Zamknij

Jakie owoce obniżają ciśnienie krwi? [LISTA]

15.12.2021
Aktualizacja: 15.12.2021 12:22

Nadciśnienie tętnicze to poważna choroba cywilizacyjna, która zagraża coraz młodszym osobom. Jedynie odpowiednie leczenie i dieta mogą zahamować rozwój groźnego schorzenia. Przedstawiamy 7 owoców, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi. 

8 owoców, które obniżą ciśnienie krwi
fot. Shutterstock
  1. Banan
  2. Kiwi
  3. Granat
  4. Arbuz
  5. Borówki
  6. Brzoskwinie
  7. Truskawki
  8. Pomarańcze

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z głównych przyczyn zgonów z powodu układu krążenia. Według statystyk cierpi na nie aż 42 procent mężczyzn i co trzecia kobieta w Polsce. Przewlekła choroba może postępować bez objawów, dlatego często diagnoza jest stawiana zbyt późno. Schorzenie w rozwiniętym stadium prowadzi do niewydolności wielu narządów, w tym serca, nerek i mózgu. Aby zapobiec groźnym konsekwencjom nadciśnienia, warto regularnie wykonywać pomiary. Leki, które przyjmuje pacjent z nadciśnieniem, mają łagodzić objawy choroby, jednak nie usuwają jej przyczyny. Terapia powinna być stosowana regularnie, a pacjent powinien być w stałym kontakcie  z lekarzem. Odstawienie leków na własną rękę może być bardzo groźne dla zdrowia i życia.

By utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi, ważna jest zmiana codziennych nawyków i rezygnacja z używek. Warto także włączyć do diety produkty, które w naturalny sposób uregulują ciśnienie. Badania dowodzą, że odpowiednia dieta, zawierająca produkty bogate w błonnik, u niektórych pacjentów przynosi efekty. Oto 7 owoców, które mogą pomóc osobom z nadciśnieniem:

Banan

Banan to źródło potasu, który jest szczególnie cennym pierwiastkiem dla nadciśnieniowców. Potas sprawia, że naczynia krwionośne rozluźniają się, a serce wolniej pompuje krew. Banany warto spożywać regularnie, przynajmniej raz dziennie.

Kiwi

Oprócz potasu kiwi zawiera także witaminę C, która buduje odporność i jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni organizm przed nowotworami. W kiwi znajdziemy także magnez i wapń, które pomagają zachować prawidłowe wartości ciśnienia krwi.

Granat

Granaty są stosowane w profilaktyce chorób serca. Zmniejszają stany zapalne związane z wapnieniem tętnic i obniżają ciśnienie krwi. Sok z granatu regeneruje błonę układu sercowo-naczyniowego.

Arbuz

Arbuz zawiera L-cytruinę, czyli substancję, która w organizmie przekształca się w L-argininę. To dzięki L-argininie w organizmie człowieka uwalnia się tlenek azotu, który rozszerza naczynia krwionośne i wywołuje spadek ciśnienia. Korzystny wpływ na zdrowie ma również duża ilość wody znajdująca się w arbuzie. Poza tym arbuz zawiera witaminy A, B6, C oraz błonnik, potas i likopen (antyoksydant, który działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie). Zaletą arbuza jest również jego niska kaloryczność.

Borówki

Antocyjany znajdujące się w niebieskiej skórce owoców oczyszczają naczynia krwionośne, wzmacniają żyły i tętnice. Dodatkowo, borówki to doskonałe źródło łatwo przyswajalnego magnezu, potasu i cynku.

Brzoskwinie

Mają wiele wartości odżywczych, a przy tym mało kalorii. Pomagają oczyścić organizm z toksyn. Nie zawierają tłuszczu ani sodu, dlatego ich spożywanie zaleca się osobom z nadciśnieniem i wysokim poziomem cholesterolu.

Truskawki

Latem warto sięgać po truskawki, które są źródłem związków bioaktywnych i przeciwutleniaczy. Truskawki zawierają również potas i niewielką ilość sodu. Pierwiastki te występują w truskawkach w proporcjach, które pomagają utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i zapobiec udarom.

Pomarańcze

Zawierają błonnik pokarmowy, który korzystnie wpływa na metabolizm. Jest to ważne dla osób, które zmagają się jednocześnie z nadciśnieniem tętniczym i nadwagą. Pomarańcze to również źródło witaminy C, witamin z grupy B (które wzmacniają układ nerwowy) oraz potasu

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: hiperedu.pl, apteline.pl