Zamknij

10 produktów, których lepiej unikać przy wysokich trójglicerydach

07.09.2022
Aktualizacja: 07.09.2022 14:20

Trójglicerydy to jeden z parametrów oznaczanych podczas prostego badania krwi, jakim jest lipidogram. Ich podwyższone stężenie, podobnie jak w przypadku cholesterolu, oznacza zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. W obniżaniu trójglicerydów niezwykle ważna jest odpowiednia dieta i unikanie niektórych produktów.

Dieta na wysoki poziom trójglicerydów
fot. Schutterstock
  1. Warzywa o dużej zawartości skrobi
  2. Duża ilość owoców
  3. Alkohol
  4. Ryby w oleju
  5. Orzechy kokosowe
  6. Produkty skrobiowe
  7. Słodzone napoje
  8. Miód lub syrop klonowy
  9. Tłuste mięso i wędliny
  10. Masło i margaryna

Trójglicerydy są podstawowym składnikiem tkanki tłuszczowej, która jest magazynem energii dla organizmu. Mięśnie i inne tkanki spalają kwasy tłuszczowe pochodzące właśnie z rozkładu trójglicerydów. Podwyższony poziom trójglicerydów (czyli powyżej 150 mg/dl) najczęściej występuje u osób otyłych i chorych na cukrzycę, a także mających niedoczynność tarczycy lub zespół nerczycowy. U niektórych jednak ta skłonność jest genetyczna. Ci ciekawe, wysoki poziom trójglicerydów częściej mają mężczyźni, głównie dlatego że piją więcej alkoholu niż kobiety.

Jeśli masz wysokie trójglicerydy, na początek najlepiej zastanów się nad sposobem odżywiania, bo to on w dużej mierze odpowiada za wysoki ich poziom. Jeśli często spożywasz więcej kalorii, niż spalasz, ten parametr po prostu rośnie. Najbardziej szkodliwe są pokarmy zawierające cukier i dużą ilość tłuszczów nasyconych, ale nie tylko one. Oto produkty, których lepiej unikać, by obniżyć trójglicerydy.

Warzywa o dużej zawartości skrobi

Warzywa to najzdrowszy rodzaj pożywienia, ale przy wysokim poziomie trójglicerydów niektóre z nich lepiej jeść rzadko. Warto ograniczyć w diecie ilość warzyw skrobiowych, takich jak kukurydza czy zielony groszek – skrobia w nich zawarta łatwo zamienia się w organizmie właśnie w trójglicerydy. Lepiej zjeść kalafiora, jarmuż, a nawet grzyby.

Duża ilość owoców

Nie ma wątpliwości, że owoce, obok warzyw, są wartościowym składnikiem diety. Zwłaszcza jeśli jesz je zamiast kalorycznego deseru. Jednak przy wysokich trójglicerydach lepiej ograniczyć się do 2-3 kawałków owoców (lub niedużych owoców) dziennie. W ten sposób nie dostarczysz do organizmu nadmiaru naturalnych cukrów zawartych w owocach. W przypadku suszonych owoców dzienna porcja powinna być jeszcze mniejsza – cukier jest w nich jeszcze bardziej skondensowany.

Alkohol

Choć nieduże ilości alkoholu mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie, to zbyt duża jego ilość może podnieść poziom trójglicerydów. Dzieje się tak z powodu cukrów, które naturalnie zawiera alkohol (są zarówno w winie, jak i w piwie czy likierze). Tymczasem zbyt duża ilość cukru, z każdego źródła, jest problemem przy wysokich trójglicerydach. Jeśli ich poziom jest bardzo wysoki, być może konieczna będzie całkowita rezygnacja z alkoholu.

Ryby w oleju

Jedzenie ryb jest bardzo korzystne dla serca. Warto je jednak starannie wybierać: najlepsze są świeże ryby morskie. Jeśli kupujesz ryby w puszce, zwróć uwagę, czy są to ryby w oleju, czy w wodzie i wybierz te drugie. Zazwyczaj oba rodzaje stoją obok siebie na półce w sklepie.

Orzechy kokosowe

Używanie produktów z kokosa jest modne, np. mleka kokosowego, wiórków kokosowych czy oleju kokosowego. Choć kokos zawiera składniki korzystne dla zdrowia, to ma też wysoką zawartość tłuszczów nasyconych (podobnie jak smalec), a ich obecność w diecie może podwyższać poziom trójglicerydów. Lepiej więc ograniczyć w diecie produkty kokosowe lub w ogóle z nich zrezygnować.

Produkty skrobiowe

Zbyt duża ilość makaronu, ziemniaków lub innych produktów zbożowych w diecie powoduje, że organizm zamienia je w trójglicerydy. Nie chodzi o to, żeby w ogóle wykluczyć takie produkty z diety, ale trzeba je spożywać w odpowiednich ilościach. Jedna porcja produktów zbożowych to mniej więcej: kromka chleba, 1/3 szklanki ryżu, pół szklanki makaronu, pół szklanki ziemniaków lub gotowanej owsianki.

Słodzone napoje

Dużą część cukru, jaki codziennie spożywamy, zawierają napoje. Mnóstwo jest go w gotowych napojach: mrożonej herbacie, napojach gazowanych, sokach czy napojach owocowych. Jeśli dodatkowo słodzisz kawę czy herbatę, to robi się już naprawdę duża ilość. Część tego cukru z pewnością zamienia się w organizmie w trójglicerydy. Ograniczając cukier w diecie, koniecznie zwróć uwagę na to, co pijesz, bo nie chodzi tylko o słodycze.

Miód lub syrop klonowy

Miód czy syrop klonowy uważane są za zdrowsze i bardziej naturalne zamienniki białego cukru. Ale to wciąż… cukry i podobnie jak biały cukier mogą podnieść poziom trójglicerydów we krwi. Jeśli chcesz obniżyć ten parametr, ogranicz w diecie wszystkie substancje słodzące, nawet jeśli nie jest to biały cukier.

Tłuste mięso i wędliny

Całkowita rezygnacja z mięsa przy wysokich trójglicerydach nie jest konieczna. Warto jednak wybierać chudsze rodzaje mięsa, np. indyka zamiast wieprzowiny. Warto też unikać przetworzonego mięsa, w tym bekonu, kiełbasy i szynki. Uważa się, że przyczyniają się one do rozwoju chorób serca i cukrzycy.

Masło i margaryna

Do przygotowywania posiłków, np. mięsa czy warzyw, sosów sałatkowych, używaj oliwy z oliwek lub innych olejów roślinnych zamiast masła czy margaryny. Te ostatnie zawierają sporo tłuszczów nasyconych lub tłuszczów trans (miękkie margaryny mają ich jednak niewiele). Oleje rzepakowy, z orzechów włoskich i lniany są również świetną alternatywą.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com / Mp.pl