Zamknij

Jest tak naprawdę jedna dieta, która chroni serce. Udowadniają to specjaliści

16.12.2020
Aktualizacja: 16.12.2020 15:10

Wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu oraz palenie tytoniu zwiększają ryzyko rozwoju chorób serca i schorzeń sercowo-naczyniowych, takich jak zawał serca, arytmia czy niewydolność serca. Modyfikacja diety to kluczowy sposób na zmniejszenie ryzyka chorób serca. Naukowcy dowiedli, że w tej chwili najlepsza dla serca jest dieta śródziemnomorska.

Dieta śródziemnomorksa a zdrowe serce
fot. Shutterstock
  • Naukowcy sugerują, że przejście na dietę śródziemnomorską może pomóc zmniejszyć znane ryzyko uszkodzenia śródbłonka, choroby niedokrwiennej serca i przyszłych zdarzeń wieńcowych.

Najnowsze badania, podsumowane w czasopiśmie „PLOS Medicine”, mogą pomóc lekarzom w leczeniu osób z chorobą wieńcową.

Naukowcy porównali wpływ diety śródziemnomorskiej z dietą niskotłuszczową na kluczowe procesy biologiczne związane ze zdrowiem serca. W swoich analizach odkryli, że dieta śródziemnomorska może poprawić funkcję śródbłonka u osób z chorobą wieńcową. Śródbłonek to cienka błona pokrywająca wnętrze naczyń krwionośnych i serca. Odgrywa szereg ról ważnych dla funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego.

Pisząc o diecie śródziemnomorskiej mamy na myśli oliwę z oliwek, warzywa, orzechy, rośliny strączkowe, owoce i produkty pełnoziarniste z niewielką ilością nabiału i mięsa oraz umiarkowaną ilością ryb i czerwonego wina.

Eksperci ds. zdrowia, powiązali diety niskotłuszczowe z poprawą zdrowia serca. Ten rodzaj diety zawiera zmniejszoną ilość wszystkich rodzajów tłuszczów i zwiększoną ilość węglowodanów złożonych. Zespół badawczy postanowił przetestować wpływ każdego rodzaju diety na śródbłonek, ponieważ dysfunkcja śródbłonka jest zapowiedzią chorób sercowo-naczyniowych.

Według prof. José López-Mirandy autora badania, stopień uszkodzenia śródbłonka przewiduje wystąpienie przyszłych zdarzeń sercowo-naczyniowych, takich jak ostre zawały mięśnia sercowego.

„Jeśli możemy podjąć działania na początkowych etapach, pobudzając regenerację śródbłonka i lepszą funkcję śródbłonka, możemy zapobiec nawrotom zawałów serca i chorób serca” – dodał.

Dieta śródziemnomorska: odkryto potencjał dla serca

Aby określić potencjalne korzyści diety śródziemnomorskiej w porównaniu z dietą niskotłuszczową w zakresie dysfunkcji śródbłonka, naukowcy przeanalizowali dane zebrane w ramach badania „Coronary Diet Intervention with Olive Oil and Cardiovascular Prevention”. W badaniu wzięły udział 1002 osoby z chorobą wieńcową, u których nie wystąpił incydent wieńcowy w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Naukowcy wykorzystali metodę dylatacji, dzięki której można określić wyjściowy poziom dysfunkcji śródbłonka wśród uczestników. Następnie przydzielili uczestników do dwóch grup: jedna była na diecie śródziemnomorskiej przez 1 rok, a druga na diecie niskotłuszczowej przez 1 rok. Pod koniec roku zespół ponownie zmierzył funkcję śródbłonka uczestników. W sumie badanie ukończyło 805 uczestników.

Dieta śródziemnomorska daje moc korzyści

W porównaniu z dietą niskotłuszczową dieta śródziemnomorska znacznie poprawiła funkcję śródbłonka uczestników – bez względu na to, jak poważna była dysfunkcja.

Jak wyjaśnia prof. López-Miranda: „Zaobserwowaliśmy, że model diety śródziemnomorskiej indukuje lepszą funkcję śródbłonka, co oznacza, że tętnice były bardziej elastyczne w dostosowywaniu się do różnych sytuacji, w których wymagany jest większy przepływ krwi”.

Ponadto badacz zauważył: „Zdolność śródbłonka do regeneracji była lepsza i wykryliśmy drastyczne zmniejszenie uszkodzeń śródbłonka, nawet u pacjentów z dużym ryzykiem”.

Naukowcy odkryli również, że dieta śródziemnomorska skutkowała poprawą poziomu cholesterolu, lipoprotein o dużej gęstości i obniżeniem poziomu glukozy na czczo i białka C-reaktywnego u uczestników, w porównaniu z dietą niskotłuszczową.

Sugerują, że czynniki te mogą przyczyniać się do korzystnego wpływu diety śródziemnomorskiej na funkcje śródbłonka.

Źródło: medicalnewstoday.com