Zamknij

Dieta obniża ryzyko nadciśnienia tętniczego. Chodzi o jeden ważny składnik

14.03.2022
Aktualizacja: 14.03.2022 11:15

Dobra dieta może zapobiegać rozwojowi różnych chorób cywilizacyjnych – to żadna nowość. Naukowcy przeprowadzili jednak badanie, które wykazało, że jeśli jeden z trzech najważniejszych składników diety, jakim jest białko, pochodzi z różnych źródeł, to może to zapobiegać rozwojowi nadciśnienia tętniczego.

Dieta bogata w białko a nadciśnienie tętnicze
fot. Shutterstock
  1. Dieta a ryzyko nadciśnienia tętniczego
  2. Ocena różnorodności białka w diecie
  3. Białko z różnych źródeł zapobiega nadciśnieniu

Nadciśnienie tętnicze to jeden z głównych czynników przyczyniających się do chorób sercowo-naczyniowych. Nieleczone nadciśnienie uszkadza układ krążenia i jest istotnym czynnikiem przyczyniającym się do zawału serca, udaru mózgu i innych schorzeń. Istnieje wyraźny związek pomiędzy niską jakością diety a zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i zgonu z ich powodu. Potwierdza to badanie chińskich naukowców ze Szpitala Południowego Uniwersytetu Medycznego w Guangzhou. O jego wynikach informuje pismo „Hypertension“.

Dieta a ryzyko nadciśnienia tętniczego

Odpowiednio skomponowana dieta jest elementem zapobiegania wystąpieniu nadciśnienia tętniczego – warto stosować zwłaszcza dietę DASH, którą zalecają polscy specjaliści od żywienia. W dietetycznych wytycznych na 2021 r. przygotowanych przez American Heart Association zaleca się spożywanie pokarmów będących zdrowymi źródłami białka, takich jak rośliny, owoce morza i niskotłuszczowe lub beztłuszczowe produkty mleczne, a w razie potrzeby chude mięso i nieprzetworzone postacie mięsa lub drobiu – w sumie około 156 gramów dziennie.

– Odżywianie może być łatwo dostępnym i skutecznym sposobem walki z nadciśnieniem. Wraz z tłuszczami i węglowodanami, białko jest jednym z trzech podstawowych makroskładników odżywczych – powiedział autor badania, dr Xianhui Qin z Narodowego Centrum Badań Klinicznych Chorób Nerek w Nanfang Szpitala Południowego Uniwersytetu Medycznego w Guangzhou, Chiny.

Ocena różnorodności białka w diecie

Naukowcy przeanalizowali informacje dotyczące zdrowia prawie 12 200 dorosłych mieszkańców Chin, którzy brali udział w co najmniej 2 z 7 rund ankiety China Health and Nutrition Survey w latach 1997-2015 (ankiety przeprowadzane były co 2-4 lata). Średnia wieku uczestników wynosiła 41 lat, z czego 47 proc. stanowili mężczyźni. Ankieta (dane zbierał przeszkolony ankieter) oceniała spożycie poszczególnych produktów w trzech kolejnych 24-godzinnych okresach.

Uczestnikom przyznawano „ocenę różnorodności” w oparciu o liczbę różnych źródeł białka, które spożywali – pod uwagę wzięto:

Maksymalna ocena wynosiła 8. Następnie badacze ocenili związek między nowo rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym a oceną różnorodności białka.

Nowo rozpoznane nadciśnienie definiowano jako skurczowe (górna liczba) większe lub równe 140 mm Hg i/lub rozkurczowe (dolna liczba) większe lub równe 90 mm Hg, przyjmowanie leków obniżających ciśnienie krwi lub samodzielne zgłoszenie, że lekarz stwierdził nadciśnienie od czasu ostatniego udziału w ankiecie. Średni czas obserwacji wyniósł 6 lat.

Białko z różnych źródeł zapobiega nadciśnieniu

U ponad 35 proc. z prawie 12 200 uczestników badania w okresie obserwacji rozwinęło się nowo rozpoznane nadciśnienie tętnicze. W porównaniu z uczestnikami o najniższej ocenie różnorodności spożycia białka (mniej niż 2), ci z najwyższą oceną (4 lub wyższą) mieli o 66 proc. niższe ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego.
Dla każdego z 8 rodzajów źródeł białka naukowcom udało się określić odpowiedni poziom spożycia (tzw. okno spożycia), dzięki któremu ryzyko nadciśnienia było mniejsze. Jeśli zaś chodzi o całkowite spożycie, wydzielono pięć kategorii (kwintyle), od najmniejszej do największej ilości spożytego białka. Osoby, które spożywały najmniejszą całkowitą ilość białka, i te, które spożywały go najwięcej, miały najwyższe ryzyko wystąpienia nadciśnienia.

Zrównoważona dieta zawierająca białko z różnych źródeł może pomóc w zapobieganiu rozwojowi nadciśnienia tętniczego – podsumował dr Qin.
Naukowcy zastrzegają, że ograniczeniem badania jest jego profil obserwacyjny – korzystano bowiem z wcześniejszych informacji zdrowotnych o uczestnikach.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP/Paweł Wernicki