Masz trądzik? Zobacz, jak powinna wyglądać twoja dieta

03.04.2019
Aktualizacja: 24.09.2019 16:19
Dieta a trądzik młodzieńczy

Trądzik pospolity (często określany również jako trądzik młodzieńczy) jest najczęściej występującą na świecie chorobą skóry. Do jego powstania mogą przyczynić się między innymi zwiększona produkcja sebum, uwalnianie mediatorów zapalnych w skórze, czy występujące na niej bakterie. Dowiedz się, czy istnieje dieta, która może wspomóc leczenie trądziku? Co jeść, a czego unikać?

Należy pamiętać, że trądzik pospolity nie jest wyłącznie defektem kosmetycznym, ale przede wszystkim chorobą skóry. Podstawą leczenia choroby jest odpowiednie dobranie leków przez doświadczonego dermatologa. Jednak odpowiednia dieta może dawać korzystne efekty w tej chorobie.

Jakie produkty wybierać, by wesprzeć leczenie trądziku pospolitego?

  • Indeks glikemiczny diety

Wyspiarze z Papui - Nowej Gwinei nie wiedzą, czym jest trądzik, podczas gdy mieszkańcy krajów zachodnich zmagają się z nim od lat. Podobnie rdzenni mieszkańcy Afryki dopiero po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii zaczynają mieć problemy ze skórą. Z czego to wynika? Powodem jest przejście na dietę zachodnią, która obfituje w produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Podczas gdy dieta rdzennych Papuasów składa się przede wszystkim z nieprzetworzonej żywności, warzyw i owoców, w diecie zachodniej przeważają makarony, produkty mączne, cukier, słodycze i produkty przetworzone.

Wydaje się, że indeks glikemiczny całej diety ma duże znaczenie w sposobie żywienia osób chorujących na trądzik. Z czego to wynika? Dieta o wysokim indeksie glikemicznym prowadzi do powstawania w naszym organizmie stanu nazywanego hiperglikemią. Taki stan podwyższenia glukozy we krwi powoduje wyrzut insuliny, co przyczynia się do zwiększonego wydzielania androgenów. Ten szereg reakcji przyczynia się do zwiększonego wydzielania sebum przez gruczoły łojowe i wzmaga rogowacenie ich ujść. W efekcie na skórze powstają liczne grudki i krostki. Dlatego u osób cierpiących na trądzik młodzieńczy zalecana jest dieta o niskim indeksie glikemicznym.

Sprawdź także: Dieta o niskim indeksie glikemicznym - z czym to się je?

  • Kwasy tłuszczowe omega-3

Trądzik pospolity jest chorobą o podłożu zapalnym. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a właściwie kwasy omega-3, mają natomiast odwrotne działanie i łagodzą zapalenie. Z tego powodu warto wzbogacić dietę przede wszystkim w olej rybi. Kwasy omega-3 znajdziesz również w olejach roślinnych i orzechach (zwłaszcza olej lniany i orzechy włoskie).

  • Antyoksydanty

Antyoksydanty mają za zadanie usuwać z naszego organizmu wolne rodniki, które pośrednio uczestniczą w stanie zapalnym prowadzącym między innymi do powstawania trądziku. Największe znaczenie mają selen i witamina E. Ze względu na to, że jest ona syntetyzowana wyłącznie przez rośliny, znajduje się przede wszystkim w olejach roślinnych oraz orzechach. Natomiast selen znajduje się w rybach, owocach morza, jajach, kaszy gryczanej, kakao, orzechach włoskich, orzechach brazylijskich. Spośród warzyw, największe ilości selenu zawierają: czosnek, suche nasiona roślin strączkowych oraz grzyby.

  • Cynk

Cynk jest mikroskładnikiem, który bezpośrednio wpływa na rozwój i funkcjonowanie skóry. Hamuje również namnażanie bakterii Propionibacterium acnes, które mają znaczenie w patogenezie trądziku. Produkty spożywcze, które zawierają duże ilości cynku to mięso, ciemne pieczywo, kasza gryczana, jaja.

Zobacz także: Trójkąt śmierci na twarzy. Dlaczego jest niebezpieczny?

Co może nam szkodzić, jeśli chorujemy na trądzik pospolity?

  • Mleko i nabiał

Pojedyncze badania pokazują, że u niektórych osób mleko i jego przetwory mają działanie trądzikotwórcze. Skąd bierze się taki efekt? Po pierwsze ze względu na skład (duża ilość dwucukru - laktozy), spożycie mleka może powodować szybki wyrzut insuliny. Podobnie, jak w przypadku diety o wysokim indeksie glikemicznym, zachodzi wtedy kaskada reakcji prowadząca do zwiększonego wydzielania łoju z gruczołów. Co więcej, produkty mleczne mogą zawierać nie tylko hormony produkowane przez krowę w okresie ciąży, ale również ich prekursory.

Mleko lub jego przetwory również wpływają na gruczoły łojowe, ponieważ wywołują reakcje chemiczne, które zwiększają nasilenie i ilość zmian trądzikowych. Należy jednak pamiętać, że decyzja o wykluczeniu mleka i jego przetworów z diety, powinna być podjęta wyłącznie wtedy, gdy widzisz u siebie zmiany trądzikowe właśnie po spożyciu tego produktu.

  • Czekolada

Czekolada od zawsze uważana jest za produkt, po którym na naszej skórze pojawiają się zmiany trądzikowe. Zatem, czy chorując na trądzik pospolity możesz sobie na nią pozwolić? Badania naukowe na ten temat są bardzo sprzeczne i nie dają prostej odpowiedzi. Jeżeli zauważasz nasilenie zmian po zjedzeniu czekolady (uwaga: słodycze mają wysoki indeks glikemiczny), należy rozważyć wykluczenie jej z diety.

8 zasad, o których warto pamiętać, chorując na trądzik młodzieńczy

  1. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym, takie jak: surowe warzywa i niedojrzałe owoce, nierozgotowane kasze gruboziarniste, razowe i jak najmniej przetworzone produkty.
  2. Unikaj produktów o wysokim indeksie glikemicznym, takich jak: rozgotowane warzywa, owoce z puszki w słodkiej zalewie, rozgotowane makarony i kasze drobnoziarniste, mocno dojrzałe owoce, ciasta, ciasteczka i inne słodycze, fast foody i produkty mocno przetworzone.
  3. Co najmniej 2 razy tygodniowo spożywaj ryby (w tym przynajmniej 1 raz powinna to być tłusta ryba morska), zalecane są między innymi łosoś, makrela, śledzie a także szprotki.
  4. Przygotowując potrawy zamiast tłuszczu zwierzęcego (masło, smalec), wybieraj zawsze oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy czy oliwa z oliwek.
  5. Do sałatek zamiast śmietany dodawaj jogurt naturalny lub olej lniany.
  6. Jedz nasiona i orzechy (pamiętaj jednak, że są one produktem kalorycznym!).
  7. Dbaj o urozmaicony jadłospis.
  8. Wyklucz mleko i jego przetwory tylko wtedy, kiedy zauważysz, że rzeczywiście powodują u ciebie nasilenie zmian trądzikowych.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródła: Kucharska A, Szmurło A, Sińska B. Significance of diet in treated and untreated acne vulgaris. Adv Dermatol Allergol 2016; XXXIII (2): 81–86