Zamknij

Czy chorzy na cukrzycę mogą jeść ziemniaki? Są pewne warunki

01.06.2022
Aktualizacja: 02.06.2022 09:59

Jednym z elementów leczenia cukrzycy jest zachowanie odpowiedniej diety – cukrzycy dobrze to wiedzą. To niezwykle ważne, by jeść posiłki o niskim indeksie glikemicznym, bo niekontrolowany skok poziomu cukru jest dla diabetyka niezwykle groźny. Czy osoby z cukrzycą mogą jeść ziemniaki i zachować dietę? A jeśli tak, to w jakiej formie je jeść?

Ziemniaki a cukrzyca. Czy można je jeść?
fot. Schutterstock
  1. Czy ziemniaki są wartościowym składnikiem diety?
  2. Czy osoby z cukrzycą mogą jeść ziemniaki?
  3. Ziemniaki dla cukrzyka – jak jeść?

Ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny. Badania wskazują, że duże spożycie ziemniaków prowadzi do nagłego zwiększenia glikemii poposiłkowej, a długoterminowo również do zburzeń pracy komórek beta trzustki. Jest też związane z wyższym ryzykiem cukrzycy typu 2. Skrobia zawarta w ziemniakach pod wpływem obróbki termicznej staje się łatwiejsza do strawienia, co przyczynia się do wzrostu stężenia glukozy we krwi. Mimo to cukrzycy nie muszą zupełnie eliminować z diety ziemniaków – kluczowa jest tu częstotliwość ich jedzenia oraz forma, w jakiej są spożywane. To warto wiedzieć o ziemniakach w diecie cukrzyka.

Czy ziemniaki są wartościowym składnikiem diety?

Ziemniaki mają niedużo kalorii (100 g dostarcza 60-70 kcal) – to duża ich zaleta. Jednak głównym węglowodanem złożonym jest w nich łatwo przyswajalna skrobia (jest jej nawet 25 proc.), a błonnika mają zaledwie 2 proc. – to cechy niezbyt pożądane w diecie cukrzyka. Ziemniaki są za to bogate w witaminę C, której duża ilość ginie jednak podczas gotowania. Zawierają też witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, a także cenne składniki mineralne, takie jak: potas, wapń i magnez. Ziemniaki mają też działanie zasadotwórcze, co oznacza, że neutralizują zakwaszające działanie przetworów zbożowych, mięsa i ryb.

Czy osoby z cukrzycą mogą jeść ziemniaki?

Tak, ale pod pewnymi warunkami. Cukrzycy nie muszą całkowicie eliminować z diety ziemniaków, muszą zachować umiar w ich jedzeniu. Choć przygotowanie zbilansowanego posiłku z ziemniakami jest oczywiście możliwe, to w ciągu tygodnia lepiej częściej jeść zbożowe źródła węglowodanów niż ziemniaki. Warto na co dzień zastąpić je naturalnym ryżem, kaszą gryczaną czy jaglaną, które zawierają sporo błonnika oraz mają niższy indeks glikemiczny.

Ziemniaki dla cukrzyka – jak jeść?

Z diety cukrzyka nie trzeba całkowicie eliminować ziemniaków, ale lepiej nie jeść ich codziennie – to bardzo ważne. Należy je też przygotować w taki sposób, by miały jak najniższy indeks glikemiczny. Jakie są sposoby na ziemniaki dla osób z cukrzycą?

  • Jedz ziemniaki ze skórką. Zawiera ona znaczne ilości błonnika, który spowalnia wzrost poziomu cukru we krwi po posiłku. Można je upiec ze skórką lub ugotować w mundurkach i zjeść z dodatkiem oliwy.
  • Ostudź ziemniaki po ugotowaniu. Wytwarza się w nich wtedy skrobia oporna, której organizm nie jest w stanie strawić i która zachowuje się niemal tak samo jak błonnik. Takie ziemniaki można jeść np. w sałatkach
  • Spożywaj ziemniaki z dodatkami. Nie jedz samych ziemniaków, ale razem z białkiem (np. chudym mięsem, rybami, strączkami), odrobiną tłuszczu i świeżymi warzywami (powinny zajmować nawet połowę talerza) – to spowalnia wzrost glikemii poposiłkowej.
  • Nie rozdrabniaj ziemniaków. Lepiej jeść je w większych kawałkach niż rozdrobnione (rozdrabnianie zwiększa ich indeks glikemiczny).

Posiłki z ziemniakami przygotowanymi w ten sposób nie tylko zapobiegną hiperglikemii, ale również dostarczą organizmowi ważnych składników odżywczych.

A jak zmienia się indeks glikemiczny ziemniaków w zależności od rodzaju?

Rodzaj IG
ziemniaki gotowane 95
ziemniaki puree 90
ziemniaki pieczone 85
ziemniaki młode 57
ziemniaki słodkie (bataty) 50-60
ziemniaki schłodzone <50

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Mp.pl / Diabetyk24.pl / Akademia Dobrego Smaku SGGW