Zamknij

Grzyby działają antydepresyjnie. Nowy potencjał prawdziwków i... pieczarek

10.08.2022
Aktualizacja: 10.08.2022 13:20
Grzyby mają działanie antydepresyjne
fot. Schutterstock

Jeszcze do niedawna grzyby uważano za mało wartościowe, a ceniono głównie za smak. Na szczęście już się to zmieniło. Naukowcy wciąż udowadniają, że jedzenie grzybów niesie ze sobą mnóstwo korzyści dla zdrowia, mają one nawet potencjał zmniejszania ryzyka, a nawet łagodzenia depresji. Co ustalono?

  1. Jedzenie grzybów a ryzyko raka, przedwczesnej śmierci i depresji
  2. Grzyby zapobiegają wystąpieniu depresji
  3. Jakie cenne składniki zawierają grzyby?
  4. Które grzyby działają przeciwdepresyjnie?

Grzyby to gorący temat ostatnich lat. Duże poruszenie wywołały badania nad psyclocybiną, substancją halucynogenną obecną w niektórych grzybach, która może skutecznie i długotrwale poprawiać stan osób z poważną depresją. Tym razem jednak wcale nie chodzi o grzyby halucynogenne, tylko o zwykłe grzyby, które można kupić w każdym sklepie spożywczym, np. pieczarki. Również one pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne.

Jedzenie grzybów a ryzyko raka, przedwczesnej śmierci i depresji

Naukowcy z Penn State College of Medicine w Hershey zbadali potencjalne korzyści zdrowotne płynące z jedzenia grzybów. Pierwsze z trzech badań sugerowało związek między spożywaniem grzybów a niższym ryzykiem zachorowania na raka, natomiast w drugim powiązano jedzenie grzybów z mniejszym prawdopodobieństwem przedwczesnej śmierci. W ostatni badaniu naukowcy dowodzą, że ludzie, którzy jedzą umiarkowane ilości grzybów, są mniej narażeni na depresję. Wyniki ukazały się w piśmie „Journal of Affective Disorders”.

Grzyby zapobiegają wystąpieniu depresji

Korzystając z danych dotyczących diety i zdrowia psychicznego zebranych od ponad 24 tys. dorosłych mieszkańców USA w latach 2005-2016, naukowcy z Penn State odkryli, że ludzie, którzy jedli grzyby, mieli niższe ryzyko zachorowania na depresję. Średni wiek badanych uczestników wynosił 45 lat, większość (66 proc.) była rasy białej. Najwięcej grzybów jadły białe kobiety z wyższym wykształceniem.

Badacze odnotowali znaczący związek między spożyciem grzybów a mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia objawów depresji, ale stwierdzili również, że jedzenie dużych ilości grzybów nie zapewniało żadnych wyraźnych dodatkowych korzyści. Więcej nie znaczy więc lepiej.

Jakie cenne składniki zawierają grzyby?

Z żywieniowego punktu widzenia, grzyby są źródłem błonnika, witaminy B, witaminy D, potasu i przeciwutleniaczy. Wszystkie te składniki odżywcze wspierają poprawę sprawności umysłowej i emocjonalnego dobrostanu – wyjaśnia dr Uma Naidoo, psychiatra żywieniowa, która jest też profesjonalną kucharką i autorką książki o diecie dla mózgu („This is Your Brain on Food").

Jakie inne przeciwdepresyjne składniki mogą znajdować się w grzybach? Według badaczy, grzyby zawierają ergotioneinę, przeciwutleniacz, który może chronić przed uszkodzeniem komórek i tkanek w organizmie. Badania wykazały, że przeciwutleniacze pomagają zapobiegać kilku chorobom psychicznym, takim jak schizofrenia, choroba dwubiegunowa i depresja.

Prof. John Richie, specjalista nauk o zdrowiu publicznym i farmakologii w Penn State, wyjaśnia, że ergotioneina to unikalny aminokwas o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. – Ten ważny antyoksydant nie jest syntetyzowany przez ludzi i musi być dostarczany wyłącznie z pożywienia. Grzyby są podstawowym źródłem ergotioneiny w diecie – tłumaczy.

Naukowcy uważają, że wysoki poziom ergotioneiny w organizmie może obniżyć ryzyko stresu oksydacyjnego, co zmniejsza również objawy depresji.

Które grzyby działają przeciwdepresyjnie?

Istnieje około dwóch tysięcy gatunków jadalnych grzybów. Najczęściej spożywaną odmianą w USA i Europie są pieczarki. Jak podkreśla dr Naidoo, antyoksydanty sprawiają, że mózg jest chroniony przed szkodliwymi skutkami stresu oksydacyjnego, który może upośledzić jego funkcjonowanie i obniżać nastrój. Ekspertka poleca kilka odmian grzybów, które są łatwo dostępne, wspierają zdrowie psychiczne i można je z powodzeniem włączyć do swojej diety:

  • pieczarki portobello – są wyjątkowo bogate w potas, który jest ważnym składnikiem mineralnym pomagającym utrzymać poziom energii i zapobiegającym mgle mózgowej.
  • borowiki (prawdziwki) – naturalnie obfitują w przeciwutleniacz ergotioneinę, która została powiązana z mniejszym ryzykiem spadku zdolności poznawczych i depresji.
  • shiitake – zawiera prawie wszystkie aminokwasy wspierające zdrowe funkcjonowanie, aktywność komórkową i strukturę mózgu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Medical News Today / Science Daily / Very Well Mind