Zamknij

Ten nawyk żywieniowy chroni serce. To klucz do zapobiegania chorobom serca

07.09.2022
Aktualizacja: 07.09.2022 16:20

Odpowiednio skomponowana dieta dla sercowców jest niezwykle ważna. Pomaga zapobiec wystąpieniu choroby lub łagodzi jej przebieg. Jednak równie ważny jak skład posiłków jest jeden ważny nawyk, który warto sobie wyrobić.

Najważniejszy nawyk w chorobach serca
fot. Schutterstock
  1. Wielkość porcji jest kluczowa dla serca
  2. Jak nauczyć się jeść małe porcje?

Nawet jeśli osobom chorym na serce lub zagrożonym takimi schorzeniami zdarza się czasem zjeść wyjątkowo niezdrowy posiłek, np. tłustego hamburgera z frytkami, to jeszcze nie koniec świata. Nie ma jednak wątpliwości, że dieta ma duży wpływ na zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Osoby ze zdiagnozowanymi chorobami serca (lub zagrożone ich rozwojem) powinny zwracać uwagę na to, co jedzą. A dokładniej: ile jedzą.

Wielkość porcji jest kluczowa dla serca

Spośród wszystkich zaleceń dotyczących diety zdrowej dla serca, największe znaczenie może mieć właśnie jedzenie odpowiednich porcji. Choć do innych wskazówek dotyczących diety dla serca, np. spożywanie większej ilości owoców i warzyw, chudego białka, produktów pełnoziarnistych i zdrowych tłuszczów, należy się oczywiście stosować, to najlepiej zacząć właśnie od jedzenia odpowiednich porcji – uważają specjaliści.

W wytycznych American Heart Association z 2021 roku dotyczących zdrowia sercowo-naczyniowego jako pierwsze zalecenie znalazła się informacja o dostosowaniu spożycia kalorii do wydatków energetycznych. Chodzi o osiągnięcie i utrzymanie prawidłowej masy ciała. A to właśnie kontrolowanie porcji jedzenia, które się spożywa, oraz ilości przekąsek jest ważnym elementem zapanowania nad swoją wagą.

Okazuje się, że w zapobieganiu chorobom serca nie chodzi tylko o to, by w tętnicach nie tworzyły się blaszki miażdżycowe, a ciśnienie krwi i poziom cukru były w normie. Te wszystkie problemy mogą w ogóle nie wystąpić, jeśli masa ciała będzie prawidłowa. Naukowcy udowodnili, że nadmierna masa ciała znacznie zwiększa ryzyko rozwoju choroby sercowo-naczyniowej (zwłaszcza u młodych osób), a nawet zwiększa prawdopodobieństwo śmierci z powodu chorób serca.

Jak nauczyć się jeść małe porcje?

Jest wiele sposobów, by nauczyć się jeść mniejsze porcje i wcale nie musi to być takie uciążliwe. Można spróbować na przykład jeść z mniejszych talerzy – pełny talerz (choć mniejszy) sprawi, że wizualnie posiłek wcale nie wyda się mniejszy. Warto zainwestować w mniejsze nakrycia, ale takie, na które z przyjemnością będzie się patrzeć.
Drugi sposób to prowadzenie dziennika żywieniowego, w którym zapisuje się, co i w jakiej ilości je się każdego dnia. Pomaga to w uświadomieniu sobie, ile się je. Można to robić analogowo, zapisując na papierze, lub cyfrowo, w specjalnej aplikacji na telefon.

Dobrym sposobem jest też kontrolowanie wielkości zjadanych porcji za pomocą dłoni. Chodzi o to, że wizualną pomocą w określaniu porcji staje się nasza dłoń. Na przykład odpowiednia porcja mięsa powinna być wielkości dłoni, a czubek kciuka to dobry wskaźnik porcji tłuszczów, np. masła czy majonezu.

Panowanie nad wielkością porcji przynosi naprawdę dobre efekty dla zdrowia serca i kontroli wagi – zapewniają specjaliści.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Eat This