Zamknij

Jak spowolnić proces starzenia? Neurolożka daje 5 ważnych rad

02.06.2022
Aktualizacja: 02.06.2022 11:30

Każdy z nas chciałby opóźnić proces starzenia. Jest na to sposób. Zdradza go neurolożka, dr Małgorzata Chojnicka-Puławska. Dowiedz się, co zrobić, by spowolnić starzenie się organizmu.

Jak opóźnić proces starzenia się?
fot. Shutterstock

Choroby objawiające się w wieku senioralnym, tak naprawdę zaczynają się 20-30 lat wcześniej – powiedziała dr Małgorzata Chojnicka-Puławska, neurolog z Centrum Medycznego Alcor w Warszawie, podczas konferencji prasowej „Neurologia 2022”, i dodała: – Dlatego warto im odpowiednio wcześnie zapobiegać.

Na co najczęściej chorują seniorzy?

Jak wyjaśniła ekspertka, seniorzy najczęściej cierpią na:

  • choroby sercowo-naczyniowe (dotykają one 75 proc. osób w wieku podeszłym),
  • choroby narządu ruchu (68 proc.),
  • choroby nowotworowe (60 proc.),
  • choroby układu oddechowego (46 proc.),
  • choroby układu trawiennego (34 proc.).

Osobną grupę stanowią choroby układu nerwowego, takie jak:

Wiele z tych chorób występuje w każdym wieku, jedynie w okresie senioralnym one kumulują się i nasilają.

Jak zapobiegać tym chorobom?

Zdaniem dr Małgorzaty Chojnickiej-Puławskiej ważny jest odpowiedni styl życia oraz wcześnie podjęta terapia chorób już istniejących. Dzięki temu pewne schorzenia związane z wiekiem wystąpią później lub wcale, co przełoży się na jakość życia, dłuższą samodzielność.

  • Bądź aktywny intelektualnie, ćwicz mózg

– Najpierw boli jedno kolano, potem dwa kolana. Podobnie jest z pamięcią, pogarsza się ona stopniowo i dochodzi do nasilenia zaburzeń – tłumaczy dr Małgorzata Chojnicka-Puławska i dodaje: – Przykładem jest otępienie powodujące stopniowe pogorszenie pamięci. Przeciwdziała temu jakakolwiek aktywność intelektualna. Pozwala ona opóźnić pojawienie się objawów choroby Alzheimera, głównie tych związanych z pamięcią. Tak więc o pamięć trzeba dbać. Aktywność intelektualna zwykle się zmniejsza z wiekiem, a mózg trzeba ćwiczyć całe życie.

  • Bądź towarzyski

Mózg starzeje się nieco wolniej niż cały nasz organizm. Częstym problemem wieku starszego są jednak zaburzenia psychiczne, głównie depresja i lęki, które zresztą towarzyszą nam przez całe życie. Według specjalistki zaburzenia te występują u 12-50 proc. seniorów. Ostatnio nasiliła się depresja, która wśród osób starszych występuje co najmniej dwukrotnie częściej niż przed pandemią. Poważnym problemem jest samotność seniorów, która sprzyja depresji, ale pogarsza też ogólny stan zdrowia. Dlatego warto spotykać się z innymi ludźmi, być aktywnym towarzysko.

  • Dbaj o aktywność fizyczną

Specjalistka przekonywała, że dla utrzymania dobrostanu osób w podeszłym wieku niezbędna jest dbałość o kondycję fizyczną. Seniorzy powinni być aktywni fizycznie, tak długo i w takim stopniu jak tylko jest to możliwe. Wysiłek fizyczny ma również tę zaletę, że poprawia samopoczucie.

– Godzina sportu dziennie wydziela ilość serotoniny, jaką zapewnia jedna tabletka leku przeciwdepresyjnego – uważa neurolożka i dodaje, że coraz więcej seniorów ćwiczy, ale wciąż nie tak dużo jak powinni.
Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), seniorzy powinni codziennie ćwiczyć co najmniej przez 30 minut. Wysiłek ten powinien być umiarkowany, czyli wiążący się wydatkiem energetycznym na poziomie 3,5-7 kcal/min.

– W praktyce jest to spacer, schodzenie po schodach, jazda rowerem, taniec lub praca w ogrodzie – wyjaśniała ekspertka.

Specjalistka powołała się na amerykańskiego gerontologa Henry’ego Lodge’a, który zaleca seniorom, by uprawiali sport sześć razy w tygodniu. Cztery dni warto przeznaczyć na forsowne ćwiczenia aerobowe, a dwa razy w tygodniu ćwiczyć z ciężarkami. Przypomniała też zalecenia prof. Ewy Kozdroń z warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Specjalistka ta przekonuje, by codziennie uprawiać gimnastykę (5-10 minut), oraz dwa razy w tygodniu ćwiczenia siłowe po 20 minut, a także dwa razy w tygodniu ćwiczenia wytrzymałościowe po 30 minut.

  • Dbaj o prawidłowe nawodnienie organizmu

– Poważnym problemem jest odwodnienie organizmu u osób starszych, gdyż z wiekiem zmniejsza się działanie ośrodka pragnienia. Ludzie starsi przestają dbać o wypijanie dostatecznej ilości płynów, najlepiej 8 szklanek płynów niegazowanych dziennie. Człowiek jest jak kwiat, jeśli nie będzie podlewany, to będzie marniał – ostrzegała dr Małgorzata Chojnicka-Puławska.

  • Zadbaj o odpowiednią dietę i liczbę posiłków

Osoby starsze powinny spożywać 4-5 regularnych posiłków dziennie o mniejszej objętości. Należy zwiększyć spożycie przetworów mlecznych z odtłuszczonego mleka, pełnoziarnistego pieczywa, ryb i grubych kasz.

– W codziennym jadłospisie powinny się też znaleźć trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców – tłumaczyła neurolożka i dodała, że należy z jadłospisu wykluczyć potrawy smażone. Zamiast tego wskazane jest gotowanie, duszenie oraz pieczenie bez dodatku tłuszczu.

Seniorzy mogą też pić kawę.

– Kawa nie jest czymś złym. Wszystko, co sprawia nam przyjemność, pozwala być dłużej samodzielnym. A wszystko, co odsuwa nasze czarne myśli, będzie dla seniorów i jego bliskich bardzo pozytywne – przekonywała dr Małgorzata Chojnicka-Puławska podczas konferencji.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP Zbigniew Wojtasiński