Zamknij

Brokuły to najlepsze warzywa dla cukrzyków. Kto jeszcze powinien je jeść?

22.08.2022
Aktualizacja: 22.08.2022 12:15

Brokuł to warzywo uważane za jedno z najzdrowszych na świecie, które powinno na stałe wejść do menu osób dbających o zdrowe odżywianie. Jednak najbardziej polecane jest osobom chorującym na cukrzycę oraz choroby układu sercowo-naczyniowego. Dlaczego?

Brokuły. 7 właściwości prozdrowotnych
fot. Shutterstock
  1. Obniżają poziom cukru we krwi
  2. Obniżają ryzyko chorób oczu i poprawiają ostrość widzenia
  3. Zmniejszają stan zapalny w organizmie
  4. Zmniejszają ryzyko miażdżycy i zwapnienia naczyń
  5. Zmniejszają ryzyko chorób serca
  6. Zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych
  7. Wspomagają funkcje poznawcze

Brokuły oraz kiełki brokułów mają wiele prozdrowotnych właściwości, co sprawia, że znalazły się na liście najzdrowszych warzyw na świecie. Dlaczego warto je jeść? Znamy co najmniej 7 powodów.

Obniżają poziom cukru we krwi

Brokuły oraz kiełki brokułów, zwłaszcza jedzone na surowo, są polecane diabetykom. W jednej szklance posiekanych brokułów znajdziemy tylko 6 g węglowodanów oraz 2,5 g błonnika pokarmowego, a także wiele cennych dla zdrowia substancji odżywczych, m.in. sulforafan, który niestety podczas obróbki cieplnej ulega zniszczeniu. Związek ten, jak udowodniono w wielu badaniach, przyczynia się do szybkiego spadku stężenia glukozy we krwi (nawet o 10 proc.), a także chroni organizm przed stresem oksydacyjnym. Warto podkreślić, że sulforafan możemy również znaleźć w brukselce, rzodkiewkach, kalafiorze, czy kapuście.

Obniżają ryzyko chorób oczu i poprawiają ostrość widzenia

Brokuły są bogatym źródłem luteiny oraz zeaksantyny. Są to związki z grupy karotenoidów, które wykazują właściwości przeciwutleniające, ale najbardziej znane są ze swojego profilaktycznego działania w przypadku chorób oczu. W wielu badaniach wykazano, że spożywanie produktów zawierających spore ilości luteiny znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej czy zaćma. Dodatkowo luteina może chronić przed powikłaniami cukrzycy, a dokładnie przed retinopatią cukrzycową. Co więcej, dostarczenie organizmowi dużej ilości luteiny (czyli około 10 mg dziennie) może poprawi ostrość widzenia nawet u osób już dotkniętych chorobami oczu. Aby osiągnąć takie wyniki, należałoby zjeść około 300 g brokułów dziennie. Na szczęście luteina jest nie tylko brokułach, ale również w szpinaku, zielonej pietruszce, jarmużu.

Zmniejszają stan zapalny w organizmie

Regularne spożywanie brokułów w ilości 250 g dziennie wpływa na poziom cząsteczek prozapalnych w organizmie – aż o 49 proc. obniża poziom białka C-reaktywnego we krwi (CRP). To ważne, bo nawet niewielki stan zapalny w organizmie, toczący się przez dłuższy czas, potrafi wyrządzić poważne szkody. Podsumowując, jedzenie brokułów poleca się osobom, które cierpią na choroby o podłożu zapalnym m.in. łuszczycę, reumatoidalne zapalenie stawów, czy nieswoiste zapalenie jelit.

Zmniejszają ryzyko miażdżycy i zwapnienia naczyń

W kilku badaniach wykazano, że u osób, które często sięgają po warzywa krzyżowe, m.in. brokuły, o wiele rzadziej obserwuje się pogrubienie warstwy wewnętrznej i środkowej tętnicy szyjnej, co znacznie utrudnia przepływ krwi. Ale to nie wszystko. Wykazano również, że osoby, które regularnie spożywają warzywa kapustne, mają aż o 46 proc. mniejsze prawdopodobieństwo zwapnienia aorty brzusznej. Te działanie brokuły zawdzięczają swoim wyjątkowym składnikom, czyli polifenolom, witaminie C, błonnikowi pokarmowemu, a także witaminie K1 (zapobiega ona kalcyfikacji, czyli zwapnieniu naczyń krwionośnych). Składniki te wykazują również właściwości przeciwzapalne i zapobiegają występowaniu stresu oksydacyjnego.

Zmniejszają ryzyko chorób serca

Ochrona naczyń krwionośnych przed zwapnieniem czy miażdżycą ma swoje pozytywne skutki: mniejszą zachorowalność i śmiertelność z powodu chorób układu krążenia. Badacze udowodnili, że osoby, które spożywają regularnie duże ilości warzyw krzyżowych, w tym brokułów, mają mniejsze ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych o niemal 16-22 proc. w porównaniu do osób, u których te warzywa rzadko występują na talerzu.

Zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych

Brokuły mają bardzo silne właściwości przeciwnowotworowe. Badanie z 2015 r. wykazało, że jedzenie warzyw krzyżowych, takich jak brokuły, wiąże się obniżeniem ryzyka:

  • raka trzustki o 22 proc.,
  • raka żołądka o 19 proc.,
  • raka jelita o 18 proc.,
  • raka pęcherza moczowego o 20-22 proc.,
  • raka nerki o 27-31 proc.,
  • raka piersi o 15 proc.,
  • raka jajnika o 16 proc.,
  • raka prostaty o 10-21 proc.

Te właściwości antynowotworowe brokuły zawdzięczają m.in. witaminie C, glukozynolanom, izotiocyjaninom, w tym wspomnianemu już sulforafanowi.

Wspomagają funkcje poznawcze

W wielu badaniach wykazano, że spożywanie ciemnozielonych warzyw, do których zaliczamy m.in. brokuły, pozwala spowolnić osłabienie funkcji poznawczych związanych z procesem starzenia się.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.