Zamknij

Dieta, która zmniejsza ryzyko COVID-19. Co jeść, by nie zachorować?

19.08.2021
Aktualizacja: 19.08.2021 13:40
Dieta, która chroni przed COVID-19
fot. Shutterstock

Analiza diety prawie pół miliona osób wykazała, że istnieją produkty, dzięki którym można zredukować ryzyko zachorowania na COVID-19. Potwierdzają to naukowcy z brytyjskiej i amerykańskiej uczelni. Jaka to dieta? Co warto jeść, by nie dać się pokonać koronawirusowi?

Wspólnie z naukowcami z Harvard Medical School i King's College London brytyjska inicjatywa ZOE COVID Study przeanalizowała kwestionariusz dotyczący diety przed pandemią i w jej trakcie, który wypełnili uczestnicy badania. Wzięło w nim udział prawie 600 tys. osób. Dane dotyczące diety zestawiono z objawami COVID-19 i pozytywnymi testami.

Dieta, która chroni przed COVID-19, to...

...wysokiej jakości dieta bogata w produkty roślinne. Ludzie, którzy stosują taką dietę bogatą, rzadziej zapadają na COVID-19 lub trafiają z tego powodu do szpitala, co oznacza, że ta dieta zmniejsza ryzyko zachorowania na COVID-19.

Jak zmierzono jakość diety? Nie przyglądano się konkretnym pokarmom czy składnikom odżywczym, ale wzorcom żywieniowym, które lepiej odzwierciedlają sposób, w jaki faktycznie odżywiają się badani. Na tej podstawie uzyskano tzw. wynik jakości diety. Diety z wysokimi wynikami jakości zawierały dużą ilość pokarmów pochodzenia roślinnego, takich jak owoce, warzywa, pełne ziarna, a także tłuste ryby, a mniej przetworzonej żywności i rafinowanych węglowodanów.

Inne badanie przeprowadzone przez ZOE wykazało, że osoby stosujące dietę o wyższej jakości mają również zdrowszą i bardziej zróżnicowaną mikroflorę jelitową. Okazuje się, że taka przyjazna dla jelit dieta wiąże się z ogólnie lepszym stanem zdrowia, w tym rzadszymi stanami zapalnymi, mniejszą ilością tkanki tłuszczowej oraz lepszymi wynikami poziomu cholesterolu i cukru we krwi.

Jak dieta wpływa na ryzyko COVID-19?

Analiza ankiet, które wypełnili brytyjscy i amerykańscy uczestnicy badania, wykazała, że osoby, które stosowały dietę najwyższej jakości, były o około 10 proc. mniej narażone na zachorowanie na COVID-19 niż osoby stosujące dietę najniższej jakości, a prawdopodobieństwo ciężkiego zachorowania w przypadku zachorowania na COVID-19 było mniejsze o 40 proc.

Zależność między jakością diety a ryzykiem zachorowania na COVID-19 istniała nawet po uwzględnieniu wieku, wskaźnika masy ciała (BMI), pochodzenia etnicznego, palenia tytoniu, aktywności fizycznej i chorób, a także noszenia maski czy gęstości zaludnienia na terenie zamieszkanym przez ankietowanych.

Nadal nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób dieta pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na COVID-19, ale współprowadzący badanie prof. Andrew Chan z Massachusetts General Hospital i Harvard Medical School podejrzewa, że rolę może tu odgrywać stan zapalny. – Jakość diety to znany czynnik ryzyka dla wielu chorób o podłożu zapalnym. Nasze badanie pokazuje, że może to również dotyczyć COVID-19 i wirusa, który powoduje w organizmie ciężki stan zapalny – powiedział prof. Chan.

Jak szybko poprawić dietę i chronić się przed COVID-19?

Badanie jasno pokazało, że stosowanie bogatej w rośliny, przyjaznej dla jelit diety wiąże się z niższym ryzykiem zachorowania na COVID-19. Taka dieta to zresztą dobry pomysł nie tylko na czas pandemii, ale także dla ogólnego stanu zdrowia.

Profesor Tim Spector, główny naukowiec w ZOE COVID Study i profesor epidemiologii genetycznej w King's College London, wyjaśnia: – Nie trzeba być weganinem, ale większa różnorodność produktów roślinnych na talerzu to świetny sposób, by poprawić swoją florę jelitową, a tym samym odporność i ogólny stan zdrowia. To wszystko potencjalnie zmniejsza też ryzyko zachorowania na COVID-19.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Covid.joinzoe.com