Soki zawierają dużo naturalnego cukru, a niektóre produkty sklepowe są dodatkowo dosładzane. 
  • WODY SMAKOWE: niby zwykła woda, ale jednak słodka, pachnąca o silnym aromacie owocowym. To pułapka. Diabetycy powinny unikać tego typu produktów, bo są silnie słodzone, a ich częste spożywanie może prowadzić do hiperglikemii.
  • NAPOJE SŁODZONE GAZOWANE: tego typu produkty mają bardzo wysoką zawartość cukru, która powoduje gwałtowny wzrost jego poziomu we krwi. Nie dostarczają do organizmu żadnych składników odżywczych oprócz cukru.
  • MLEKO: to napój kaloryczny, zawiera też węglowodany, więc powinien być spożywany przez diabetyków z umiarem. Należy szczególnie uważać na napoje i koktajle mleczne, które są zazwyczaj dodatkowo słodzone. Nie należy też przesadzać z piciem kawy z mlekiem (zwłaszcza kawy typu latte).

Napoje dla cukrzyków. Co pić?

  • WODA: to idealny napój dla diabetyka. Nie zawiera kalorii, węglowodanów, nie wpływa negatywnie na glikemię. Jednak picie samej wody jest mało atrakcyjne, dlatego warto urozmaicić napój dodatkiem zielonego ogórka, świeżą miętą, plasterkiem cytryny lub świeżymi owocami, takimi jak maliny, truskawki, arbuz.
  • KAWA: kawa czarna lub kawa z odrobiną mleka nie powinna wpływać negatywnie na poziom cukru we krwi.
  • HERBATA: czarna herbata zawiera teinę, czyli rodzaj kofeiny, która utrudniać metabolizm glukozy oraz zwiększać insulinooporność. Nie potwierdzono jednak, by wypijanie kilku filiżanek herbaty dziennie (ok. trzech) działało szkodliwe na zdrowie diabetyków. O wiele zdrowsze jest picie zielonej herbaty, która zawiera mniej teiny. Należy jednak pamiętać o tym, by nie słodzić herbaty.
  • SOKI WARZYWNE: soki warzywne, w tym sok pomidorowy diabetycy mogą spożywać w nieco większych ilościach niż soki owocowe. Najlepsze są soki robione domowym sposobem bez dodatków cukru, soli, ulepszaczy smakowych. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: diabdis.com; cukrzycapolska.pl