Dieta lekkostrawna – co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

26.10.2019
Aktualizacja: 28.10.2019 13:28
Dieta łatwostrawna

Dieta lekkostrawna stosowana powinna być przede wszystkim u osób chorych lub po zabiegu operacyjnym. Często mylnie uznawana jest za dietę odchudzającą, jednak ma z nią mało wspólnego. 

Dieta lekkostrawna, kiedy stosować?

Dieta lekkostrawna polega przede wszystkim na spożywaniu produktów, które zostaną łatwo strawione przez nasz przewód pokarmowy. Nie jest dietą silnie restrykcyjną ani ubogokaloryczną. Od diety racjonalnej różni się zawartością błonnika, produktów wzdymających i tłustych. Eliminuje również ostre przyprawy, takie jak papryczka chili, pieprz czy ocet. Stosuje się ją głównie przy:

  • nudnościach i wymiotach
  • biegunce
  • nieżycie żołądka i jelit
  • chorobach infekcyjnych przebiegających z gorączką
  • nowotworach przewodu pokarmowego
  • w okresie pooperacyjnym i pozabiegowym

Czym charakteryzuje się dieta lekkostrawna?

Żywność, która jest lekkostrawna, ma zwykle niską zawartość błonnika. Wynika to z faktu, że błonnik – podczas gdy jest częścią zdrowej diety – to składnik, który nie jest trawiony przez twój przewód pokarmowy. W rezultacie, jeżeli masz na przykład biegunkę, włókno przechodzi przez jelito grube i może powodować szereg problemów, od wzdęć do nasilenia objawów. Dlatego jedzenie produktów o niskiej zawartości błonnika zmniejsza ilość niestrawionych resztek pokarmowych i łagodzić objawy.

Owoce – czy mogę je jeść na diecie lekkostrawnej?

Surowe owoce zawierają duże ilości błonnika, ale ich przetwarzanie znacznie ją obniża. Dobre wybory w tej kategorii obejmują:

  • dojrzałe banany
  • awokado
  • sok jabłkowy
  • owoce gotowane bez skórki i nasion

Natomiast większość świeżych owoców, zwłaszcza jeśli mają skórki lub nasiona, zawiera dużą ilość błonnika. Owoce, których należy unikać, to:

  • suszone owoce
  • nieobrane surowe owoce
  • owoce zawierające pestki, takie jak truskawki czy maliny

Warzywa – które wybrać?

Podobnie jak owoce, surowe i nieprzetworzone warzywa zawierają dużo błonnika. Dlatego warto je ugotować lub upiec. Dobry wybór warzyw o niskiej zawartości błonnika obejmuje:

  • żółty kabaczek bez nasion
  • dynia
  • ziemniaki
  • marchew

Unikaj natomiast surowych warzyw oraz nasion roślin strączkowych. Na diecie lekkostrawnej wyklucz:

  • smażone warzywa
  • warzywa ze skórką
  • ciecierzycę
  • groch
  • fasolę

Co z mięsem i innymi źródłami białka?

Dania główne z kurczaka, indyka i ryb są na ogół lekkostrawne. Chude kawałki wołowiny lub wieprzowiny to kolejne produkty, które mogą być spożywane na diecie lekkostrawnej. Wegetarianie mogą próbować wprowadzić jajka (najlepiej na miękko, w koszulce) lub tofu w celu dodania źródła białka. Sposób przyrządzania mięsa może również wpływać na łatwość trawienia. Zamiast smażenia, spróbuj pieczenia i gotowania. Mięso twarde lub włókniste może być trudne do strawienia. Do produktów, których należy unikać na diecie lekkostrawnej, należą:

  • smażone panierowane kotlety
  • smażone i wędzone tofu
  • tłuste gatunki mięs, takie jak baranina czy kaczka
  • wędzone kiełbasy, kabanosy
  • wędzone ryby
  • ostro przyprawione mięso i ryby
  • jaja gotowane na twardo

Pieczywo, kasze, makarony – co jeść, a czego unikać?

Wiele razy słyszałeś, że najzdrowsze są produkty pełnoziarniste. Jednak na diecie lekkostrawnej to właśnie te produkty należy wyeliminować z jadłospisu, aby pozbyć się dużych ilości błonnika. Dlatego wybieraj:

  • białe pieczywo i bułki
  • krakersy
  • suchary
  • biały ryż
  • zwykły, ugotowany na miękko makaron
  • kasze drobnoziarniste, takie jak kuskus, kasza manna, perłowa

Unikaj natomiast produktów razowych, pieczywa graham. Uważaj także na pieczywo z dodatkiem nasion, orzechów i suszonych owoców. Zrezygnuj z bułek zawierających otręby. Na czas przestrzegania diety lekkostrawnej wyeliminuj z jadłospisu makaron razowy, dziki i brązowy ryż oraz kasze gruboziarniste takie jak pęczak czy kasza gryczana.

Nabiał na diecie lekkostrawnej

Jeśli masz nietolerancję laktozy, nabiał może powodować lub nasilać biegunkę. Szukaj produktów, które nie zawierają laktozy lub mają jej niską zawartość. Do diety możesz włączyć także fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurt lub kefir. Zdrowe bakterie zawarte w tych produktach pomagają przywrócić równowagę mikroflory jelitowej. Unikaj jednak produktów mlecznych mieszanych ze świeżymi owocami, nasionami, orzechami lub sztucznymi środkami słodzącymi. Podsumowując, nabiał ma niską zawartość błonnika i ogólnie należy do grupy produktów łatwostrawnych. Do diety możesz wprowadzić chudy twaróg czy budyń.

O czym warto pamiętać?

Do tematu przyprawiania potraw należy podejść ostrożnie. Ostre przyprawy mogą podrażnić układ pokarmowy. Należy także unikać tłustych sosów i majonezu. Dodatek cukru i soli do gotowanych potraw jest dozwolony. Pamiętaj także, aby dobrze przeżuwać każdy kęs przed połknięciem. Podczas jedzenia diety o niskiej zawartości błonnika możesz zauważyć, że wypróżnienia staną się rzadsze. Pij dużo płynów – takich jak woda i herbata ziołowa – przez cały dzień, aby uniknąć zaparć i odwodnienia. Unikaj alkoholu, mocnej kawy i herbaty oraz słodkich napojów.

Podsumowując

Dieta lekkostrawna nie jest dietą odchudzającą, a jedynie modyfikacją żywienia podstawowego, stosowaną w określonych przypadkach. Polega ona głównie na ograniczeniu błonnika z diety. Warto stosować są ja wyłącznie wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba.