Dieta tłuszczowa – dzięki niej szybko zrzucisz zbędne kilogramy

Marta Wilczkowska
18.07.2018 14:55
Produkty bogate w tłuszcze
fot. Shutterstock

Dieta tłuszczowa polega na spożywaniu dużej ilości tłuszczów – zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych – i na ograniczeniu ilości węglowodanów. Jakie efekty daje dieta tłuszczowa i kto może z niej korzystać?

Dieta tłuszczowa powinna być bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Duża ilość tłuszczów powinna zastąpić nam węglowodany, które w takiej diecie ograniczamy. Dla kogo najlepsza jest dieta tłuszczowa? I jakie są jej zasady?

Zobacz także: Wciąż wierzysz, że są zdrowe? 7 produktów fit, które szkodzą

Dieta tłuszczowa – co jeść

Nienasycone kwasy tłuszczowe – omega-3 i omega-6 – pełnią najważniejszą rolę dla naszego organizmu. Dlatego też w diecie powinno być jak najwięcej produktów zawierających te składniki – np. ryby, orzechy czy oliwa z oliwek. W diecie tłuszczowej ograniczamy ilość cholesterolu i tłuszczów nasyconych. Co zatem jeść na diecie tłuszczowej?

  • powinniśmy jeść 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu
  • posiłki powinny zawierać: orzechy, oliwki, oliwę z oliwek, ryby, sezam, awokado, siemię lniane
  • można spokojnie do diety włączyć także produkty pochodzenia zwierzęcego, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe – boczek, udka z kurczaka, golonkę czy nabiał
  • nie powinieneś ograniczać też produktów pełnowartościowych takich jak jajka, drób, jagnięcina, twaróg czy sery żółte
  • produkty dozwolone, ale w konkretnej ilości: śmietana (do 4 łyżek), majonez (do 4 łyżek), oliwki (do 6 sztuk), sok z cytryny (do 4 łyżek), pół awokado, sos sojowy (do 4 łyżek)

Dieta tłuszczowa – zasady

Aby rzeczywiście chudnąć powinno się ograniczyć liczbę spożywanych węglowodanów do zaledwie 20 g dziennie. Ale jak przy tym czuć się najedzonym? Wystarczy w czasie głodu zjeść coś tłuszczowego lub białkowego.

Najczęściej samo ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów przynosi efekty. Natomiast czasami zdarza się tak, że waga do pewnego momentu spada, a od pewnego stoi w miejscu. Wówczas warto ograniczyć też produkty, które powodują wydzielanie insuliny – napoje gazowe czy produkty… light!

Dieta tłuszczowa – przykładowy jadłospis

Dieta tłuszczowa może opierać się na różnorodnej kombinacji posiłków, składających się z tłuszczów i białek, ale z uwzględnieniem ograniczenia węglowodanów. Przykładowy jadłospis  w diecie tłuszczowej.

Śniadanie: kiełbaska/bekon i jajka

Lunch: kurczak z grilla, warzywa z bekonem, jajkami i sosem, a do tego surówka

Przekąski: kawałek sera i plasterki pepperoni

Obiadokolacja: stek, surówka z sosem, fasolka szparagowa z masłem

Zalety diety tłuszczowej

Dieta tłuszczowa ma wiele zalet:

  • redukuje masę ciała
  • pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi
  • dieta tłuszczowa wspomaga leczenie cukrzycy

Dieta tłuszczowa – wady

  • może powodować zawroty głowy, bóle głowy
  • powoduje spadek energii
  • długotrwałe stosowanie diety tłuszczowej może doprowadzić do obniżenia glikogenu w mięśniach, a to z kolei powoduje spadek siły mięśni

Przeciwwskazania do stosowania diety tłuszczowej

Dieta tłuszczowa to dieta eliminacyjna. Dlatego też nie powinno się jej stosować zbyt długo. W końcu wykluczenie węglowodanów z diety ma swoje skutki uboczne – najważniejszym jest spadek energii. Jednak na krótką metę dieta tłuszczowa może pomóc i spokojnie można ją wypróbować.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

 

Autor: Paulina Ermel