Zamknij

Cierpisz na migrenowe bóle głowy? Zmień dietę

13.07.2021
Aktualizacja: 13.07.2021 12:58
Migrenowe bóle głowy a dieta
fot. Shutterstock

Kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6 są niezwykle ważne dla naszego zdrowia. Pod warunkiem, że spożywamy je w odpowiednich proporcjach. Nadmiar kwasów omega-6 w diecie może przyczyniać się do migrenowych bólów głowy.

Zmiana diety polegająca na obniżeniu spożycia kwasów omega-6 i zwiększeniu spożycia kwasów omega-3 przyczynia się do zmniejszenia bólów głowy w okresie 16 tygodni – wynika z najnowszego badania opublikowanego na łamach "BMJ" (British Medical Journal).

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (n-3) i omega-6 (n-6) są bardzo istotne dla naszego zdrowia, pod warunkiem, że są spożywane w odpowiednich proporcjach. Kwasy omega-3 – jak wynika z wcześniejszych badań – zmniejszają stan zapalny w organizmie, natomiast kwasy omega-6, a właściwie niektóre ich pochodne, mogą nasilać stany zapalne i ból. Niestety współczesna przetworzona żywność obfituje w kwasy omega-6. Są one na przykład w postaci olejów dodawanych do wielu przetworzonych produktów spożywczych, takich jak chipsy, krakersy czy granola. To sprawia, że zdrowa proporcja pomiędzy tymi kwasami zostaje zachwiana i ostatecznie spożywamy więcej omega-6 niż omega-3, co może mieć negatywne dla nas konsekwencje. Udowodniły to wspomniane powyżej badania.

Aby sprawdzić, czy ilość wymienionych kwasów tłuszczowych w diecie może wpływać na bóle głowy, zaproszono do badania 182 pacjentów ze zdiagnozowanymi migrenami. Oprócz dotychczasowego leczenia na 16 tygodni wdrożono im jedną z trzech diet:

  • kontrolną (która utrzymywała ilość kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3 na poziomie przeciętnego mieszkańca krajów wysokorozwiniętych),
  • o zwiększonej ilości omega-3 i utrzymanym poziomie omega-6,
  • wzbogaconą o kwasy omega-3 i obniżoną o kwasy omega-6.

Uczestnicy – prócz diety – otrzymali elektroniczne dzienniczki do notowania, jak często i przez ile godzin dziennie odczuwali ból głowy.

– Otrzymane wyniki okazały się być całkiem obiecujące – powiedziała główna autorka publikacji dr Daisy Zamora i dodała: – Pacjenci, którzy stosowali drugą lub trzecią dietę, odczuwali mniejsze bóle głowy niż ci, którzy stosowali dietę kontrolną. Przy czym osoby na diecie wzbogaconej w kwasy tłuszczowe omega-3 i z niską zawartością omega-6 doświadczyli największej poprawy. Zgłaszali znacznie mniej dni z bólami głowy, a niektórzy mogli nawet zmniejszyć ilość przyjmowanych leków.

To odkrycie jest niezwykle ważne, bo migrena jest jedną z głównych przyczyn niepełnosprawności na świecie, a stosowane leczenie farmakologiczne nie zapewnia pacjentom pełnej ulgi. Wystarczy jednak wprowadzić niewielkie zmiany w diecie, by poprawa stanu zdrowia była zauważalna.

– Warto zaznaczyć, że w naszym badaniu celowo testowaliśmy kwasy tłuszczowe omega-3 pochodzące z ryb, a nie z suplementów diety – wyjaśnia współautorka badania dr  Keturah Faurot i dodaje: – I trzeba podkreślić, że opisane przez nas odkrycia nie dotyczą stosowania suplementów.

Dr Zamora twierdzi, że hipoteza o wpływie niektórych kwasów tłuszczowych na ból ma zastosowanie do wielu rodzajów bólu przewlekłego. Dlatego wraz z kolegami pracuje obecnie nad nowym badaniem mającym na celu przetestowanie modyfikacji diety w innych zespołach bólowych.

Autorami odkrycia są badacze z Wydziału Psychiatrii Szkoły Medycznej na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Chapel Hill (USA).

Źródło: PAP/ BMJ