Zamknij

Kto nie powinien jeść bobu? Tym osobom bób szkodzi

15.06.2022
Aktualizacja: 15.06.2022 15:42
Kto nie powinien jeść bobu?
fot. Schutterstock

Bób jest jedną z roślin strączkowych, na które najlepszy sezon przychodzi wiosną i latem. Jest źródłem pełnowartościowego białka, błonnika i innych cennych składników odżywczych. Warzywo to ma wielu amatorów, bo jest pyszne. Mimo swoich niewątpliwych zalet, są osoby, które powinny unikać bobu w swojej diecie.

Bób to jedno z najstarszych warzyw, jakie jedzą ludzie. Był uprawiany już tysiące lat temu na Bliskim Wschodzie i w południowo-zachodniej Azji. Dziś jada się go na całym świecie. Warzywo to zalicza się do roślin strączkowych, podobnie jak fasolę, soczewicę czy cieciorkę. Choć bób zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, jest sycący i ma korzystny wpływ na zdrowie, to niektóre osoby powinny unikać go w swojej diecie. Dlaczego?

Jakie wartości odżywcze ma bób?

Bób jest świetnym źródłem pełnowartościowego białka, zawiera też sporo błonnika, który usprawnia trawienie. Nie jest zbyt kaloryczny – w 100 g jest ok. 80 kcal. Bób jest także dobrym źródłem:

  • żelaza
  • magnezu
  • miedzi
  • kwasu foliowego (witamina B9)
  • witamina B1
  • Witamina B2
  • witaminy K.

Bób nie jest natomiast zasobny w takie witaminy, jak C, A i E.

Komu bób może szkodzić?

Choć bób to wartościowe warzywo, to dla niektórych osób jedzenie go może się okazać szkodliwe. Nie chodzi tylko o osoby, które mają skłonność do wzdęć i problemów trawiennych – można temu zaradzić, jedząc bób w rozsądnych ilościach i dodając do niego przyprawy i zioła poprawiające trawienie. Przed gotowaniem bób warto też namoczyć na godzinę, odlać wodę i ugotować go już w świeżej.

Jedzenia bobu zdecydowanie powinny unikać osoby chore na:

  • fawizm (tzw. choroba fasolowa) – to rzadkie schorzenie, którego przyczyną jest mutacja genetyczna objawiająca się niedoborem enzymu – dehydrogenazy glukozo-6-fosforanu (G6PD). Po spożyciu surowego bobu lub nawet po narażeniu na jego pyłek chorzy mogą odczuwać bóle głowy, brzucha, nudności. Często pojawia się gorączka, objawy żółtaczki, a także samoczynny rozpad czerwonych krwinek (hemoliza), który doprowadza do ciężkiej anemii.
  • cukrzycę – surowy bób nie ma wysokiego indeksu glikemicznego (40), ale po ugotowaniu rośnie on do 80, co sprawia, że dużych ilości tego warzywa bez żadnych dodatków nie powinny jeść osoby z cukrzycą. Nieduże ilości bobu można jednak przyrządzić tak, by danie miało niższy ładunek glikemiczny (podobnie jak w przypadku arbuza), dodając do niego zdrowy tłuszcz, produkty bogate w błonnik i białko.
  • dnę moczanową – bób zawiera związki purynowe, których należy unikać w diecie osób z dną moczanową, gdyż powodują one zwiększenie produkcji kwasu moczowego, co jest szkodliwe w tej chorobie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com / Dietetycy.org