Zamknij

6 nowalijek, które warto jeść w maju. Dlaczego są tak zdrowe?

12.05.2022
Aktualizacja: 12.05.2022 09:25
Nowalijki: które są najzdrowsze?
fot. Shutterstock

Nowalijki to pierwsze świeże warzywa, które pojawiają się w sklepach po zimie. Kiedy nowalijki  są najzdrowsze i które z nich mają szczególne znaczenie dla naszego organizmu? 

  1. Szczypiorek
  2. Pomidor
  3. Sałata
  4. Natka pietruszki
  5. Ogórek
  6. Marchewka

Po długiej zimie każdy z nas ma ochotę na świeże, piękne warzywa, które zwiastują lato. Jednak zanim po nie sięgniemy, warto wiedzieć, że w Polsce mamy dwa sezony na nowalijki. Pierwszy zaczyna się już pod koniec marca, jednak są to nowalijki szklarniowe, które nie mają zbyt wielu właściwości zdrowotnych. Nie smakują też tak dobrze, jak warzywa dojrzewające w naturalnych warunkach. Drugi sezon to przełom maja i czerwca  – wtedy w sklepach pojawiają się pierwsze warzywa z uprawy gruntowej.  Warto wykorzystać ten moment w roku i włączyć do diety jak najwięcej naturalnych witamin. Warzywa, które są najcenniejsze dla naszego zdrowia, to:

Szczypiorek

Ma właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Warto dodawać go do każdego posiłku, zwłaszcza że jest niskokaloryczny. To doskonałe źródło witamin K (wzmacnia kości), A (wspomaga narząd wzroku) i C. W szczypiorku znajdziemy też magnez i foliany, czyli substancje, które wspierają układ nerwowy. Dodatkowo szczypiorek obniża poziom złego cholesterolu.

Pomidor

Pomidory to dobry produkt dla osób z nadciśnieniem. Zawarty w nich potas obniża ciśnienie i usprawnia działanie układu krążenia. W pomidorach znajduje się też likopen, który hamuje rozwój wolnych rodników w organizmie (ochrona przed nowotworami, głównie przewodu pokarmowego). Likopen rozszerza naczynia krwionośne, zmniejszając ryzyko udaru i zawału.

Sałata

Sałata sprawdzi się jako dodatek do dań u osób stosujących dietę. Zawiera przeciwutleniacze, kwas foliowy i błonnik, który przyśpiesza metabolizm i wpływa na prawidłowe wydzielanie soków trawiennych w żołądku. Sałata wzmacnia odporność i odkwasza organizm. Jest też źródłem witamin A, B i E.

Natka pietruszki

Świeża pietruszka zawiera najwięcej witaminy C spośród wszystkich innych warzyw i owoców dostępnych w Polsce. Bardzo cenny dla zdrowia jest też chlorofil, który znajdziemy w pietruszce. Działa antyseptycznie i pomaga oczyszczać organizm z toksyn. Regularne jedzenie natki pietruszki sprawia, że skóra staje się jędrna i zdrowa. To również dobry sposób, by zadbać o wzrok.

Ogórek

Ogórki składają się przede wszystkim z wody, dlatego ich częste jedzenie pomaga nawodnić organizm. Dodatkowo ogórki zapobiegają nadmiernemu wytwarzaniu kwasów żołądkowych (są dobre na zgagę) i chronią przed rozwojem nowotworu.

Marchewka

Młoda marchewka to najlepsze źródło witamin z grupy B oraz antyoksydantów – witaminy C i beta-karotenu, czyli prowitaminy A. W marchewce znajdziemy wiele ważnych składników mineralnych (m.in. wapń, magnez, fosfor, żelazo, miedź). Dzięki witaminie A marchewka pomaga zachować zdrowy wzrok. Marchewka niweluje przebarwienia i pomaga zachować piękny, intensywny kolor skóry.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: dietetycy.org; J.Grzegorzewska, „Sezon na nowalijki”, „Moje zdrowie”, maj 2022, s.62-66